Gå til innhold

Alt nytt eller arve?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Ble litt inspiret til å skrive litt i forhold en en tråd som går på Anonym-forum. Men for å slippe useriøse anonyme innlegg lager jeg en ny her.

Da vi valgte å sette igang med å få barn visste vi at dette ville bli barn nr. 1 av minst 2, gjerne 3. Derfor valgte vi å kjøpe mye nytt utsyr av god kvalitet. Da visste vi at dette burde holde til alle barna hadde brukt det. (Likevel brukte vi også arvegods og klær vi fikk fra andre.)

Nå får vi 3. jente på under 5 år, og vi har allerede mye mer klær enn det hun trenger. De har også vært på utlån til flere andre jentebabyer i mellomtiden. Denne gangen vurderer jeg å gå gjennom alle klær, og gi bort alt som er slitt eller misfarget. Fordi:

Alle som ønsker å kjøpe gaver til oss i forb. med fødsel, bursdager, jul, aner ikke hva de skal kjøpe. Og på den andre siden aner ikke vi hva vi skal ønske oss. Ikke trenger vi klær, ikke trenger vi utsyr og ihvertfall ikke leker...

Det blir for dumt å si "Bare gi oss pengene, -de trenger vi..."

Det hender jeg finner klær i kleskapet til min p.t. yngste datter som fortsatt har merkelapp, og hun fikk det til jul eller bursdagen i fjor...

Hun bruker jo det vår eldste datter brukte året før, og det holder lenge, trenger ikke mer.

Hvordan skal jeg best gjøre dette?

Er det tåpelig av meg å kvitte meg med klær bare fordi det er litt slitt?

Hvis jeg beholder alt jeg har, hva skal jeg da si til de som ønsker å kjøpe ting til oss?

Den som trenger nye ting er jo den eldste...

Jeg kjenner jeg blir litt småsprø av dette c",)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har da vært riktig så fornuftige virker det som ;o)

Klart du kan gi bort det som er slitt- med god samvittighet, det er jo brukt til to av barna deres og flere til!!

Ville nok gått igjennom og kastet det som var slitt, bedt om nye klær til hun yngste som vanlig er, også brukt penger selv på hun eldste ettersom hun trenger nye klær...

Skulle ønske jeg var så fornuftig- er nok litt for glad i å shoppe og litt for lite systematisk til å fått et sånt system til å fungere ;o)

Skrevet

Takk for at du kaller meg fornuftig :)

Jeg føler meg ikke så fornuftig når jeg kvitter meg med fullt brukbare klær. Prøver egentlig ellers også og være mijløbevisst, og ikke være en del av bruk og kast mentaliteten.

Den eldste lider absolutt ingen nød, hun har mer enn nok klær hun og. (Er jo glad i å shoppe litt jeg og ;) Men det blir ofte bare hun som får og trenger nytt.

Skrevet

Jeg venter gutt nummer tre, eldste er 4,5 år. Jeg tar ikke vare på alt i alle str, tar for mye plass å lagre. Også er det hyggelig med noe nytt til små brødrene. Jeg sparer på alt yttertøy.

Når nummer to bare var noen mnd gammel, leste jeg en artikkel i avisa om et barnehjem i Ukraina(tror det var det) som barna sov rett på murgulv, hadde nesten ikke klær, leker, dyner... Så da sendte jeg nesten alt jeg hadde vekk av klær, sengetøy, tepper og en del leker. Så når jeg sendte det til en god sak, så syntes jeg det var greit å kvitte meg med det. Flekkete klær kaster jeg.

Sendte også vekk litt slitt utstyr og en seng.

Gjør det som føles riktig for deg.

Skrevet

gi det bort det du ikke føler du må ha med videre. Gi det til en orgaisasjon som skal avgårde med det til folk i f.eks ukraina, eller til fretex sine insamlingsstasjoner. Jeg fikk MASSE klær etter ei bekjent, jeg gikk igjennom dem og beholdt det jeg synes var fint, og så gav jeg det jeg ikke likte eller som var litt slitt til fretex. Det er menesker der ute som trenger de klærne mere enn oss. Vi kommer mest sansynlig ikke til å bruke dem en gang fordi de er slitt. Nei, gi til de som ikke har så mye!:) Det er mitt råd.

Skrevet

Gi til Fretex.

Og hva med å bytte inn f.eks. bebiklær dere får, som dere ikke trenger, med noe som eldstejenta trenger? Eller blir det litt feil kanskje. Men praktisk da :P

Skrevet

Jeg henger meg på KarinB: gi det til noen som trenger det. Å kaste brukbare klær og ting synes jeg er unødvendig, men å la det ligge ubrukt i skapet er like unødvendig. Det finnes helt sikkert en organisasjon i nærheten av der du bor som samler inn brukte ting for å sende til utlandet, selge videre her eller gi til f.eks asylmottak e.l. På denne måten gjør tingene mye mer nytte for seg enn når de ligger bortglemt i skap og kott. Utslitte og ødelagte ting er det selvsagt greit å kaste.

Skrevet

Takk for gode innspill.

Jeg føler at jeg er flink til å gi bort egne og mannens overflødige klær til frivillige organisasjoner.

Men barneklærne har det blitt dårlig med, "-Skal jo bruke dem flere ganger selv først..."

Har jeg tidligere tenkt, men ser absolutt at jeg ikke trenger alt sammen.

Da setter jeg igang med å lage istand noen kartonger med "Gies bort"-lapp på :)

Skrevet

Vi ønsker å arve/låne mest mulig, både av hensyn til økonomi (ikke det at vi har så dårlig råd, men jeg synes det er tullete å bruke masse penger på klær ungen kommer til å bruke noen "få" ganger), og pga miljø.

Å sortere ut og kaste klær fordi folk skal ha noe å gi dere synes jeg blir feil (helt ok å kaste utslitte/flekkete klær altså!). -Vi har sagt konsekvent de siste årene at vi heller ønsker oss pengegaver til redd barna eller andre organisasjoner, da veit jeg at gaven blir satt mer pris på enn om vi får noe til huset som vi ikke trenger (vi venter vår første nå).

-Personlig ville jeg heller gitt det bort på finn enn til fretex. Fretex er desverre ikke lenger et alternativ for folk som har dårlig råd og lever i en vanskelig situasjon. I butikken her nede tar de 30kr for en brukt body, noe slett ikke synes er billig på noen som helst måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...