Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 har dere? Er 35, og skal ikke ha flere barn... Står mellom cerazette (ammer), eller hormonspiral... Vil gjerne ha anbefalinger, synes det er vanskelig å bestemme seg....
petite fleur Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Jeg er snart 32, er jeg moden da? :-) Jeg får helt fnatt bare ved tanken på spiral, spesielt etter en skrekkhistorie jeg leste her inne, så jeg blir nok å fortsette på microgynon (jeg er ferdig med ammingen) som jeg har brukt de siste 12 årene.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Jeg er 31 og har litt angst for spiral av alle varianter, legen min og sambo syntes hormonspiral er så bra, 2da slipper man jo mensen", men etter som jeg har lest her er det fler som har hatt blødninger over en lengre periode. Og så liker jeg ikke tanken på at noe skal sitte oppi "der" over så lang tid. Har fått resept på zeracett(ell hvordan det skrives).Har hørt mye dritt om de å men får nok prøve selv.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Jeg har hormonspiral. Gjorde ikke vondt å sette den inn. Hadde småblødninger i to-tre måneder etterpå. Ingen blødninger etter det og heller ingen andre plager. Hvis du skal ha flere barn, ville jeg nok valgt noe annet. Det kan ta lang tid før blødningene gir seg og da er det jo dumt å ta den ut rett etterpå.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Jeg er 35 og skal ha ett barn til. Hadde hormonspiral men akkurat tatt den ut. Etter nestemann er vi ferdige med barn (vel, samboeren min vil ikke ha flere hvertfall) og da skal han sterilisere seg. Han har selv sagt at han vil det. Og jeg synes det er greit, vil ikke ha mer hormoner i kroppen, det er noe dritt. Kobberspiral er jeg skeptisk til fordi jeg har så kraftige menssmerter allerede, og redd det blir enda verre. Ingen sjanse for at mannen din vil sterilisere seg da? Hvis valget var cerazette eller hormonspiral ville jeg gått for hormonspiral hvertfall (ser jo ikke helt bort fra at jeg kanskje prøver den en gang til da).
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 Anonym 10:30 her Ingen sjanse for at mannen min skal sterilisere seg i hvertfall, han har helt noja for alt med leger og sykehus, han var ikke engang med på fødselen. Vil helst ikke ha så mye hormoner jeg heller, mister sexlysten av det:(
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Dette lurer jeg også på. Er ikke sikker på om det skal bli flere barn, men hvis jeg velger spiral, må jo legen indirekte "informeres" om at man planlegger barn da (siden den må fjernes) og det har jeg ikke lyst til...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Sliter også med dette. Er 35 år, så vanlige kompinasjons p-piller er uaktuelt for meg pga helsetilstanden min (legens vurdering). Jeg tror jeg velger en blanding mellom minipillen conludag, og kobberspiral. Har tidligere brukt kobberspiral alene og opplevd at denne ble utstøtt under menstruasjon. Hadde forferdelige blødninger og smerter. Derfor kan jeg ikke stole på denne alene. Dersom jeg i tillegg bruker minipiller, er det stor sannsynlighet for at mensen opphører. Og i tillegg blir det litt "dobbel sikkerhet", som er særdeles viktig for meg som snart har 3 barn og overhodet ikke vil ha flere. Legen maser og maser på meg om sterilisering, men jeg er så skeptisk; det er både dyrt, operasjon og ikke engang 100% sikkert. Gubben her vil definitivt ikke steriliseres - blir livredd hver gang han ser en lege i hvit frakk. Til deg som ikke vil ha spiral pga at legen må vite at du er prøver fordi han må ta ut spiralen; gå til en annen lege å få den fjernet. Å fjerne en spiral er gjort på 1-2-3. Mye enklere enn å sette den inn.
Tante Blås Squaw Skrevet 19. juni 2008 #9 Skrevet 19. juni 2008 30årskjerring her Gikk på cerazette, men fikk hodepine og synsforstyrrelser av dem. Gikk over til hormonspiralen, som er blitt min beste venn!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 Har du mann,og er helt sikker på at du ikke vil ha flere barn.Så få han til og sterilisere seg.Det er så deilig og slippe alt det andre tullet.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Jeg bruker ikke hormoner. Er redd for følgene på sikt. Syns det er skummelt å tukle med hormonene. Det gjorde til at jeg ble gravid gangske ung. (er fremdeles sammen med barnefar og vi har nå flere barn) Jeg har brukt kobberspiral i mange år. Og fortsetter med det. Negative er mer blødninger ved mens. Jeg ønsker meg et barn til og det er ikke så lenge til før jeg tar den ut. Etter det vet jeg ikke helt. Vet jeg ikke kommer til å ta hormoner. Innimellom har jeg prøvd ladycomp, men det er ikke så lett på de røde dagene, da blir det hopp av i svingen og det er jo ikke så trygt. Brukte det i et halvt år, men måtte ty til kobberspiral igjen. Jeg vet mange sier det er ufarlig med hormoner, men jeg stoler ikke helt på det.
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 hei, jeg er nok ikke en av de "modne" enda, men er 29 og venter mitt andre barn. har ikke brukt noe i mellom svangerskapene fordi jeg er blitt skeptisk til bruk av hormoner osv. Jeg har helt angst for å ha spiral inni der, så jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre når vi er ferdige med å få barn. Men til da hopper vi av i svingen... Jeg håper mannen kan sterilisere seg når den tiden kommer. Det er billigere og kan reverseres hvis man angrer.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 jeg sverger til hormonspiral. ja det var vondt å sette den inn, og jeg hadde menssmerter hele resten av dagen. småblødde i 3-4 mnd av og på etterpå. men det var så lite at det var aldri behov for mere enn truseinnlegg. så det syntes jeg ikke var noe problem. man hadde jo blødningsfrie dager også. men etter det var det himmerike. jeg som blør så mye og har så mye smerter at jeg må sykemeldes og spise jerntilskudd fikk ett nytt liv. blodprosent gikk opp og jeg kunne gjøre hva jeg ville hver dag. så når denne ungen er ute så er det ingen tvil om at den skal inn igjen. jeg er 31 og skal heller ikke ha flere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå