prekæs Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Legg gangklær, håndklær osv i hver sin haug. Tell plaggene. Gni såpe på flekker og legg tøiet i koldt grønnsåpevann. Legg ikke tøi som er meget skittent, i vann sammen med det som er lite skittent. La det ligge i vann minst 1 døgn. Vask tøiet med såpe først i koldt og så i varmt vann. Vask det både på retten og vrangen. Gni alt smuss godt av. Ha vann i en renskuret, rustfri vaskegryte, sett til enten lut(til en stor bøtte vannhalv dl lut), litt soda eller hård såpe (såpepulver) som er vispet ut i varmt vann. Ha tøiet i vaskegryten og kok det omtr 1/2 time. Skyll såpen og luten ut av tøiet - tøiet er godt skyllet når skyllevannet er klart. La tøiet helst ligge i vann til neste dag. Strekk klessnorene og tørk støv av dem. Vri tøiet og heng det op så det kan tørke. Tørk det helst i friluft da sollyset bleker det, og det får friskere luft enn når det tørkes inne. Fest tøiet til snorene med klemmer hvis det tørkes ute. Tatt fra matlære for barneskolen av Inga Høst Skolekjøkkeninspektrise og Ingeborg Milberg Skolekjøkkeenlærerinne Skrevet 1916. Selv bruker jeg helautomatisk vaskemaskin:)
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Ai ai ai, jeg hadde heller valgt å være skitten i 1916...
prekæs Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2008 Da, som nå var sikkert husmoren opptatt av å fylle dagene sine. Så da tellet de plagg. Tror forresten det var enklere med fulle husmor dager da enn nå
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 "Fulle husmordager"? Jeg ville nok ha endt opp som full husmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå