Gå til innhold

kan noen HJELPE meg?

Meg,Vesla & Antonio:) + spire

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnehage plass fulltid, hva koster det? blir det senket etter hva du tjener, vi er studenter begge to så har bare stipend å rutte med, ikke så veldig mye akkurat:P eller vil det da forsvare seg å ha dagmamma siden man da får kontantstøtte? andre studenter som har barn i barnehage å kan hjelpe meg litt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig bhg er ca 2500kr i mnd, men hva med student bhg vet jeg ikke. Vanlig bhg har faste satser, uavhengig av inntekt. Når det gjelder dagmamma, må den være svart for at mna kan få kontantstøtte. Da kan du bruke kontantstøtten til å betale for dagmammaen.. =)

Skrevet

så da har jeg missforstått jeg da... trodde man fikk kontantstøtte om man ikke hadde barnehage jeg da men... hmm..

Skrevet

Ja, du får kontantstøtte hvis man ikke benytter seg av bhg, eller bruker svart dagmamma. Da fård du 3303kr i mnd. Mange svarte dagmammaer tar alt fra 3500kr til 4000kr i mnd.

Håper noen som har peil på studentbhg svarer deg og =)

Skrevet

Det er bare tull at man må ha svart dagmamma for å få kontantstøtte!!!!

Du får full kontantstøtte dersom du ikke bruker barnehage, og redusert kontatnstøtte dersom du har redusert plass i barnehagen.

Barnehagesatsen blir ikke redusert etter inntekt. Den er fast uansett. Dersom dere har liten/ingen inntekt, er det mulig dere kan få hjelp fra sosialkontoret. Dere må i tilfelle få en time med saksbehandler hvor dere dokumenterer hva slags inntekt dere har og muligheten for å øke inntekten deres. Dere kan jo f.eks ta dere helgejobb eller kveldsjobb?

Fristen for å søke barnehage til høsten er vel uansett gått ut. Så hvis dere ikke har fått plass ennå, så kan det være vanskelig. Noen steder kan det jo kanskje være ledige plasser, men jeg vil tro at de fleste barnehager nå er fylt opp!

Skrevet

Det betyr selvfølgelig at du fint kan ha hvit dagmamma og fortsatt få kontantstøtte:)

Skrevet

har fått men er usikker på om jeg vil ha den, for va ingen av ønskene mine, å er bare 8barn i den så da kan jeg jo liksegodt ha dagmamma å dt blir vel gjerne billigere for oss også om jeg ikke tar feil..

Skrevet

I vår barnehage er månedsprisen avhengig av foreldres inntekt.

Vi betaler makspris på ca 2.300 + 150 kr i matpenger. Husker ikke hva laveste sats er, men mener å huske at den er betydelig lavere.

Dette er privat barnehage.

Skrevet

Forutsatt at du finner en dagmamma som tar mindre betalt enn kontantstøtte+barnehagesats, vil det bli billigere ja:)

Skrevet

i vår kommune har de barnehagesatser ut fra inntekt.

sjekk om det er sånn der dere bor og, eller det kan hende de har studentbarnehage, de er jo rimeligere enn vanlige.

Du får kontantstøtte selv om du bruker hvit dagmamma(fakta)

Skrevet

ja om vi finner en dagmamma som ta rundt 4000 å kontant støtten e rpå litt over 3000 blir det ca 1000 å betale menst barenhage er vel 2500

Skrevet

har prøvd å finne det ut men får det ikke til.. vi skal flytte til Drammen i sommer så det er der hun skal gå, så på sidene dies men fant ikke noe:(

Skrevet

Men da MÅ du velge svart dagmamma og det er ikke bare lurt... Jeg tenker at det er lettere å ha kontroll på en hvit dagmamma (hvis du ikke kjenner vedkommende godt) og dessuten er det en uting for personen iforhold til pensjon osv og selvfølgelig samfunnet.

Skrevet

Dessuten mener jeg å ha hørt at det er billigere å ha barn i studentbarnehage.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

man får da redusert prisen etter inntekt!

Flere som betaler bare 1000 kr i mnd, fordi de tjener lite!

Skrevet

man får redusert prisen på barnehage etter intekt!!

Skrevet

Igjen.........samme om du har hvit eller svart dagmamma så beholder du kontantstøtten!!

Skrevet

men studentbarnehagen i drammen tar kun barn for de som går på buskerud høyskole, å jeg går jo bare på vidergående så...

Skrevet

vet du hvor jeg kan skjekke dette.. hun har kommet inn i en familiebarnehage men de sa ikke noe om at prisen bl redusert...

Skrevet

dytter

Skrevet

Tror ganske bestemt at det bare er kommunalebarnehager som har senkede satser etter inntekt. Men hvis begge er studenter jan dere vell også søke bostøtte feks for å senke utgiftene deres?

Skrevet

Hvor i all verden har du det ifra??

Det er da rett og slett bare tull og tøys. Kontantstøtten er kun knyttet opp til om du bruker barnehage med statstøtte eller ikke. Altså: Benytter du ikke barnehage, så får du full kontantstøtte. Hva slags type barnepass du eller velger er knekkende likegyldig.

Slutt å spre slike påstander når du så åpenbart ikke har peiling!!!

Skrevet

Ettersom folk svarer så forskjellig er det tydeligvis forskjellige regler fra kommune til kommune og mellom private/kommunale barnehager.

Kanskje du kan ringe og spørre barnehagen, event. kommunen?

Vi fikk søknadsskjema om redusert betaling sammen med tilbud om barnehageplass, og i denne kommunen kan man få opptil 75% redusert betaling. Det kommer altså an på hvor mye man tjener.

Jeg har også forstått det slik at du får full kontantstøtte uansett hvem (bortsett i fra barnehage) som passer barna dine. Jeg tror altså ikke du må ha svart dagmamma.

Hvis du har en "liten" barnehageplass får du fortsatt kontantstøtte, men ikke hele beløpet. Jo "mindre" plass, jo mer støtte.

Det er altså bare hvis man har bortimot full barnehageplass at man ikke får kontantstøtte i det hele tatt.

Skrevet

I Oslo så er det ihvertfall slik at man får redusert etter inntekt. Vil tro det er slik i Drammen også.

Vi har vært studenter begge to (har jobbet deltid ved siden av), men siden inntekten vår var under 150.000 samlet (IKKE medregnet studielån, det regnes ikke som inntekt i denne sammenheng) betalte vi kun 777 kr i mnd for plassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...