Gå til innhold

Hvordan merker man at man har UVI eller annen infeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært så uvell den siste uka. Vondt nederst i magen, masse kynnere og masse (ekkelt ja) tjukk utflod. Flyr på do mye oftere enn ellers og tenker kanskje jeg har en UVI. Er skikkelig trøtt også. Kunne sovet konstant. I form av at jeg er hjelpepleier vet jeg at det det jo tegn på en UVI. Men kan det være noe annet? tenkte å ringe legen i morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tissprøve å lever den til legen, så får du svar samme dag. Enkelt og greit, så slipper du å beskymre deg:o)

Skrevet

Ja, skal det i morgen. Skulle bare ønske jeg hadde stix hjemme akkurat nå, så jeg kunne sjekke selv. Blir så urolig vet du.

Skrevet

Skjønner:o)

Jeg bruker å tenke, så lenge jeg kjenner liv så er alt bra=) Så da kan du trygt vente til i morgen for å levere prøven.

Men har du derimot så vondt når du tisser og ikke klarer å gå, så må du kontakte legevakta! Er jo noen som har veldig kraftige uvièr...

Skrevet

Ja jeg har dått dette, og legene forteller at uvi ikke er farlig for barnet, men det kan disponere en for tidlig fødsel.

Sjekk det i morgen, det er ikke noe akutt. Det viktigste er at du får behandling når hvis du får konstantert uvi.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har vanskelig for å gå. Mer enn vanlig. Men tenkte at det kan jo være bekkenløsningen som er værre.... Men gjør ikke vondt å tisse da. Er masse liv i magen og akkurat til de tider han pleier å være våken, så tror alt er bra med babyen.

Skrevet

Jeg gikk for lenge med urinveisinf nå før jeg fikk noe for det,måtte dra opp til legen med ny prøve igjen etter en uke og da hadde jeg så vondt!

Liker legen min,men er skuffet over at hun ikke gav meg noe for et par uker siden da prøva var L4 og har vært L3 mange ganger,for tror jeg har gått for lenge med dette nå,for det har ikke hjulpet noe etter tre dager på pencilin.pluss masse stramme kynnere og nedpress,så er det ikke akkuratt godt om dagen nå nei..!!

er 32+4 i dag og er redd for for tidlig fødsel.fødte datteren min(første mann) tre uker for tidlig,men det var greit,men ønsker ikke tidligere.

Håper det gir seg etterhver iallefall.

God bedring!!

Skrevet

Jeg vil ikke uroe noen men vil likevel svare paa dette innlegget, ikke faa panikk for enhver pris for utflod er i 99,9% av tilfellene helt i orden.

Jeg har hatt noe heftig med utflod hele svangerskapet i alle varianter, L1, 2, 3 og mye annet grums, rent fysisk har det vaert groent, gult, hvitt, klumpete, slimete osv osv. Noen ganger har det kloedd noe voldsomt, saa har det roet seg. Noen ganger har det svidd litt, men saa har jeg dusjet (uten saape) litt oftere og det blir greit igjen. Jeg har hatt rene urinproever annenhver gang og noe merkelige utslag annenhver gang. Til slutt syntes legen min det var saa rart - og jeg har vaert og er i super form - at han sa at naa sender vi inn proevene dine til dyrking. Den foerste kom tilbake med mange rare svar, men ikke noe heftig utslag paa noe. Man mente det kunne vaere bare litt forurensing i urinen, og jeg ble bedt om aa ta en ny proeve. Jeg leverte inn en hvor jeg var GULL ren, tisset noen sekund foer jeg fikk noe oppi koppen og hvor jeg "aapnet litt" der nede for aa vaere helt sikker. Den ble helt ren den proeven. Legen mistenkte litt streptokokker, men fant ikke det i urinen.

Likevel ville legen ta en skjedeproeve av meg og saa gjorde vi det. Der fant han denne GBS type B streptokokkvarianten, som gjoer at man skal ha antibiotika under foedsel.

Jeg blir bedt om aa ta en urinproeve til etter 14 dager og da finner man jaggu meg samme utslag ogsaa i urinen. Da faar jeg beskjed om at jeg maa rett paa antibiotika og faar en 10 dagers kur. Holder dialogen med Riksen (siden dette har skjedd i Asia siste mnd jeg er er faktisk!) og legen i Oslo sier at det er samme prosedyre i Norge bare at man ikke sjekker rutinemessig for dette i Norge, man haandterer dette naar man finner det og at jeg bare skal ta i mot antibiotika (jeg bor i et land hvor man er veldig rask med antibiotika, derfor kontrollsjekket jeg)

Jeg hadde visst rikelig vekst baade i skjede og i urin. Naa avslutte jeg denne antibiotikakuren om en time og det er ikke mange timene etterpaa at vi endelig setter oss paa flyet hjemover.....deilig!

Det som er med disse GBS streptokokkene type B er foelgende:

I skjeden: (ca 20-30% har dette i sin normalflora og de kan blusse opp under svangerskap) saa skal man behandles med antibiotika under foedsel. Ingen farer for noe som helst i svangerskapet, ikke for mor og ikke for baby.

I urin: samme som ved skjede, altsaa antibiotika under feodselsforloepet, samtidig som man skal paa en antibiotikakur under graviditeten ogsaa, og man testes videre hver 14. dag for aa sjekke at dette ikke blomstrer opp. Det som er i tillegg dersom man har dette i urin (som ikke er vanlig aa faa altsaa!) er at det - ubehandlet - kan bety en noe oekt risiko for tidlig foedsel.

Dersom man faar dette paavist i urin, samtidig som man har veldig mye kynnere og annet som indikerer uvanlig hoey aktivitet - saa er det viktig aa bli behandlet. Jeg har ikke hatt kynnere en eneste gang, men fikk mange akkurat naa naar jeg gikk paa behandling! Enten har babyen reagert paa medisinen (man skal jo bare unntaksvis og i veldig spesielle tilfeller gi antibiotika til gravide, dette er et av de spesielle tilfellene) eller saa har jeg reagert paa medisinen eller var det jammen paa tide at jeg fikk den.... =o) Dette faar vi aldri vite.

Jeg har gaatt paa disse medisinene i ti dager naa, og hele utfloden er totalt endret = HELT borte =o)))) Jeg har ogsaa hatt merkelig avfoering, saa tipper medisiner har tatt knekken paa alt som fantes i floraen min i tarmene. Har drukket noe Biolaaktig hver dag for aa holde litt aktivitet i tarmene og det har vaert bra. Det er godt med liv i babyen og alt er i orden. Jeg er likevel glad at dette er oppdaget hos meg, at jeg er satt paa kur (og jeg som er heeelt anti antibiotika altsaa!!) og glad jeg er ferdig med kuren om kort tid.

Saa skal jeg testes paa Riksen naar jeg kommer hjem og er det ny oppblomstring (det kan det bli, siden jeg har dette naturlig i skjeden min tydeligvis) saa blir det ny kur i uke 36/37. Under foedsel blir det uansett antibiotika, og derfor skal jeg ikke sitte lenge hjemme og telle rier, jeg skal rett inn. Dersom vannet gaar skal jeg legge meg rett ned, og hentes i ambulanse grunnet tverrleie.... =o) Saa da skjoenner dere kanskje at jeg er glad for at baade flyet til Norge gaar veldig snart og at jeg er ferdig kurert, i foerste omgang, for denne infeksjonen?? =o)

Vel, det er litt spesialcase dette og jeg har ikke snakket saa mye om dette her inne, fordi jeg ikke kan fordra aa skremme noen. Men har man intens utflod, som baade kloer og svir, som er misfarget, samtidig som man har smerter i mage og voldsomt med kynnene, ja da ville jeg bedt om aa faa sendt en urinproeve til DYRKING, ikke bare sjekket paa legekontoret (det kommer ikke fram der nemlig, det maa sendes inne og dyrkes) Da faar man i hvert fall bekreftet hva enn som bor i floraen sin, og heldigvis er det aller oftest ikke noe saannt som jeg har faatt. Og skulle man vaere like uheldig som meg, ja, da vil man virkelig at dette skal oppdages.

Legen min kunne ikke forklare alle de rene proevene mine, men mente at jeg nok har gaatt med dette i skjeden lenge, men at det foerst slo ut i urin naa i det hele senere.....saa jeg har ikke hatt det lenge.

Vel, det er ikke mange som faar GBS i urin, men man kan jo evt be om aa faa dette sjekket dersom man har voldsomt med symptomer. Og husk, har man dette, er det ikke noe som haster voldsomt, da og jeg gjentar:

Har man det i skjeden, saa er det under foedselsforloepet og BARE da at det skal behandles.

Har man det i urin i tillegg, saa er det dette med en oerliten oekt sjanse for prematur foedsel, og derfor vil man stoppe det.

Ingen av disse to utslagene gir noe fare for foster i mors liv, ingen fare for mor som gravid. Det er altsaa NOE oekt sjanse for tidlig foedsel med utslag i urin og man vil ha foedekvinnen paa antibiotika (nye retningslinjer i Norge fra 2006 - saa litt nytt!) under selve foedselsforloepet.

Vel, da har jeg sagt det, og heldigvis er det sikkert ikke noen av dere som har dette. Men synes man "mye er veldig unormalt" saa kan man be om en dyrking av urinproever, mest for aa avkrefte.

Lykke til og hasta la vista, da skal jeg flytte til Norge etter 3 aar i Soer Oest Asia - med 5 uker igjen av denne graviditeten og like blid!! =o) Det vil helst gaa godt og det gjoer det med oss alle, bare vent og se.

Skrevet

Fikk forresten mailet et skriv av legen min I Oslo, nytt i 2006 av Helsedirektoratet, det sier at man kan ha disse streptokokkene i floraen sin som en normal og urfarlig greie, det er dersom oppblomstring (som hos meg) at man skal behandles under foedsel.

Av de som har dette i skjeden er det 50% som smitter babyen. Av DISSE 50% igjen, er det 0,5-1% som er saa uheldige at de faar en syk baby. Det er altsaa litt hipp som happ om man - UTEN ANTIBIOTIKA under foedsel, altsaa uoppdaget) smitter baby. Og dersom man er innenfor de 50% som smitter, saa er det altsaa mikroskopiske sjanser for at baby blir syk (her velger jeg aa ikke utdype, snakk med legen din heller)

Jeg soekte litt paa nettet om dette, men sluttet raskt, da jeg kom inn paa en side hvor disse aller mest uheldige har samlet seg og naa naar dette er oppdaget hos meg, saa er det jo ikke noen risiko for noe her i gaarden lengre, men uoppdaget ville det altsaa vaert en mikroskopisk sjanse for at noe kunne gaatt galt under foedsel, raskt etter foedsel eller uker etter foedsel.

Prosedyre naar mor faktisk har blitt behandlet med antibiotika under foedsel, er noe mer oppfoelging av baby i barselstiden, men ikke mye.

Finner man ut om denne infeksjonen under/etter foedsel, og dessverre ikke har gikk foedekvinnen antibiotika under foedselsforloepet, saa foelges babyen noe noeyere opp, og man skal komme til sykehuset for den minste endring i babyens ve og vel.

Jeg anbefaler dere aa nevne dette for legen deres dersom utfloden bare er helt vill og kynnere og smerter er intense og hyppige. Utover dette har man mest sannsynlig og i 99,9 % av tilfellene BARE vanlig ufarlig utflod.

Det gaar ikke an aa skrive om dette paa en ryddig maate uten aa skremme litt og det beklager jeg, man jeg har proevd aa ordlegge meg paa en maate som er informativ og ikke skremmer.

Og viktig: Det er IKKE noe mor har gjort for aa faa dette, og det er ikke noe man kunne gjort for aa unngaa det. For man kan trene og BADE saa mye man vil fortsatt (!) Noe jeg fant hoeyst merkelig, det smitter ikke som en kjoennssykdom og er noe man har eller ikke har, noe man kan faa en oppblomstring av innimellom eller sjelden.

Og - best av alt - de fleste har det IKKE - ikke i skjeden en gang.... =o) Heldigvis.

Ok, ikke skyt meg for dette innlegget, jeg har virkelig forsoekt aa fortelle skaansomt. Paa forhaand beklager til de som synes dette var litt ubehagelig lesning.

Skrevet

du sier at det ikke er så vanlig med gbs i urin.

men hva om de oppdager det da? hva skjer da..?

kan man fortsatt føle seg trygg så lenge man får antibiotika intravinøst under fødsel?

Skrevet

Snakk med din lege om dette, jeg oensker ikke aa forklare mer en det jeg vet.

Men det er altsaa forskjell paa aa ha det i skjeden, som er noe normalt - og det aa ha det i urin. Det er ogsaa forskjell paa oppblomstring og IKKE oppblomstring.

Har man det i skjeden, skal man behandles under foedselsforloepet og bare da, og da skjer ingenting.

Har man det i urin, behandler man det ogsaa under svangerskapet, for aa DEMPE oppblomstring det er ingen garanti for at det forsvinner. Man skal sjekkes for dette jevnlig, og man skal uansett ha antibiotika under foedsel.

Dersom de oppdager det i urin, skal du som meg, ha en 10 dagers antibiotikakur som demper oppblomstring, men som ikke gir garanti for at det holder seg helt borte til foedsel. Men medisinen KAN ta helt kverken paa det, noe jeg tror det har gjort hos meg. Selv om jeg er helt kurert i urinen, enn saa lenge, saa skal jeg uansett sjekkes hver 14. dag fram til foedsel, med stadig nye urinproever og dyrking, OG jeg skal paa antibiotika under foedsel.

Med disse to forholdsreglene og behandlingene, er baade fare for tidlig foedsel (antibiotika under svangerskapet) og at noe skjer med baby i foedselsoeyeblikket (antibiotika under foedsel) avverget.

Det er det beste jeg kan si og det beste raadet er aa ta dette opp med sin lege, si at man rett og slett oensker aa eliminere bort denne sjansen.

I Norge sjekker man ikke dette rutinemessig hos alle gravide. I Sverige sjekkes alle i uke 12, i Tyskland sjekker alle oftere og i USA sjekkes alle ofte. Kanskje man endrer prosedyre i Norge etterhvert, hva vet jeg. Jeg, som har paavist i baade skjede og urin, skal i hvert fall sjekkes i evt. kommende svangerskap, hver 14. dag evt hver mnd.

Saa direkte svar paa spoersmaalet ditt, JA man kan foele seg trygg dersom man faar intravenoest under feodsel dersom man har det i SJEDEN. Dersom man har det begge deler, saa er svaret ogsaa JA, dersom man faar medisin under foedsel og underveis en eller flere ganger i svangerskapet.

Og igjen, det er viktig aa presisere (tro meg, jeg har limt legen min i Asia og paa Riksen opp til veggen paa dette) at det ALDRI er fare for babyen i mors liv eller for mor selv. Det er altsaa dette med tidlig foedsel og dette med evt smitte under selve foedselen man vil avverge.

Husk, de aller fleste som har dette uoppdaget i floraen sin som en naturlig bakterie, foeder barn og alt gaar greit. Det er bare om man har ekstrem utflod og ekstremt med kynnere tidlig i svangerskapet at man skal tenke paa dette. For meg var det utflod, ikke kynnere overhodet. Og man testet som sagt en stund, foer det slo ut.

Du har helt sikkert ikke dette, men snakk med legen din likevel dersom du er bekymret.

Det er et etisk dilemma om man skal legge ut informasjon om dette, saa lenge ikke alle norske damer sjekkes for det. Lei meg om jeg uroer noen.

Skrevet

bare et lite spørsmål til..just to be sure...hvordan er det med sex da? hehe..har forstått at man ikke skal ha sex om slimproppen er gådd..men dette kan man vel ikke være helt sikker på?

spørr fordi at jeg også har fått dette påvist..men får ikke behandling før under fødselen..prøvde å spørre legen min,men føler ikke jeg fikk noe særlig svar annet enn at jeg skulle slappe av og ikke tenke noe over det før fødselen starter...

får anitibiotika under fødselen..det vet jeg..,en ellers så har de ikke sagt noe som helst..og er vanvittig glad for at du har skrevet alt du har skrevet her... er ufattelig lite informasjon om temaet på nettet syntes jeg..skummelt lite...

Skrevet

og amming..hva har du hørt om det??kan vi fortsatt amme eller??

beklager..har bare så mange spørsmål jeg sitter her med. dvs..både jeg og mannen min har mange spørsmål.. så vi blir nok å kaste spørsmålene til jordmoren når fødselen starter..men.. om du har noen svar allerede nå til oss så sparer det oss mange timer med bekymringer...

Skrevet

Jaja, amming her helt greit....med mindre du har planer om aa amme med underlivet da.... =o)))))

Og jeg maa spoerre tilbake, har du det i urin eller skjede? Hvis du har det i skjede, skal du BARE behandles under foedsel, helt rett av legen din aa si det. Men har du det i urin, skal det behandles naa OGSAA, OG under foedsel.

Men det er viktig, naar du har det i skjeden, at du faar det AVKREFTET i urin. Det fikk jeg foerst og hadde det bare i skjeden. Da var jeg rolig og forsto at man bare skulle medisineres under foedsel. Men, igjen, dukker det opp i urin, skal du (ogsaa i Norge) rett paa antibiotika i svangerskapet ogsaa.

Les alt jeg har skrevet noeye en gang til, jeg klarer ikke aa skrive det klarere, hehe.....vet jo at naar man er bekymret, leser man paa en litt spesiell maate, forstaaelig det.

Tipper at dersom din lege sier du bare skal ha antibiotika, saa er du heldig og bare har det i skjeden, som IKKE er farlig for noen og som med antibiotika under foedsel heller ikke vil vaere farlig for noen under foedsel.

Ok? =o)

Skrevet

de har ikke testet i skjeden overhodet..kun urin...

de vurderte vel å sette meg på antibiotika nå, og vet ikke hvorfor de bestemte seg for å ikke gjøre det,men sa bare at siden jeg ikke har noen smerter så skulle jeg ikke på noen kur nå..

er allerede på overtid så kan være derfor?? legen min visste ikke særlig mye om det hele selv,så han hadde vært i kontakt med andre og mer eller mindre bare videregav beskjedene som sykehuset hadde sagt..fikk derfor ikke svar på spørsmålene mine fra han...

mener å ha lest på en av sidene at ungen kan smittes via morsmelk og..men da har de forhåpentligvis gådd bort fra det da.. :) er flere år gammelt det meste som ligger på nettet..

skal lese enda en gang jeg :)

er litt lettere stresset ovenfor det hele så..ja..

Skrevet

har fått samme beskjed som deg om å ikke telle på riene,men dra rett på sykehuset...så da er det bare å prøve å gjenkjenne riene så tidlig som mulig... :-S

sukk..nei,får håpe det går i orden...er skummelt... :-(

Skrevet

Smitte gjennom amming hoeres for meg ut som skremselspropaganda, det ville jeg ikke hoert paa, evt sjekket med lege.

Du skal IKKE paa antibiotika under svangerskapet naa, fordi du er paa overtid! =o) Saa bra da! For det eneste man vil oppnaa med aa gi det under svangerskapet er jo aa UNNGAA prematur foedsel. Dette kan jo ikke du faa, fordi du rett og slett er paa overtid. =o) Saa bra!

Og JA du skal naa bare ha antibiotika under foedsel, og det er helt riktig at du faktisk ikke har NOEN VERDENS TING aa uroe deg for, fordi det er oppdaget hos deg, samme som hos meg. Vi skal vaere fornoeyde med dette begge to.

Disse sidene med alle disse som har mistet, handler utelukket om svaert uheldige skjebner hvor man IKKE har oppdaget dette under svangerskapet, derfor skal verken du eller jeg lese der, fordi hos oss er dette oppdaget, noe de damene der skulle oenske det var hos dem, da hadde nemlig de ogsaa faatt antibiotika under foedsel. See...?

Ikke sloes energi paa aa uroe deg, du sikres under foedsel og det samme gjoer jeg, det er UOPPDAGET dette i mikroskopiske tilfeller kan slaa uheldig ut, men vi er IKKE I denne risikogruppen noen av oss med den oppfoelgingen vi faar.

Sjekk paa sidene til helsedirektoratet, soek informasjon om dette, og dette skrivet jeg har faatt av min norske lege skal dukke opp. Be om det hos legen evt. eller paa sykehuset. Men det gjelder jo ikke deg uansett, da, for du skal jo medisineres under feodsel, saa bare kos deg naa og gled deg til foedsel.

Jeg har 5 uker igjen og maa kanskje paa en kur eller to til, det tar jeg med fatning og gleder meg ogsaa til foedsel. Rolig rolig og lykke til!

Skrevet

Det er ikke skummelt for deg, kjaere deg, fordi det er oppdaget og du er under fullverdig oppfoelging! =o) Det er bare fryd og gammen for deg faktisk, og du skal som de sier, enten ved vannavgang eller riestart, bare komme deg til sykehuset etter et lite maaltid og en god dusj eller noe, saa ordner alt seg. Jeg har ogsaa faatt beskjed at noen bomturer paa sykehuset er bedre enn vente for lenge hjemme denne gangen... .=o) Og jeg har 5 uker igjen, jeg er IKKE urolig, men tvert i mot godt informert og godt oppfulgt og naa skal jeg snart fly i 20 timer og aklimatisere meg fra Soer Oest Asia til Norge, og saa vente enda 5 uker og utallige tester foer jeg skal foede. Jeg er fortsatt rolig, ok?? =o))) Slappe av naa og snart er du mamma og alt er supert.

Lykke til, haaper noe skjer snart for deg.

Klem fra meg.

Naa forsvinner jeg fra pc, og blir borte noen dager.

Skrevet

tusen takk :)

tusen hjertelig takk...

nå kjenner jeg at kroppen begynner å slappe mer av...og min kjære fikk ogås senket skuldrene kraftig..

:)

så da gjenstår det bare å si tusen takk.

og god tur til hjemlandet :)

*klem*

Skrevet

Ta med deg morgen urinprøve,,, Det kan jo hende du har fått en urinveiseinfeksjon,,

Skrevet

Ja. Fikk time kl 11 i dag. Så da får jeg jo svar på om det er noe.

Skrevet

Be dem sende den til dyrking ogsaa, dersom det er hoeye utslag av noe og du er bekymret, man kan bare faa ting avkreftet og det er greit aa sjekke grundig noen ganger.

For meg stolte man paa de rene testene jeg hadde innimellom, og ignorerte dermed de med litt "grums" i. Likevel har jeg faatt denne streptokokkinfeksjonen da.

Heldigvis ikke mange som faar det. =o)

Haaper alt er greit med deg Miss T.

Skrevet

Hjemme fra legen nå. Hadde helt fine prøver. L1+ på urinprøven og det var visst ikke noe farlig. Blodtrykk på 100/60 og gått opp 1,5 kg på 1 mnd og det er det babyen har lagt på seg. Sjekket vekt på både meg og han for 1 mnd siden og sjekket vekt på han igjen for 1 uke siden og han hadde akkurat 1,5 kg vektøkning. Blodprøven var også fin. Så legen tok en GU for å være sikker og grunnen til alle mine "plager" er at hodet er festet, ligger så langt ned det kommer og presser på symfysen og livmorhalsen er myk og klar. Så det var nå bare det. Godt å vite at jeg er frisk ihvertfall og at baby er frisk :-)

Skrevet

Hun sendte prøver til dyrkning for sikkerthets skyld da.

Skrevet

Fantastisk, er det ikke deilig aa faa ting avkreftet? =o) Og hodet festet hoeres jo veldig bra ut da. L 1 er saa normalt som det faar blitt, alle har vi noe i floraen der nede, som kan slaa ut litt i ny og ne.

Lykke til videre naa og hepp hepp for siste rest av svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...