Gå til innhold

Hvordan er reglene på pappaperm? :)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia.

 

Kan pappa`n ta ut sine seks uker, mens jeg har permisjon? Eller må han vente til jeg er tilbake i jobb?

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ikke ha permisjon samtidig så når han tar ut sin permisjon kan du velge å enten jobbe, være hjemme i ulønnet permisjon eller ta ut ferie.. Vi har gjort det slik at pappaen tar permisjonen sin rett etter at jeg er ferdig med min permisjon, og jeg skal ha ferie eller ulønnet permisjon mens han er hjemme slik at vi kan tilbringe tid sammen med barnet..

Skrevet

Tusen tak for svar :) Pappa`n skal begynne å studere igjen i jan. Første året på skoen er praksis. Så da er det litt dumt å få fravær i 6 uker. Derfor hadde jeg håpet at han kunne være hjemme med oss..

 

Mulig jeg gjør som du har tenkt :)

Skrevet

For at pappaen skal få pappaperm må jo du ha opparbeidet rett til foreldrepenger i minst 50% stilling og jobbet minst 6 av de siste 10 mnd.. Og pappaen må selv også fylle disse kravene... Men husk at pappapermen kan taes ut inntil barnet er 3 år så det går jo an å spare den til senere også.. Sjekk www.nav.no og les under fedrekvote, evt ta en tur til nærmeste nav kontor og spør så får du svar..

Skrevet

Hvis det er fedrekvoten på 6 uker du taler om, så trenger du ikke å gå på jobb eller ha ferie. I uker utover de 6 ukene må du derimot ikke være hjemmegående. Se nedenstående fra NAV:

 

" Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

 

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %.

 

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden."

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...