Rita og rampetrollan! Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Typen sjekket kontoen ista, han hadde fått lønn, MEN det var bare 3800 kr!! så tenkte han at det kanskje bare var feriepengene han hadde fått og at lønnen kommer i morgen! han ringte til arbeidslederen sin for å høre om det var sånn, men han kunne fortelle at de ikke får lønn denne måneden pga at de får feriepenger! er dette vanlig? vi fikk plutselig veldig lite penger nå
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Ja. Man trekkes i lønn for ferien man skal ta og så får man evt feriepenger istedet.
Dronningen! Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Da har han vel ikke vært ansatt et helt kalenderår da?
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 ja det stemmer ble det samme hos oss, sambo fikk bare 6000 i "lønn" denne mnd (han jobber på skole).. Men det var ingen stor overaskelse fordi vi visste jo om det
Nit@™ Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 Synes dette er merkelig jeg. Man skal da ha betalt for det man faktisk har jobbet? Mannen min får både feriepenger, som er opptjent i hele året, og lønn for timene han faktisk har jobbet. Men da har han selvsagt ikke betalt når han tar ferien sin senere i sommer/høst da. Har man jobbet 37 timer en mnd er det jo "lusent" og få 3800 kr?
Gemini77 Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Man får kun feriepenger og ikke lønn i juni ja. Men siden han tydligvis ikke har jobbet i hele 2007, så går jeg ut ifra at han ikke tar ut 5 uker ferie i år siden han ikke har opparbeidet seg mer feriepenger. Da skal han ha reservert seg mot ferie og dermed få lønn for det han jobber.
Gemini77 Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Nit@ & firkløveret ™, De fleste arbeidsgivere utbetaler kun feriepenger i juni uavhengig når du tar ut ferien din. Da får du jo til gjengjeld vanlig lønn når du har ferie hvis denne ferien ikke er i juni. Det gr jo for det samme. Tar man ikke ut 5 uker ferie, så reserverer man seg mot dette og for da lønn for det man arbeider.
Leirha Skrevet 19. juni 2008 #9 Skrevet 19. juni 2008 Jeg trodde feriepenger og lønn var to forskjellige ting? At om man jobber i jun imnd så får mann lønn for den mnd og feriepenger itillegg? Vi får ihvertfall det hos oss. Men vet jo ikke omdet er normalt. Jeg har faktisk tatt dette opp med sjefen min pga neste år har ikke vi råd at jeg tar ferie, pga at vi får friepenger fra nav (men bare 12uker) når vi er i permisjon, og jeg er i permisjon nesten hele året. Så de feriepengene er jammen ikke mye å rope 1000ganger hurra for. Så neste år blir det kanksje bare en knapp uke ferie, så får sambo være hjemme med barna. Har sjekket dette, og det er lov å arbeide uten å ta ferie, så lenge vi er i en slik situasjon. Så neste år får jeg de kjipe feriepengene samt lønn.
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 Ja, men da må man jo si fra seg ferie om man får lov av arbeidsgiveren sin istedet. Da kan man få begge deler.
Leirha Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Haha, skal love deg jeg har lov å si fra meg ferien De blir bare glade, det er jeg som syns det er litt dritt da... Tenk det, jobbe et helt år nonstop, også med en liten en igså...jaja, må mann så MÅ mann.
Gemini77 Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Selvfølgelig kan man få både lønn og feriepenger utbetalt, men da kan du selvfølgelig ikke ta ferie heller. JObber man de ukene man kunne tatt ferie så får du selvfølgelig lønn. Det er vel ikke det det er snakk om.. Tar man 5 uker feier i løpet av et år, så blir man trekt for de ukene, og heller utbetalt feriepenger. dette skjer hos de fleste i juni - uavhengig av når man tar ferien sin.
mamma til søte små Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 Samboeren min får lønn i juni. Han fekk utbetalt feriepengane i januar av en eller anna grunn
KajsaLuna Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 Vi får både junilønn og feriepenger i juni, og vanlig lønn i juli - for ferien vi har opptjent har vi krav på. Vi skal ta ut 4 uker i juli. Sånn har det vært de siste årene. Tar man ut ferie utover det man har opptjent, så blir man trukket i vanlig månedslønn.
Trulte76 Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 mange gjør det slik at den mnd de får feriepenger får de ikke vanlig lønn sånn at de får utb penger hver mnd. Andre igjenn gir ferie og lønn samtidig, men får da ikke penger når man har hatt 3-4 uker ferie og vil da få lite lønn eller ingen lønn etter ferieperioden sin visst du skjønner.
Gemini77 Skrevet 19. juni 2008 #16 Skrevet 19. juni 2008 KajsaLuna, Tror du har misforstått litt. Man blir utbetalt feriepenger istedenfor lønn juni, eller evt når man tar ferien. Feriepenger er som regel mer enn en vanlig mnd lønn og man har derfor mer penger til ferien enn vanlig. Men man får ikke lønn i tillegg. Så man får utbetalt vanlig lønn i 11 mnd av året, og feriepenger i 1 mnd. Man får ikke 12 mnd lønn og feriepenger på toppen, med mindre man velger å ikke ta ferie i det hele tatt og jobber hele året.
KajsaLuna Skrevet 19. juni 2008 #17 Skrevet 19. juni 2008 Du har helt rett. Vi får feriepenger i juni, men vanlig lønn i juli. Spurte mannen nå. Jeg er ikke vant til å tjene såpass bra som vi gjør nå, så jeg trodde det var både lønn OG feriepenger.. hmm.. du snakker om å ikke være spesielt klok. Og jeg som er HR-ansvarlig! Jeg ber ydmykt om unnskyldning, og beklager veldig at jeg uttalte meg uten å dobbeltsjekke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå