Mamma til nr2<3 Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Må bare få det ut..jeg liker ikke jordmora mi!! Det begynte dårlig da jeg ikke fikk komme til henne før i uke 30. Da hadde hun avbestilt 2 timer allerede med meg,i uke 24 og 28. Under svangerskapet har jeg hatt blødninger og vært meget urolig,mange runder på sykhus og med leger. I tillegg fikk jeg bekkenløsning ganske tidlig. Så jeg hadde sett frem til svangerskapskontrollene hos jordmor,noe hyggelig som handlet om meg og barnet,å ikke sykemeldinger,engstelser eller kliniske leger. Men nei..koselige og varme samtaler ble det ikke. Hun var en dårlig lytter og snakket i ett. Jeg følte at hvis jeg skulle si noe,måtte jeg presse meg inn,å da hørte hun ikke engang etter. Jeg oppfattet henne som en robot som hadde sagt dette til tusen andre gravide,gang på gang. Klarte vist ikke å se på meg som et individ.Hun virket til å ta for gitt at jeg hadde både tenkt og hørt de samme mytene om fødsel og graviditet som alle andre, å disse måtte hun avkrefte. Istede for å spørre og lytte til meg om hva jeg hadde hørt,var redd for eller lurte på...overkjørte hun meg med sine formaninger. Jordmora er sikkert ei hyggelig dame ellers,for blid å sånn er hun,men litt sammlebåndspreget for meg. Følte meg overhodet ikke sett og lyttet til. Nå er jeg 38+1uker i dag..å jordmora har ferie,så neste kontroll er hos legen.Nesten litt glad for det. men har felt noen tårer,da jeg hadde "drømt" om ei omsorgsfull og menneskelig jordmor å bli fulgt opp av dette første svangerskapet. Snufs
WildPrincess Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Tror det er flere av disse jordmødrene som kanskje burde ha gjort noe annet en periode... Jeg gikk til jordmor tidlig fordi jeg var litt bekymret for å kunne ende opp med sv depresjoner. (hadde hatt litt mye action i livet mitt som ikke har med sv å gjøre)... Jordmora var hyggelig hun og syntes det var bra at jeg tok kontakt... men hun lytta ikke eller kom med noe konstruktivt i forhold til hva jeg burde gjøre for å unngå deprisjoner... Så det ble med den ene timen for meg. Resten av sv har jeg heller hatt kontakt med legen min som jeg syntes er myyyye flinkere. Men han vil gjerne at jeg skal ha kontakt med jordmor, for som han sier "jeg er ikke noen ekspert på svangerskap... det kan jordmora mye mer om enn meg"... og det er nok sandt, men hjelper jo ikke så mye når det er null kommunikasjon mellom oss
Asobi Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Uff, hun hørtes ut som en ufølsom jordmor. Det finnes lite som er så frustrerende som helsepersonell som har bestemt seg på forhånd om hva du som gravid tenker og føler, og så glemmer å lytte etter hvordan du faktisk har det. Da kunne hun like gjerne satt på en kassett og latt den stå for informasjonen. Skjønner så godt behovet du har for å møte en jordmor som fokuserer på det positive i svangerskapet og med fødselen. Har selv hatt et slitsomt svangerskap og opplevde det du ikke fikk hos jordmoren og det har masse å si for følelesen man sitter igjen med nå på slutten. Så skjønner så godt at du blir skuffet og lei deg over det. Snart er du i mål og du møter sikkert en flott jordmor under fødselen!! Lykke til!!
Mamma til nr2<3 Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2008 Takk for støttende innlegg begge to. Min neste "drøm" er å møte ei flott jordmor under fødselen ja,en som viser forståelse og omsorg. Også jeg har hatt mye action både før og under svangerskapet,med en syk mamma. Dette vet jordmor om,men stiller ikke opp som samtalepartner. Men nå skal jeg tenke fremover..på fødsel og hyggelige jordmødre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå