Gå til innhold

"Far dømt for å ha slått elev" - er dette rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt enig i at man ikke slår 9 åringer, selv om det er klepphæslige mobbende 9 åringer. Men jammen skulle ikke unger som mobber måttet stå ansikt til ansikt med foreldrene til offeret, ta kritikk, samt måtte forklare hvorfor h*n gjør som h*n gjør.

--------------------------------------------------------

Far dømt for å ha slått elev

38-åringen som i november i fjor slo en 9 år gammel elev ved Breidablikk skole i Trondheim i hodet med en bok, er idømt 30 dagers betinget fengsel.

Etter å ha hørt fra fem vitner, fant tingretten det bevist at mannen slo den 9 år gamle eleven to ganger i hodet med en bok. 38-åringen, som er far til en annen elev ved skolen, nektet selv for episoden, men ble altså ikke trodd. Han er i dømt 30 dagers fengsel med en prøvetid på to år, en bot på 10.000 kroner og saksomkostninger på 5000 kroner.

Bakgrunnen for angrepet skal ha vært en mobbeepisode mot tiltaltes sønn som 38-åringen tok opp med skolen. En uke etter mobbingen fant sted, oppsøke likevel mannen ni-åringen på skolen og kjeftet på ham før en lærer brøt inn.

Samtalen med læreren ble høyrøstet og 38-åringen fikk blant annet beskjed om at han ikke måtte henvende seg til andres barn på skolen.

Uprovosert

Læreren trodde mannen forlot skolen, men ifølge elever kom han tilbake, fant 9-åringen på nytt og slo ham med en bok.

Retten legger til grunn at slagene hadde en viss styrke, men at de ikke var spesielt harde. Retten legger likevel vekt på at mannen uprovosert angrep en forsvarsløsperson.

- I tillegg til den fysiske forulempingen ble gutten også psykisk forulempet av en voksen på en skole der han burde kunne føle seg trygg. Det er utillatelig at tiltalte tok seg til rette på denne måten, heter det i dommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den lille drittungen fortjente det! Men som vanlig må ofrene lide enda mer og mobberene beskyttes.

Skrevet

Ja, jeg synes det høres ut som en grei straff. Man gjør ikke sånt, vettu!

Skrevet

Så du tror at denne 9-åringen blir et bedre menneske av å bli slått av en voksen mann i hodet med ei bok?

Skrevet

Jeg hadde muligens kunne forstått det dersom han hadde dasket foreldrene til mobberen i hode, men ikke en unge.

Man slår virkelig ikke unger. Det vitner bare om farens frustrasjon og manglende evne til å styre seg. Sånt er da virkelig ikke bra.

Forøvrig så har jeg ingen tro på at en 9 åring mobber fordi han/hun er ond. Foreldrene er vel de som skulle ha stått til rette, men hvem vet, hadde de det, så kunne det jo være at ungen fikk hardere medfart enn han fikk nå..

Skrevet

Man kan ikke la være å straffe ale handlinger som vi kan forstå. selv om jeg kan sette meg inn i denne mannens frustrasjon og sinne, så betyr ikke det at det han gjorde var greit.

Hva slags samfunn får vi hvis vi begynner å tillate slike ting? Hvor går grensen for når det er tillat å klabbe ned folk?

Skrevet

far fortjener straffen, man slår ikke barn uansett, og det han nå har utsatt sønnen sin for er mye værre enn mobbingen som var, nå har de enda mer å "ta" gutten for!

Mobberen må selvfølelig bli tatt hånd om han og, løse problemene, men å slå han er vel neppe den rette måten!!

Skrevet

Jeg holder litt med faren, selv om det ikke er lov å slå.

Mange unger kan man prate til om og om igjen. Var oppe i en episode i helgen som skremte vettet av meg, og etter det har jeg begynt å tvile på at det nytter med komunikasjon til noen barn. Tror noen må få en skremsel for å forstå.

Skrevet

Ville uansett prøvd kommunikasjon enn å slått! Må bare ha god tid, og i noen tilfeller VELDIG god tid, som regel sliter jo mobberne med noe, må bare finne ut hva det er

Skrevet

Helt greit faren blir straffet, man slår ikke barn.

Dette er da virkelig ikke måten å løse problemet på, han er ikke bedre selv og fremstår som et dårlig forbilde.

Skrevet

Det er voldsomt så korrekt alle sammen her er da. Jeg vil nå si at jeg kan forstå farens frustrasjon. For alt det vi vet, så har gutten hans vært plaget i lengre tid, og at foreldre har sagt fra til skolen lenge, uten at ting har blitt bedre.

Skal vedde på at alle sammen som svarer så korrekt at man ikke skal slå barn (dette var et eller to små dask med boka, tenker det kanskje kunne vært like hardt som om læreren hadde tatt en ulydig elev hardt i armen). Alle dere som har svart dette her at man ikke skal slå barn, - dere har vel enten bare små babyer ennå og er ennå opptatt av å gjøre alt pedagogisk riktig, eller så har dere aldri opplevd å være i den frustrerende situasjonen å være forelder til et barn som blir mobbet.

Javisst, er det bare å varsle skolen. Men jeg skal love dere at det er veeeeldig mange skoler som ikke akkurat er så veldig god på det med å ta tak i mobbingen på en konstruktiv måte, tross all fokus på antimobbing og antimobbe-planer osv de senere årene. Er mobberen eller mobberne dessuten "kjekke barn som man ikke kan tenke seg er slike som mobber, så trivelig og oppegående som de virker", ja - så er det nesten umulig å nå gjennom overfor skolen. Resultatet er gjerne at det er mobbeofferet som blir betraktet som problemet, ikke mobberne selv.

Så jeg vil si, kan veeldig godt forstå at det kan koke over for en forelder tilslutt. Og bare så det er sagt, en 9-åring kan være utrolig utspekulert og ondskapsfull. Den som tror 9-åringer bare er uskyldige små vesener som ikke kan tenkes å gjøre andre ondt, den personen er i beste fall veldig naiv!

Skrevet

Å slå er aldri ok.

Han fortjener straff for det han har gjort.

Når det er sagt fortjener inget barn å gå på en skole der han eller hun blir mobbet av et stykk grusomt individ. Hvis de voksene på skolen ikke klarer å stoppe mobbingen kan det og bør det være grunnlag for at foreldrene til barnet som er mobbet gjør alt som er i sin makt, innen for lovens rammer å få det stoppet. Jeg mener mobberne skal måtte bytte skole, ikke offrene.

Skrevet

Pappan skulle ikke ha slått, men mobbing ødlegger liv og av og til tar det også liv. Dette kan ikke vi voksene finne oss i. Mobberne må vi til livs. Det spiller ingen rolle for mobbeofferet hvorfor mobberen mobber. Selv ble jeg mobbet av en gutt som hadde to foreldre som være lærere og ikke kunne se at gullesønnen deres gjorde noe galt. Det var sånn at jeg begynnte å skulke. For lærerne var ikke på mitt lag. Jeg klarte ikke å se meg i et speil før jeg var 20 og si til meg selv at jeg så helt ok ut. Jeg skulle ønske at min far hadde ristet litt vett i gutten. Virkelig. Selv om det er galt. Som dere ser er det mange selvmotsigelser i teksten min. Jeg bare håper at gutten jeg har i magen ikke blir mobbeofferet. Heller mobberen.

Ps. Gutten som mobbet meg anmeldte faren sin for incest 6 år senere.

Skrevet

Han skulle slått ham MYE hardere i hodet med den boka, boten hadde sikkert blitt den samme, uansett. Motbydelige små drittunger som er utrolig mye mer utspekulert og jævlige enn foreldrene noen gang kunne tenke seg om englebarna sine!!!!

Skrevet

Amen. Er så mange slemme barn der ute som får lov å ødlegge år av andre snillere barnsliv. Sender noen ekstra dunk i hode til den lille dustelusten.

Skrevet

Det der lurer jeg litt på - er det slik at alle som synes mobbere skal snakkes i senk med pedagogisk korrekt språk bare har små barn selv og/eller aldri har blitt mobbet selv? Jeg vet at mange mener man bare skal ta kontakt med skolen, så ordner alt seg - er det noen her som faktisk har forsøkt å kontakte skolen, og at det faktisk har hjulpet?

Politikere og skolen m/ansatte er fryktelig flinke til å snakke om hva de skal gjøre med mobbingen, men når alt kommer til alt er, og blir, det bare snakk av det.

Skolene skulle måttet betalt ut erstatninger til tidligere mobbeofre, så hadde de nok blitt litt mer motiverte for å gjøre noe med mobberene og mobbingen i framtida.

Dessverre har man ikke lov til å denge mobbere, og dersom ikke handlingen hadde fått konsekvenser, ville kanskje alle ønsket å klabbe til mobbende 9 åringer. Høyst forståelig handling, men fortsatt ikke greit.

HI

Skrevet

De færreste antimobbe-programmer anbefaler å "snakke i senk" en mobber. Det er nok litt 70-tallspedagogikk. De fleste skoler har tydlige retningslinjer når det gjelder mobbing, og der presiseres det at det IKKE er rom for forhandling og diskusjon med mobberen.

Grunnen til at mange skoler kanskje ikke klarer å stoppe mobbingen en rett og slett at det av og til er en ekstremt vanskelig oppgave. Ofte vil ikke foreldrene til mobberen samarbeide og de mener gjerne at deres barn ikke har gjort noe galt. Jeg har også hørt foreldre komme med uttalelser som "Det er ikke rart at h*n blir mobba sånn som h*n er". Noen ganger må vi fanktisk innse at barns atferd først og fremst er foreldrene sitt ansvar. Skolen kan gjøre en god del, men jeg synes det blir feil at det er skolens ansvar alene å stanse mobbing. mobbingen skjer jo ofte på flere arenaer, ikke bare på skolen.

Skrevet

Små utskjemte drittunger som tror de er så mye bedre enn andre, rakker ned på andre og plukker ut et offer... FYSJ!!! Ekle unger er det!!

Fortjener de to "slagene" men også en straff som tilsier at dette er ikke slik det skal!!! Den stakaren som har et helvette med å komme seg på skolen hver en bidige dag da?? Skal bare fortsett å være slik det??

Skrevet

Barna må være på skolen 5 dager i uka. Dersom du blir mobbet på arbeidsplassen din vil du bli sykemeldt, rehabilitert og attført dersom ikke mobbingen slutter. Hva skjer med ungene våre? Jo, de må fortsatt være på skolen hver dag. Eller, selvfølgelig, som foreldre til mobbeofre står man fritt til å ta ungen med seg og flytte, eller bytte skole dersom man bor slik til. Skolen er barnas arbeidsplass, det minste man bør forlange er at de ikke mobbes der.

Selvfølgelig skal det være foreldrene som må ta tak i barnas adferdsvansker, men nå er det engang slik at mange foreldre ikke ønsker eller er istand til å ta tak i tingene. Det skal ikke gå ut over andre barn som tvinges til å tilbringe mange timer hver dag med problembarna.

HI

Skrevet

Selvfølgelig er jeg enig med deg.

Det jeg mener er at skolen har sine rammebetingelser å forholde seg til. En venn av meg som jobber på en skole har fortalt meg om en grov mobbesak hvor skolen ønsket at MOBBEREN skulle bytte skole fordi de mente det var det riktige. Men det er et så strengt regelverk at dette nesten er umulig dersom mobberens foreldre setter seg på bakbena. Alle barn har krav på å få gå på skole, også mobbere. På en arbeidsplass er det faktisk lettere å sanksjonere mot mobbere enn på en skole.

Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn, men jeg beskriver realitetene. Lærere som ser en annen vei er selvføgelig ikke greit, men det er sjelden det er det det handler om, det handler rett og slett o at lærerne kanskje har gjort alt de kan, men likevel ikke lykkes.

Skrevet

for å snakke til andres barn. Hvordan tror du det da hadde blitt i norske skoler? Det finnes mange foreldre som har et trangt perspektiv, og som bare ser sine egne barn. Og skal da liksom lærerne, som er ansvarlig for oppfølgingen av alle elevene sine, la hvem som helst komme inn og ta tak i situasjoner som angår enkeltelever?

Nei, vet du hva. Dette burde en voksen mann ha løst på en annen måte, vi kan ikke senke oss ned på barnas nivå. Om han ønsker direkte kontakt med mobberne, må han heller ta dette gjennom foreldrene. Skolen kunne her vært behjelpelig med å sette opp et møte mellom de involverte foreldreparene, og ev barna. Tenker jeg.

Skrevet

Syns det er ganske foruroligende at voksne mennesker mener man er politisk korrekt dersom man syns det er forkastelig av en voksen å slå et barn.

Å forstå farens frustrasjon og ha empati med ham én ting, men å akseptere at han slo noe annet.

Det er heller ikke dermed sagt at mobbingen ikke skal ha konsekvenser for mobberen. Men det er jo faktisk en annen diskusjon.

Og hva lærer man barna dersom man aksepterer at voksne slår?

Kanskje verdt å reflektere litt over de mange holdningene folk har f.eks her inne. Til stadighet er det tråder der voksne mennesker rakker ned på andre mennesker, om det er hårfarge (babyer med rødt hår er æsj), overvektige (som blir angrepet så mye at det ikke er verdt å telle engang), navn (skal h*n hete det er h*n jo dømt til å bli mobbet), foreldre av forskjellig etnisk tilhørighet (ja, hun har vel ikke sjangs på noe annet enn svartinger), barnet mitt fortjener det beste (iiiik, brukte klær på ny baby!!), røykere (la oss skyte dem en gang for alle) og listen er uendelig. Denne mangelen på toleranse og aksept for andre mennesker videreføres til barna. Og hvem vet, med en så lav terskel for å dømme andre mennesker, så kanskje disse barna blir møtt med kritikk og fordømmelse selv i sine respektive hjem. Hvorfor i all verden skal de da behandle andre mennesker med respekt, når de ikke har lært det hjemmefra?

Barn er ikke onde og slemme, men de bruker det de har lært hjemme ute i verden.

At ikke det skal aksepteres er en annen ting.

Forøvrig, så uttaler jeg meg som en person med inngående kjennskap til mobbing, da mine første fire år på skolen var et sant helvete. Men jeg har ikke blitt bitter, snever og idiot av den grunn.

Skrevet

Hvordan tror dere det da hadde blitt i norske skoler? Det finnes mange foreldre som har et trangt perspektiv, og som bare ser sine egne barn. Og skal da liksom lærerne, som er ansvarlig for oppfølgingen av alle elevene sine, la hvem som helst komme inn og ta tak i situasjoner som angår enkeltelever?

Nei, vet du hva. Dette burde en voksen mann ha løst på en annen måte, vi kan ikke senke oss ned på barnas nivå. Om han ønsker direkte kontakt med mobberne, må han heller ta dette gjennom foreldrene. Skolen må selvfølgelig ta tak i dette, innenfor sine rammer, men de kan ikke la illsinte, tilfeldige voksne gå rundt og ordne opp blant ungene.

Jeg begynner virkelig å lure på enkelte av dere. Ser ikke dere det gale i at en voksen mann går til angrep på en tredje klassing? Og tror dere virkelig det kommer noe godt ut av at denne illsinte faren konfronterer mobberen? Jeg ser heller på det som at denne mannen har ødelagt veldig mye for barnets lærere, som sannsynligvis har lagt ned veldig mye arbeid i denne mobberen. Systematisk og målrettet arbeid, for å få han til å fungere på skolen. Og så ødelegger denne forelderen alt. Forstår absolutt mannens frustrasjon, men som voksen må man faktisk ta ansvarlige valg.

Og jeg har en tredjeklassing selv.

Skrevet

hvem har vel ikke blitt litt mobbet på skolen dette er vel noe som har pågått en stund da,sjønner godt at faren reagerte,men akkurat å slå gutten på skolegården va kansje litt drøyt,han burde jo ant at det ble problemer av sånt.hadde nåk heller oppsøkt gutten hjemme..

å det er virkelig mange ufordragelige dritt unger der ute,skulle gått likt å ristet noen litt ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...