Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs, så det er myyyyyye jeg lurer på ;)

Men dette med stelleplasser, har fått fortalt at det er lurt å ha en stelleplass på soverommet i tillegg til en på badet.

For å holde det rolig mørkt og i "natt-modus" for babyen ved skift på natten, så man slipper å våkne helt ved å gå helt inn til badet der det er lyst osv.

Meeen, på soverommet er det jo ikke like varmt som på badet. Vil det ikke bli kjørlig for en naken babystump?

Ikke har man jo tilgang på vann heller...

For vår del er det kort vei til badet, så er det virkelig nødvendig med en stelleplass på soverommet?

Kan jo evt ha litt dempet belysning på badet, hvis akkurat det er viktig.

Noen som kan opplyse meg? :)

Å komme med egne erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper ingen skyter meg nå, men jeg hadde alt stell på natta i sengen hennes jeg. Når det var mye klin skylte jeg henne i vasken på badet- da hedde det ikke hjulpet med stelleplass på soverommet heller. Brukte stellemadrassen som fulgte med stellebagen under stumpen, hadde svakt lys på, og verken sambo eller baby våknet nevneverdig.

Skrevet

Vi kommer til å ha stelleplass på barnerommet.. Det ligger vegg i vegg med badet :-) Og i tillegg har vi akkurat montert spotter med dimmer i taket på badet slik at det er mulig å dempe belysningen til "nattbelysning".. Må jo være en fordel å ha vann i umiddelbar nærhet.. Jeg kommer ikke til å bruke bare våtservietter som mange sverger til i dag.. blir nok mere kluter og hudvennlige såper/ vann her i huset :-)

Skrevet

Takk for raske svar :)

Meeen, jeg ble egentlig ikke noe klokere, hehe...

Hvis dere skal anbefale det ene eller det andre: burde vi ha en stelleplass på soverommet? Evt stelle i sengen?

Skrevet

-brukte ikke våtservietter altså:-).Henta sånne papirkluter med vann på fra badet. Hun bæsjet så godt som aldri på natta, det er sikkert helt annerledes med de barna som gjør det!

Glemte å si fordelen med å ikke løfte ungen ut av sengen ved stell- da våknet hun ikke så mye. Men hvis stellet er i forbindelse med amming er det ikke noe poeng å skifte i senga akkurat.

Skrevet

Nå har jeg to barn fra før, og jeg må si at jeg har aldri hørt om dette før jeg. Jeg sto opp og skiftet på badet jeg. Har aldri tenkt over å skifte i sengen eller ha egen plass på soverommet.. Har aldri vært noe problem for meg. Jeg sparket som regel mannen ut av sengen for å skifte på bleia. Så var det mat tid når de kom tilbake så kunne mannen sove når jeg ammet. Slik byttet vi litt på sovingen:)

Skrevet

Jeg hadde ikke stelleplass på soverommet:) Tok med gullet på badet, hadde på mindre lys enn på dagtid. Gikk helt fint det:)

Så jeg vil ikke si at du MÅ ha stelleplass på soverommet, er helt unødvendig etter min mening:)

Skrevet

Jeg stelte på badet med lys fra gangen - stelte kun v bæsjebleie når hun var våken likevel. Men var nøye med å ikke prate til henne på natta og altså dempet lys - da sov hun fint videre straks vi kom tilbake på soverommet. Aldri noe problem med uro på natta. kun bæsjebleieskift og mat som avbrøt søvnen på natta. Hadde aldri vurdert å styre med bæsjebleier på soverommet. Brukte forresten Mesoft kompresser og vaskekrem(som jeg er vant med fra sykehuset,og jeg kun har funnet på sykehusapoteket) på bæsjebleiene - da ble hun smurt samtidig og lett å få bort bæsjen. Når hun ble større og bæsjen fastere gikk vi over til vann på kompressene. Slapp da bæsjekluter:)

Skrevet

Vurderer ikke engang stelleplass på soverommet. Badet er rett over gangen, så det får duge. Akkurat det tror jeg er en individuell sak hvor man må gjøre det som passer best.

Skrevet

Takk for svar:)

Mye man skal tenke på altså..., men vi finner nok ut av det:) Har allerede en kommode i passende høyde på soverommet, så ser an behovet og kan i såfall kjøpe en stellemadrass.

Skrevet

Du finner sikkert ut hva som passer best for deg etterhvert.

Har ei jente på 9 mnd, og det har ikke byttet bleie på henne om natten siden hun var 3 mnd tror jeg. Så sant de ikke har bæsjet eller er våte i mellom så er det ikke nødvendig å bytte bleie om natten. Har stellekommode på rommet hennes og en matte på gulvet på badet. Steller henne for det meste på baderomsgulvet, fordi det er enklest for meg. Når man bytter bleie om natten, så er det bare til å gjøre det uten for mye om og men. Ikke nødvendig å snakke og dulle om natten. Bytt bleie og legg tilbake i sengen. Ikke noe mer hokus pokus:)

Skrevet

Jeg hadde ikke noe stelleplass på soverommet. Om det bar evar tiss i bleien skifta jeg ikke før vi sto opp om morgenen. De få gangene hun bæsja følte jeg for å skylle stumpen under vann på badet, og gjordet det...men satte ikke på noen flombelysning da. Gikk helt fint det altså. Men de som har en baby som bæsjer flere ganger pr natt, og i tillegg har bad i en annen etg. f eks, de skjønner jeg vil skifte på rommet:)

Skrevet

Totalt unødvendig å ha stelleplass på soverommet! Vi løste det med å ha dempet belysning på badet (kjøpte en sånn nattlampe for barn på ikea til 15 kr), og det er faktisk bare de 3-4 første mnd det er behov for stell på natten sånn, det var det hvertfall med min jente :) dumt å lage stelleplass for en så kort periode synes jeg da..

Skrevet

Stelleplass på soverommet er totalt unødvendig.

Det er bare å enten skifte bleie i senga eller puppe/gi flaske etter skiftet så sovner de som oftest greit igjen.

Og husk at det bare er bæsjebleier som trengs skiftes på natten (ev. om tissebleien blir så full at den lekker).

"Vanlige" tissebleier trenger du ikke skifte før morgenen etterpå (ev. i forbindelse med mating på natta dersom bleien er breddfull).

Skrevet

Vi skal ikke ha noe stelleplass på soverrommet, selvom badet ligger i andre enden av leiligheten. Stikkontakten på badet er desverre koblet til lyset (dvs skur vi av lyset går også strømmen i stikkontakten) så må nok basere meg på å stelle i det lille lyset fra gangen.

Trulte, -hva er stellekrem?

Skrevet

Jeg gjorde som hun over her, skiftet i sengen med stellemadrass under stumpen.... Gikk bare ut på badet og (som ligger vegg i vegg) og tok vann på mesoft (som vi har brukt til begge våre to barn i stedetfor våtservietter, da de har fått så såre stumer av våtservietter) og fikk det gjort på en to tre. Gjorde feilen i begynnelsen med vår første at jeg gikk ut på badet i flombelysning, og da våknet han jo som bare det. Var helsesøster som så etter en ukes tid at vi burde ha så lite lys som mulig om natten, da gikk alt så mye bedre!!!!!

Man finner seg en måte å ordne seg på som passer best for hver enklet!!

Skrevet

Vaskekrem er en krem vi bruker når vi skal fjerne bæsj på pasientene(i mitt tilfelle voksne,men de bruker det også på nyfødt og fødeavd).Har den bare på et papirtørk uten vann så får en fjernet det som er, mye lettere enn med vann samtidig som den er smørende. På dattera mi brukte jeg myke kompresser istedenfor papir. Kan fort bli sår om det er hyppige bæsjebleier og en "skrubber" vekk med vann hver gang - kremen smører i samme slengen. Dattera mi hadde forholdsvis hyppig bløte bæsjebleier som fort kunne ført til sårhet - men det ble hun ikke i det hele tatt:) Men hadde jo mye å si at bleiene ble tatt med en gang og da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...