Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så veldig lyst til at mini skal bli glad i fisk når hun kan spise fast føde. Fisk er jo så sunt. Problemet er at hverken sambo eller jeg klarer det! Jeg tålte ikke fisk da jeg var liten så smakte det ikke før jeg var nesten voksen. Kan være derfor jeg har litt problemer med det (jeg får brekninger).

Well, vi tenkte at vi nå skulle gjøre en innsats for å prøve og bli glad i fisk og fiskemat. Etter en del mislykka forsøk (der vi om mulig har fått enda mer avsmak) innser vi at vi trenger hjelp.

Derfor; Har noen av dere noen gode oppskrifter/triks der fisken smaker minst mulig fisk? Og hvor konsistensen blir litt fast og ikke sånn slapp og ekkel?

Blir veldig, veldig glad for svar:)

PS! Hvis noen skulle ha andre gode tips til hvordan vi kan venne oss til det så fyr løs:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv fersk makrell. Den blir fast og fin når den stekes.

Salt og pepper og rulle i mel, stek til den blir gjennomstekt, så heller du over rømme og steker litt til. Servere med rømme og poteter!

Skrevet

Sei/torsk fileter i ildfastform.

Hakk over hvitløk, vanlig løk og rød, grønn og gul paprika.

Hell over matfløte

Litt ost på toppen, salt og pepper.

Stek a 20 min og server med ris. Nam,nam. Jenny på 3 og vi voksne elsker det!

Skrevet

Noterer ned:) Tusen takk:)

Skrevet

Jeg var IKKE glad i fisk da jeg var yngre, men har litt mer lært meg å like det nå når jeg er eldre selv om jeg ikke syns det er fantastisk ennå. Anbefaler deg å prøve litt med rød fisk (laks, ørret) i koteletter/fileter. Jeg steker dem med litt krydder på (pepper/sitronpepper feks) og så koker jeg ris og rosèpeppersaus (toro eller noe sånn). Så har du ønskete grønnsaker eller bare salat ved siden av. Kjempegodt og ikke typisk fiskeaktig i smaken.

Skrevet

Laks var den eneste fisken jeg sånn nogenlunde fiksa. Men det var helt til sambo presterte å steke den i rapsolje og stinka ut hele leiligheten. Feit olje på feit fisk... grøss.

Skrevet

Hvis laks var sånn nogenlunde grei er denne kjempegod:

Kjøp en laksefilet i ferskvaren uten skinn og ben (en hel side, stor og god), og så er det kommet et nytt krydder i pose som heter ovnsbakt fisk eller noe i den dur. Se etter i krydderhylla på meny. Legg fisken på et stort stykke aliminiumsfolie drysset med olivenolje, dryss over krydder og salt (kvernet eller maldonsalt i flak, ikke vanlig salt), litt olje på toppen (pass nå på å holde den ekle olja unna da, god olivenolje eller lett solsikkeolje, den er jo nøytral), pakk fisken inn i folien, brett godt sammen og hiv hele greia på GRILLEN! Ca 12-15 min, snus halvveis, hvile i 5-10 min før du åpner pakka.

Smakte for første gang hos en venninne i helga, og jeg er egentlig en hvitfisk-person, syns rød er litt mye noen ganger, men jeg har aldri spist så god fisk i hele mitt liv, nyyydelig...

Den kan helt sikkert også stekes i stekeovn :-)

Ellers så liker jeg godt hjemmelaget fiskegrateng, men helst uten makaroni fordi jeg syns det er så vassent, Ingrid Espelid Hovig er enig med meg, for hennes oppskrift på fiskegrateng er uten makaroni. Prøv den og kanskje?

Skrevet

Den folielaksen kan sikkert også gjøres med ørret... Hmm prøve til helga kanskje...?

Skrevet

Laks i fileter eller som koteletter har vi begynt å spise en del av. Vi er ikke spesielt begeistret for fisk selv, men dette går jommen meg unna. Ellers så er jo fiskekaker, fiskeboller og fiskepinner ekle retter som barn gjerne liker godt. Kanskje der skulle prøve dere på dette. Cluet er å lage tilbehør (grønsaker) som gjør det hele litt mer spennende.

Skrevet

Hva med å gjøre to faste dager hver uke til fiske-dager (f.eks. mandag og torsdag) og så forbanne deg på at da SKAL dere spise fisk et-eller-annet? Kan blir mye pinner og kaker og frossenfileter en periode, men greit med myk overgang. Hvis man slipper opp for ideer har jeg ofte hatt veldig nytte av å spørre de som jobber i ferskvaren på meny (eller annen butikk med ferskvare) om de har noen tips. De vil jo gjerne selge, vet du, så de er så hjelpsomme atte.

ellers så har endel småbarn lett for å like enkel kokt torsk. Koke (trekke) (gjerne fersk) torsk i saltvann, ta vekk all evt skinn og ben først, og dele opp i biter med potet og kanskje litt smeltet smør over, men smør er salt så vær litt forsiktig med det, blir fort veldig salt.

Å gurimalla, nå fikk jeg vanvittig lyst på nytrukket fersk torsk med potet og smør *sikle*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...