Gå til innhold

Hvordan er det med samsoving når far røyker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kommer nok til å ha babyen på samme rom som oss i begynnelsen, men hvordan er det når far røyker? Blir det anbefalt å unngå soving i samme seng?

Videoannonse
Annonse
Gjest dagdrømmer
Skrevet

Ja. Ingen av foreldrene må røyke dersom dere skal sove i samme seng. Kommer visst masse avfallsstoffer gjennom huden.

Skrevet

Var det jeg mente å ha hørt noe om ja... :(

Da er vell også amming liggende i sengen ved siden av far utelukket...har får velge da: slutte og røyke eller sove på sofaen....

Skrevet

Sålenge en av dere er våkne når barnet sover i sengen er det greit.

Da kan dere jo handle om noe skjer. Men dere skal ikke samsove om ALLE sover samtidig.

Skrevet

Ok, takk for svar :)

Men det kan jo ikke være noe mer SUNT selv om vi er våken? Hvis det er farlig når alle sover, er det vell farlig når vi er våkne?

Hva er det egnetlig som kan skje?

Bare lurer...

Skrevet

Vell de mener jo det øker faren for krybbedød om man samsover.

Man skiller ut en del mer stoffer når man sover enn når man er våken. Det er en ting.

Samtidig som at HVIS noe skulle skje, barnet stopper å puste,barne higer etter pusten,kramper el. så er du våken å kan handle der og da. Sover du derimot, vet du ikke at det skjer, å får ikke gjort noe med det.

Skrevet

Ok, skjønner jo det at hvis vi er våken kan vi reagere med en gang. Men det jeg mente var at om det kan skape pusteproblemer, kramper el, så tror jeg nok helst jeg unngår helt å ha babyen i sengen, uansett om vi er våken eller ikke...

Men takk for svar :)

Skrevet

Jeg har hatt alle mine fire barn i min seng tilo de var nermere året og både jeg og far røyker..

Nærhet er utrolig viktig uansett , helsesøster er enig med meg:) Men ikke i at de sov Så lenge i sammens med oss da;)

Skrevet

Skal ta meg en snakk med jordmor og helsesøster når den tid kommer :)

Nærhet er jo viktig, og jeg vil ikke gå glipp av noe bare pga at far røyker....

Skrevet

selvfølgelig skal man ikke samsove om far røyker!!!! det oser jo ut farlige stoffer gjennom pusten hele tiden . . vil dere utsette barna for det?

Skrevet

Vi samsov, men da lå jeg i midten mellom baby og pappa!

Pappa her sover tungt og kaster på seg, han har ikke "mammafølelsen" som får ham til å våkne av babyskrik eller smålyder. så jeg tok ikke sjansen.....

Vet ikke hvor farlig den røykpusten er så lenge man ikke røyker inne og samtidig har vindu åpent? Må jo ha oppe vinduet når tre mennesker sover i samme rom?

Skrevet

Jeg sov sammen med barnet mitt når han var født, røyka ikke menst jeg ammet men etter 5 uker sluttet jeg med det og startet å røyke igjen. Og tror nok det er mye hysteri over dette også, selv om mye av det stemmer.

Skrevet

Litt vanskelig spørsmål det der. Samsoving er jo egentlig beskyttende mot krybbedød, men ikke i alle tilfeller (f.eks. der foreldrene røyker). Men så er det ikke helt visst om hvorvidt røyking ØKER faren, eller bare gjør beskyttelsesfaktoren mindre. Jeg mener at samsoving er såpass viktig at jeg hadde valgt å samsove selv om far hadde røyket, men da hatt en avtale med far om at han ikke røyket de siste par timene før vi legger oss. Evt. kan jo du ligge i midten, så barnet ikke ligger ved siden av far, som en nevnte over her.

Skrevet

Ja, jeg hørte også mye forskjellig. Derfor bestemte jeg meg for å skriver avsluttende oppgave om nettopp samsoving. Det viser seg at det er beskyttende, men i noen tilfeller er det motsatt. Overoppheting er en fare, og ungen skal ha egen dyne. Men på den annen side så er lydene fra mor og far beskyttende, og barnet lærer pustemønsteret ved å høre på sine foreldre. Kroppskontakt er selvfølgelig også en pluss.

Skrevet

Mange meninger, å det er vell sikkert forskjell fra helsepersonell til helsepersonell...

Ble usikker nå.

Selfølgelig vil jeg ikke utsette babyen min for noe som er farlig!!

Men dette med at jeg ligger i midten, og barnet ytterst, har det noe å si? Jeg skjønner ikke helt nøyaktig hva som er farlig: er det pusten til far? (I såfall må det jo være falig bare å sove i samme rom?) Eller er det giftstoffer som skilles ut fra huden som noen nevnte?

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og har aldri hørt om samsoving.. Er det noen som har barnet i dobbelsenga fast? Hmm.. Det hadde jeg ikke engang vurdert - hadde vært redd for å rulle over den lille eller skumpe den ned på gulvet. Hører ikke ungen lydene fra mor og far fra sprinkelsenga, da? Her blir det iallefall ikke noe problem å høre far, he he.. Kommer sikkert til å kose litt/amme i senga om morgenen, men da skal jeg være våken.

Man lærer noe nytt hver dag :-)

Skrevet

man skal jo helst ikke samsove med barnet. men om du gjør det skal barnet ha egen dyne. og ikke liggehelt oppi dere. frisk luft er bra. men samsoving og røyk (og alkohol, bare for og nevne det) er IKKE anbefalt.

Skrevet

Ok, bra avklaring, 3småkrapyl:)

Tror uansett jeg dropper samsoving da jeg fra før sover veldig lett/dårlig og våkner for den minste ting. Sånn sett hadde jeg sikkert ikke rulla over ungen, men jeg hadde bekymra meg sånn for det at jeg ikke hadde sovet godt. Mange ting å tenke på ;-)

Skrevet

Samsoving øker IKKE faren for krybbedød om man følger retningslinjene for samsoving! Det har man gått bort i fra. Faktisk anbefales samsoving fordi det beskytter mot krybbedød.

Retninglinjene er som følger:

- ingen røyking

- ikke samsove med overvektig

- ikke veldig myk madrass

- ingen sprekker barnet kan falle ned i

- egen dyne

Min mann fikk velge, sofaen eller slutte; han sluttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...