Gå til innhold

Kan jordmora henvise meg til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jordmora henvise meg til psykolog? Jeg sliter veldig med angst og depresjoner, bulimi, tvangstanker....mye... Dette har toppet seg veldig nå da jeg går gravid, men orker ikke å prate med fastlegen min om det nå.

Kan hun hjelpe meg med å henvise meg tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann du, jordmora mi hjalp meg med å få hjemmebesøk av en psykiatrisk-sykeplerer, og har hatt d annenhver uke en i store deler av svangerskapet. ikke psykolog, men d gar på mye av d samme.

d er i allefall værdt et forsøk å spørre, jeg fikk hjelp.

klem

Skrevet

Tusen takk for svar. Da skal jeg høre med henne. Hadde vært veldig godt å fått litt hjelp nå.

Skrevet

Jada, det kan hun nok!! Jeg har i alle fått tilbud om det av min jordmor :)

Skrevet

Noen jordmødre kan henvise til psykologer som jobber i tilknytning med helsestasjonen, siden enkelte helsestasjoner har psykolog. Ellers kan de henvise til familieveileder og psykiatrisk sykepleier i kommunen. Utenom dette er det din fastlege som skal henvise deg til psykolog eller psykitater. Om du ikke vil snakke med fastlegen og jordmor ikke kan henvise til psykolog der du bor, kan du oppsøke Aleris eller Volvat (som er private) og få henvisning gjennom dem. OBS: Dette er dyre alternativer!

Om du har slitt med dette lenge, så lurer jeg på om du har vært i kontakt med psykiatrien på noe tidspunkt. Om du tidligere har vært til behandling, skal det ikke være vanskelig å gjenopprette tilbudet nå som du er gravid og det har blitt verre. Om du tar mot til deg og får fastlegen til å henvise deg dit igjen, slipper du nok unna en stor del av den ventetiden du vil få ved å bli henvist til en ny psykolog med refusjonsrett...

Håper det ordner seg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...