Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig kan man oppdage autistiske trekk hos barn?

Jeg blir litt stressa da datteren min plutselig blir litt fjern.. Vanskelig å få øyekontakt med henne osv.. Som regel er hun veldig åpen og kommunikativ, andre ganger kutter hun all sosial stimuli.. Det skremmer meg litt, men for alt jeg veit er hun kanskje bare sliten? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autisme kan oppdages tidlig hos barn, fra noen mnders alder.

Nå vet jeg ikke hvor gammel din jente er, men barn regulerer ofte sine egne inntrykk og stimuli ved å snu seg vekk. De er ikke klare for alt for mye stimuli og det er ikke alltid vi som foreldre klarer å lese dette, derfor regulerer de det selv. Hun er nok som du sier sliten :)

Skrevet

Hun er sikkert bare sliten. Når autisme oppdages tidlig er det som oftest ikke foreldrene som ser symptomene, men trent helsepersonell.

Skrevet

det vanligste er vel mellom 1,5-3 år... men jeg vet om foreldre som har hatt mistanker om at det er noe med barnet lenge før det...

hvor gammel er datteren din?

Skrevet

Hun er 5 mnd gammel. Var innom helsestasjonen i dag og helsesøstrene sa det samme. At de regulerer mengdene med stimuli ved å ta en liten pause. Se bort og kutte kommunikasjon. Hun virket også våken og gliste og lo masse, og "flørta" litt med damene, så de syntes jeg skulle slappe av litt:)

Men om barnet plutselig "mister" ferdigheter, skal man ikke nøle med å be om evaluering. Det er visst en "klassiker".

Skrevet

så bra at de fik roet deg ned litt :o)

er nok ikke noe å bekymre seg for!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...