Fru Gravid Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Jeg venter min første i november og har rotet meg helt bort i alle debattene om hva jeg bare MÅ ha - føler det er mye utstyrshysteri ute og går. Kan dere med erfaring hjelpe meg med deres beste tips? Jeg er fullstendig grønn og vil gjerne ha tips til alt fra babyutstyr til ammeinnlegg, babymat og bleiesalver!
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 kan jeg slenge meg på tråden din? det er 10 år siden jeg fikk sist, så jeg føler meg temmelig grønn jeg også. husker ihvertfall at beste salva jeg fant mot rød stump var en jeg kjøpte på helsekosten som het "calendula". den er laget av ringblomst, og utslett ble borte på et blunk med denne. anbefales sterkt.
Bolla med en til Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Viktigste for meg var vippestol ( den fra babybjørn) bære sele/sjal (fint å ha når man lager mat ,støvsuger osv.) ammeinnleg. Smokker, flasker fra NUK. bodyer som man kan åpne foran og ikke dra over hodet. fint de 2 første månedene. også nok myke kluter. tror nok mange har forskjellige behov, men det vil jo vise seg når barnet ditt har kommet ut
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Vogn Bilstol Seng Stellebord Balje (hvis ikke stellebordet har egen badebalje da) Vippestol Krypeteppe Noen rangler/leker Myggnett til vogn Regntrekk til vogn Stelleveske Våtservietter Mange gaskluter Myke håndkle Termometer (måle temp i badevannet) Lactacyd (såpe som du kan bruke i badevannet) Sihulen ( den beste bleiesalven! brukte den selv som liten sa min mor) Smokk Tytteflasker (avent sine er tette og god kvalitet) Vannkoker (koke opp vann til erstatningen) Morsmelkerstaning om du ikke ammer Bleier Mange bodyer Sparkebukser Dette er vel det du trenger til en nyfødt..har sikkert glemt noe da men....:-)
Kikki1982 Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Hei! Her er en link til en super tråd som jeg synes var veldig nyttig! http://www.barnimagen.com/forum/thread/136372981 Slenger med en annen tråd også - mer rundt fødsel og forberedelser det da, men nyttig for meg likevel! http://www.barnimagen.com/forum/create/2954/137981315/
Fru Gravid Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2008 flott med svar Jeg har også lest utstyrslistene her inne, men savner alle de lure tingene som ikke står. Hørte bl.a noen nevne noe om engangsgaskluter eller lignende på apoteket som visstnok skulle være mye billigere og sunnere for barnet enn våtservietter...
fru lykkelig Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Tenkte jeg skulle skrive hva du ikke trenger jeg... Dette er i hvertfall hva jeg erfarte som ikke ble tatt ibruk: - bleiebøtte: Blir fort full, så det er like greit å gå ut med bæsjebleiene med en gang. Bruker en helt vanlig søppelbøtte til tissebleier. Dessuten er det dyrt med disse refill posene. - vippestol: Syntes det var mye bedre at babyen fikk ligge på gulvet eller i leikegrinda og bruke kroppen sin og styrke muskulaturen når han følte for det. Blei dette kjedelig kunne jeg heller ta han i bæresele på magen og ha nærhet til han. - all slags såper og stæsj: Den deilige babyhuden har ikke behov for såpe. Brukte bare vann og litt olje. Har aldri opplevd at gutten min var sår i stumpen så den zink salva er fortsatt like ubrukt etter to år. Men husk å kjøpe klorheksidin e.l. til å vaske rundt navelen med! Morsomt med tilbakemeldinger hvis det er noen som er helt uenige med meg...
Nina_J Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Bare ikke kjøp inn for mye i begynnelsen! Du finner fort ut av hva du trenger av ting og tang Husk en nyfødt baby trenger ikke stol og sånne ting med en gang. Dessuten kommer du til å få en del av foreldre, søsken, tanter/onkler osv. Til å begynne med hadde vi bare kjøpt inn vogn (med dyne og pose), seng (med sengeklær), stellekommode med balje i, bilstol, ammebh'er, bleier, gulpekluter, stelleteppe og litt klær til den første tiden. Bare ikke kjøp for mye av den minste størrelsen (gjelder både klær og bleier)! Bleiebøtte er fint, men det fikk vi arve. Vi fikk både barnestol, gåstol, leketeppe, babygym og masse annet rart til fødselsgaver!
*novemberbebbis* Skrevet 19. juni 2008 #9 Skrevet 19. juni 2008 De serviettene ei over her nenver som er mye bedre enn våtservietter heter MESOFT, og fåes på alle apotek. Det er myke, sterile kompress man fukter i varmt vann! Absolutt ingen tilsettningsstoffer, og de blir jo gode og varme mot stumpen. Frøkena mi hyyylte når jeg prøvde våtservietter engang, det svei og var kalt.. Nei, Mesoft er tingen! Koster 25 kr for 100 stk (tror det er 100 i pakka) Og de er 10x10 cm, perfekt:)
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 tor du det er noen som tør å være uenig med deg når nicket ditt er "hormonbomba" HE HE. Jeg brukte vippestolen når ungen ble litt mere bevegelig og jeg skulle dusje. da satt han på badet i den, og jeg slapp å plukke han fram fra bak dusjkabinettet når jeg var ferdig. uunverlig i den situasjonen siden jeg var veldig mye alene med ungen. ellers brukte jeg den bare til mating i en kort periode og aldri ellers egentlig.
Promp Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Hei, jeg har noen tips i tillegg: - Kjøp Albueskjell på apoteket. Det er små skjell som du kan bruke over brystvorten for å unngå at du blir sår, eller hvis du har blitt sår. Smør brystvortene med litt morsmelk og la de lufttørke før du setter på skjellene og ammeinnlegg over der. De hjalp meg skikkelig hvert fall! - Jeg brukte kun engangsservietter når vi ikke var hjemme. Her i huset har det gått i vanlige vaskekluter som vi kjøpte på Ikea. Og vår bebiss (3 år) har aldri vært sår i rumpa! - Morsmelk kan du bruke til utrolig mye, tørr hud, tette neser (til bebiss), øyekatarr, u name it! Den er helt fantastisk, og virker så bra! Lykke til!!!
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Hei vi bruker Mesoft med vann til å fjerne bæsjen med:) slipper da bæsjekluter:) Våtservietter når vi er borte.Ellers enig i at vippestol og babygym fint kan vente til etter fødselen. Forresten småleker også - er jo knapt våken i starten - og bryr seg ikke med leker før etter en god stund. Ellers drøyde vi seng til hun var 4mnd(men det var mest pga at vi visste vi skulle flytte og det bare ville bli mer å flytte på om vi kjøpte seng da. Har Leandervugge og er kjempefornøyd med den. Den neste kommer også kun til å bruke den de første mnd - til eldstejenta får seg stor seng og dermed ikke trenger sprinkelsenga lenger. Har stativ til leandervugga som vi kommer til å ha i kjøkken/stue, så skal vi ha krok i taket til den på soverommet og i loftstua.Dermed flytter vi bare babyen med uten å forstyrre om han sover Med mann på sjøen 4 uker i slengen syns jeg Babybjørnvippestolen var veldi kjekk å ha både når jeg lagde mat på kjøkkenet og når jeg spiste - kunne da vippe med foten mens jeg spiste - da var hun alltid fornøyd og jeg fikk ha armene fri:) Ellers brydde vi oss ikke med å kjøpe noe i str 50 - fikk et par plagg i den str men ellers brettet vi bare opp litt om det ble litt lange armer eller bein:) Vokste jo kjempefort så tenker likt denne gangen. Det var det jeg kom på akkurat nå Vi brukte forresten heller ikke såpe - holdt lenge med vann i starten:)
Chloe30 Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 kompressene er ikke sterile. :-P Men er helt enig, brukte det til dattra mi jeg også, og de er myyyye bedre enn våtserviettene.
PrincessElisabeth Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 For meg var ullbodyer supre, de som obs selger, solan og ludvig serien, med en liten katt på som merke, men helt enkle i ull fra feks HM er jo også helt flott. Strømpebuksene i ull fra sparkjøp, og ullsokkene de har der, har noen mega-myke:) Masse myke kluter, gulpekluter, de store. Helsetepper eller hjemmelagede ulltepper. Tutter, flasker og sparkebukser, helt flott de første 2-3 månedene. Husker ikke alt, men det er iallefall det jeg kan komme på nå. For min del var aldri ammebh noe bra, mine pupper ble litt for store for dem, så jeg kjøpte noen gode bher og hadde ammeinnlegg oppi der:)
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 Kan jo si alt hva jeg ikke kunne klart meg uten og alt jeg kunne ha klart meg uten Nødvendig (i mine øyne): *En god og lett vogn med stor bag og vendbar sittedel på sportsdelen *Vippestol som man kan legge helt flatt *Godt bæretøy (altså ikke babybjørn drittselen) meitai for eks er supert! *Stor stelleveske med oversiktlige lommer *God vinterpose, gjerne i dun *Nok basisting som bodyer, strømpiser, sengetøy osv *KLUTER! store gulpekluter og små vaskekluter (gjerne i to forskjellige farger sånn at du har en til stumpen og en til resten av kroppen) *Ammepumpe hadde jeg ikke overlevd uten *Bleiebøtte hadde jeg heller ikke klart meg uten *Skinntøfler ala robeez når barna begynner å åle seg rundt *Gode flasker, vi elsket dr browns flaskene for da fikk hun ikke så mye luft i magen *Siklesmekker, så babyen ikke blir så våt på bodyen rundt halsen *Purelan brystvortesalve (like god til pupper, såre rumper og som lipgloss til mamman) *Negleklipper, paracet til småbarn, termometer osv (man kommer aldri på at man trenger det før ungen får feber) Totalt unødvendig: *babycall! Vi har ikke brukt den en eneste gang på to år, hører jo når snuppa gråter selv når vi sitter ute på terrassen og hun ligger på rommet sitt. *Klær med hette eller knepping i ryggen på de aller minste *Sparkebukser m/fot, mye smartere å kjøpe de uten fot om man finner og heller bruke sokker. De vokser mye fortere ut av bukser med fot og bena har en tendens til å havne inni selve buksen *Stellebord med badekar! Baljen vokser babyen ut ved rundt 2 mnds alder og den tar jo opp en hel skuff. *krabbeteppe, da kan man like godt kjøpe vegg til vegg teppe hehe min snuppe fikk bruk for det teppe i akkurat to uker før hun lærte seg å komme seg fremover på egenhånd og da var det teppe det siste stedet hun gadd å ligge. *tripptrapp stolen, veldig greit å kunne ha eget bord på stolen synes jeg. Endte med å kjøpe den til 150 kr fra ikea og brukte den isteden. *Ymse kremer, pudder osv, har fortsatt både tuben med zink og boksen med pudder som vi kjøpte når jeg gikk gravid med snuppa for to år siden.
Fru Gravid Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. juni 2008 Dette er flotte råd alle sammen, kjempenyttig for meg som er helt fersk i gamet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå