Gå til innhold

igangsetting av fødsel i uke 38????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter enormt med bekkenløsning og har nevnt for legen min at jeg gjerne vil bli satt igang i uke 38. Tenker det må da være bedre for barnet å bli født i uke 38(da er det jo ikke prematurt) enn å bli værende inni en totalt utslitt mamma. Begynte med smerter allerede i uke 12 (dette er tredjemann). Nå kan jeg nesten ikke gå, får ikke sove og har det rett og slett helt jævlig. Noen som har hørt om det å bli satt igang pga slike plager?? Er nå 25 uker...Veldig takknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke meninga å skuffe deg med svaret mitt,men etter det jeg har hørt/vet om,så skal det veldig mye til å bli satt igang før termin.

Det er jo ikke legen din som bestemmer dette uheldigvis,det er lege /jm på føden som avgjør dette...

Men det er jo lov å prøve ;-)

Skrevet

Jeg må nok skuffe deg jeg også..Jeg ble satt igang i uke 38 etter å ha lagt på overvåkning på sykehuset i en uke med alvorlig svangerskapsforgiftning..De har utrolig høy terskel for å sette i gang før termin. Min oppfatning er at det må være fare for mor og/eller barns liv før de setter i gang fødselen.

Skrevet

Det skal somregel gode medisinske grunner til for å sette igang en fødsel, og bekkenløsning og en sliten mor er ikke det. Da skulle det nok vært veldig mange fler igangsatte fødsler her i Norge.

Skrevet

Det aller beste for barnet er å bli født når det er klar for det. Tror ikke barnet merker så mye fra eller til om det er en uke eller to lenger inne i en utslitt mamma. Så lenge du spiser og blodverdiene er ok, skader vel ikke dine smerter barnet?

Har hørt fra venninner som er blitt satt igang at slike fødsler kan være grusomme. Kanskje gjør en slk fødsel bekkenet ditt verre enn en naturlig fødsel hvor mor og barn kommer igang på naturlige hormoner. Hvem vet, kanskje føder du naturlig noe før termin.

Få all hjelp med BL som du kan. Bruk krykker, Roho-pute, sklilaken og få mannen hjem via din sykemeling for å ta vare på de andre barna (eller hjelp fra svigermor/egen mor). Ha en pute mellom beina på natta.

Men jg vet jo ikke, har ikke så ille BL.

Du har det sikkert helt skrekkelig, men en uke fra eller til på slutten klarer du nok. Er spent på hva legen din sier. Gi barnet i magen den tiden det selv trenger.

Skrevet

Jeg ble satt i gang etter at min fødselslege bestemte dette. Jeg til en vanlig kontroll på sykehuset og der målte han barnet til 5,7 kg. Jeg er selv ikke så stor av meg og ragger knappe 170 cm over bakken.

Han mente hun hadde vokst ekspanderende fort siden jeg var på sjekk uken tidligere.

Vet at du sliter med smerter og du er sikkert mer sliten enn du noen gang har vær psykisk.

Men jeg kan ikke anbefale det å bli satt igang....fødselen varte lenge og hun var rett og slett ikke klar til å komme ut, ergo hjalp hun ikke til for å komme seg ut.

Det hele endte med at hun hadde en meget hard opplevelse og fikk på en måte sjokk, og derfor pustet hun ikke helt som hun skulle, Dermed havnet vi på neontal avd og ble værende der i 10 dager.

Heldigvis gikk alt bra og hun har ikke fått varig men, men hadde jeg visst dette i forkant hadde jeg nektet det å bli satt i gang!!

Det er faktisk en grunn til at de vil at man skal gå ut tiden og det SKAL jeg denne gangen!!!

Dette var ikke ment for å skremme deg, men vil du skal vite at det er ikke alltid det å bli satt i gang er så bra.

Skrevet

Ja, enig med Løvetannfrø her. Jeg også håper inderlig at jeg slipper igangsetting denne gang..Det føles unaturlig og alt går så utrolig fort mellom riene at kroppen verken klarer å jobbe med eller venne seg til smertene som kommer veldig brått på..men det er sikkert forskjellige opplevelser av å bli satt igang også.

Skrevet

Jeg ble satt i gang sist pga begynnende svangerskapsforgiftning, i uke 39. Jeg håper av hele mitt hjerte å slippe å bli satt i gang denne gangen!

Fødselen gikk fort, 3-4 timer, men riene kom tett som haggel uten pauser (pga dryppet), jeg ble nærmest sinnsyk av smertene og amngelen på pauser, og mener hele denne opplevelsen gjorde sitt til at jeg hadde vanskeligheter både med amming og tilknytning til babyen med en gang den kom ut.

Å bli satt i gang er ingen "enkel løsning"!

Skrevet

Hei!

Jeg ble satt i gang i uke 37 pga magesmertet (kynnere) som jeg hadde hatt siden uke 21.

Ukene før jeg ble satt i gang kunne jeg omtrent ikke gjøre noe slags husarbeid, eller være i mye aktivitet, før jeg fikk vondt og ble liggende.

I tillegg hadde jeg høyt blodtrykk.

Mulig jeg var heldig med den legen jeg traff på den dagen jeg var på sykehuset på kontroll, for han sa bare at slik kunne ikke jeg gå lengre. Så dermed ble jeg lagt inn på dagen!!

Som tidligere nevn, så gikk det veldig fort. Fra de tok vannet til fødselen var over, gikk det to timer. Og da med ett min mellom riene hele tiden... Veldig slitsom, men mann kan aldri forutse hvordan en fødsel som blir satt i gang skal bli.

Håper det ordner seg for deg! :-)

Skrevet

jeg blei satt i gang i uke 38 uten en tilsynelatende god grunn.

babyen var liten - målt til ca. 2,5kg

ingenting var galt med hverken morkake eller blodgjennomstrømning. hjertelyden og alt annet så helt perfekt ut, han var bare liten. jeg var også liten da jeg kom til verden.

vanligvis så ville man jo bare fått hyppigere oppfølging på sykehuset. det sto jo ikke akkurat om livet. men jeg blei altså satt i gang. var heldigvis moden og hadde 3cmåpning så det gikk strålende selv 15dager før termin. (4timer fra 1.rie)

Skrevet

takker masse for svar...Ikke særlig oppløftende, men det er jo ikke deres feil. jeg får vel bare håpe på at småtten er klar et par uker før tiden...jeg holder iallefall på å bli sprøøøøøøø. Er ikke noe gøy å ha lyst å løpe rundt å ordne og stelle til babyen skal komme, også klarer jeg det ikke...Føler meg skikkelig nyttesløs i heimen...Jaja BARE 105 dager til termin hehe

Skrevet

Huff, hehe unnskyld Polly, men måtte le, du har jo en riktig morsom humor da, "bare 105 dager til termin".

Önsker deg virkelig lykke til, hörtes ikke ut som du har det godt nå nei... Håper du blir tatt så godt vare på som overhodet mulig.

Skrevet

Ikke direkte svar på spørsmålet ditt akkurat men kanskje et lite håp?? Det er ikke sikkert du kommer til å ha like vondt i bekkenet hele veien frem til termin. Faktisk en del som får det bedre når babyen vokser og mot slutten legger seg med hodet ned i bekkenet. Regner med du får fysioterapi? ei venninne hadde enorme smerter for en mnd siden og men etter oppstart med fysioterapi ble hu n kvitt smertene.

Skrevet

Tror nok ikke de setter igang pga bekkenløsning og en sliten mor, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...