Gå til innhold

Vil bare sove på magen (6 uker) samme som skravle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som har babyer som kun sovner på magen? Off, det er ikke noe kjekt, de skal jo liksom ikke sove på magen da. Men hva gjør man når babyen kun sovner når han bæres (våkner når han legges ned), trilles (våkner når vogna stopper) eller får ligge på magen (våkner når han snues). Blæ. klart det føles tryggere for babyene å få ligge på magen, men det føles helt forferdelig for mamman. Andre med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første 2 mnd nesten, så sov hun nesten bare på magen min. Etterhvert ble hun trygg nok til og ligge på ryggen og sove. På natten har hun alltid ligget på rygg.

Skrevet

Jenta mi hadde også en periode på den alderen hvor hun bare ville sove på magen på dagene..hun lå masse på magen oppå oss, Men på nettene sov hun på ryggen!

Skrevet

Men hvordan fikk du henne til å sove på rygg om natten da?

Skrevet

På natta så tullet vi henne godt inn i helseteppe slik at hun nesten ikke kunne røre seg, så ett godt fleeceteppe over og hun lå på lammeskinn.

Skrevet

Har prøvd det, men han er like urolig inntullet. Han sovner når vi bærer han, og noen ganger sover han et par timer før han vil ha mat, og sånn er det natta igjennom.

Skrevet

Vi har en liten gutt på 4 og en halv måned som også har vært sånn, og delvis er enda. Han har KISS (låsninger i nakke og rygg som han fikk ved fødsel), og det har gjort at kroppen hans er litt ustabil. I tillegg har han inntil nylig hatt en utrolig sterk moro-refleks, og skvatt til hver gang han holdt på å sovne. Denne gir seg vanligvis mellom 3 og 4 måneder, og det har det gjort hos oss også.

Søvnsituasjonen vår har vært akkurat som du beskriver. Han sover fremdeles mye på magen (på brystet mitt) på dagen, og om natta sover han vekselvis på ryggen i senga og på brystet til pappaen sin (mitt bryst er ubrukelig på natta, han roer seg ikke der).

Men vi får ham til å sovne selv på ryggen et par ganger i døgnet. Han er heldigvis glad i smokken når han skal sove, så da får han denne og kosekluten over øynene. Vi bruker bare en oppdelt tøybleie som koseklut, den er så tynn at det forhåpentligvis ikke gjør noe om han sover med den over nesa. Han roer seg stort sett greit med smokk og klut, og klarer ofte å sovne av seg selv. Noen ganger gråter han, da tar vi ham opp og trøster til han er rolig, så prøver vi på nytt. Uansett er dette en lang prosess, og vårt problem nå er at han ikke sover så lenge slik, men det håper jeg forbedrer seg etterhvert.

Min erfaring etter noen måneders desperat prøving, er at det kan være lettere å legge ham ned på siden hvis du legger ham ned sovende; vår gutt har i hvert fall oftere fortsatt å sove da. Hvis du får til dette kan du støtte ham opp med et håndkle eller lignende, så faller han ikke over på magen. Ifølge helsesøster er det greit at de sover slik.

Håper dette kan være til hjelp - eller i hvert fall trøst: dere er ikke alene!

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Nå ligger han på magen og sover da, sovner med en gang og har det så bra. Men jeg sjekker han hele tiden. Har bestilt sånn pustealarm, muligens en falsk trygghet, men bedre likevel føler jeg. Tror nok det er mange som ikke får barna til å sove på ryggen ja. Så får vi håpe han sover bedre på ryggen etterhvert :)

Skrevet

Heisann. Jeg vet akkurat hvordan du har det. Det er andre her som også har det sånn som har skrevet om det tidligere, hvis du søker litt. Jenta vår har alltid bare sovet på magen bortsett fra de 2 første ukene. Nå er hun snart 6mnd. Vi har prøvd alt og lagt henne på ryggen m jevne mellomrom, men sovner bare på magen. Nå snur hun seg selv, så stresser ikke så mye med det lenger. Men når hun snur seg fra mage til rygg på natta så våkner hun m en gang. Tror nok noen barn bare sover på magen og det er ikke noe moro for oss foreldre nei. Hadde selvfølgelig lagt henne på ryggen og hun hadde sovna slik. For oss ble det et valg mellom søvn for jenta el ikke. Så måtte heller jeg sove lett og ved siden og skjekke flere ganger om natta.Hun er veldig sterk i nakken og rygg og har alltid klart å snu hodet godt fra side til side helt fra hun var 2 uker gammel. Nå er det selvfølgelig ingen som kan anbefale deg å gjøre dette, siden det ikke blir anbefalt fra hs og andre fagfolk, men det er delte meninger om dette. Jeg synes du skal prøve å legge henne på ryggen innimellom, men ellers må du som mor følge magefølelsen din og gjøre det du mener er best for barnet ditt. Håper du finner en løsning som fungerer for dere.

Skrevet

Tusen takk for svar, det hjelper at man ikke er alene i hvert fall. :-) Tror nok flere enn vi (og helsesøstre) tror ligger på magen. Men skulle så klart ønske at man slapp. Tror likevel ikke det er bare forandring i soveleie som har redusert krybbedød, hva med røyking osv?

Skrevet

Ei venninne ringte til sykehuset (Ahus) om dette med å sove på magen. De sa det er ok så lenge det er på dagtid og man er i nærheten. De på sykehuset gjør ofte det selv på barn som er litt urolige. Spesielt unger som skvetter mye, klarer å slappe godt av å sove på magen. Men denne skvettingen går jo ofte over rundt 3-mnders alder og da kanskje mini vil sove mer på ryggen??

Så slapp av og la nurket sove på magen på dagtid:-)

Skrevet

helt enig med aya75.

var det samme hos oss. de 2 første ukene sov han på ryggen, deretter ble det bare skik og skrål hver gang vi prøvde å få han til å ligge på ryggen. prøvde alt mulig, heve hodeenden, pakke han inn, ikke pakke han inn osv. men ingenting hjalp. som en annen over skrev, så skvatt han hver gang han holdt på å sovne...

så prøvde å legge han på magen. siden har han sovet sånn! nå om dagen snur han seg ofte på siden da. men våkner en 3-4 ganger om natten på ryggen.. en sjelden gang har han sovet kanskje 10 min på ryggen..

men nå snur han seg jo selv, så ser ikke helt problemet.. men skal innrømme at jeg nok har vært mye mer nervøs for han enn jeg hadde vært dersom han sov på ryggen!

dere får prøve dere fram, ikke alle babyer som liker å sove på ryggen..

Skrevet

du kan jobestille en sånn pustealarm som du legger under madrassen ell.no

Leste i boka til anna whalgren om sove hele natten, og der går hele greia ut på at barna skal sove på magen, og hun annbefalte de som var veldig bekymret for dette å kjøpe en sånn alarm.

Vi har en gutt som helst skal sove på siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...