Gå til innhold

Til dere som ikke vil ha noe brukt til barnet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

skjønner dere har veldig god råd nå, med skriv et innlegg om noen år og fortell hvordan det står til med dere da.

Når du må bytte alt av klær opp til 3 ganger pr. dag, pga uhell, uttissing og div. Når det går 2-3 bukser hver dag, når ny buksa får hull etter en dags bruk. Når det må kjøpes inn eks antall sko for sesongen, når det skal betales for bhg, sfo, turer, når regnklærene blir ødelagt etter 2 ukers bruk, når vinterdressen blir ødelagt, det skal både ski og sko i huset, pluss akebrett og sykler, kansje en ny trille må du også ha.

Samt alle de utgiftene som du tror du ikke får, men som dukker opp, vaskemaskinen går, kjøleskapet ryker og bilen må på verksted.

Kansje du da vil savne at noen tilbyr deg klær, eller annet utstyr, men du vil nok ikke få noe fra noen, siden du takker nei nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med HI.

Jeg arver selv klær til mine barn. Har en veninne som reiser en god del utenlands og shopper vanvittig mye klær til sønnen sin. Dyre merkeklær, enormt mye stilig. Gensere og bukser i tusen kroners klassen. Vi arver ALT og jeg er så utrolig takknemlig. Hadde nemlig ikke orket å bruke så mye penger på klær selv.

Arver masse flotte klær fra andre også og det meste er sortert ut på forhånd. Du kan nesten ikke se at det er brukt engang.

Jeg har fått så utrolig mange kommentarer til og med fra de ansatte i barnehagen om hvor stilig gutten min går kledd.

Det hadde han ikke gjort hvis vi ikke hadde arvet. Da hadde alt vært fra cubus, lindex og hm regner jeg med...!

Skrevet

uten at det er noe galt med cubus, lindex og hm klær...

Skrevet

Eg kjøper bare klær på cubus, lindex, kappahl og h&m. En sjelden gang på reflex om eg finner noke.

Arver masse, men kjøper litt

Skrevet

Skulle ønske det var meg som arvet litt stilige klær, arver mye og kjøper en del, men det blir fra billig kjedene og ser mange barn med akkurat samme klær som min hele tiden.

Kansje man skal dra utenlands en tur på shopping:-)

Skrevet

det dreier seg faktisk om mer enn penger, det dreier seg om en bruk og kast mentalitet som planeten vår har store problemer med å takle.

tenker en sånn om baby klær så tenker en sikkert sånt om andre ting også.

Skrevet

Alle må gjøre som de vil for min del. Selv synes jeg det passer fint å arve klær - mange fluer i samme smekk, sparer penger, sparer miljøet (selv om miljøet stort sett bare en en hyggelig bivirkning av brukte klær ;), og så elsker både jeg og ungene å pakke opp poser med arveklær for å se hva vi har fått! Tror det blir noe annet når ungene blir større, og kanskje ikke ønsker å arve mer.

Dersom folk vil kjøpe nytt, og har råd til å kjøpe ny vaskemaskin, bytte deler på bilen samt kjøpe nye klær, så må de få lov til det uten at andre skal bry seg.

Skrevet

kjøper mye billig og brukt. største gutten spiser jo sko/støvler og regnklær jo!

Skrevet

En sånn holdning holder faktisk ikke i lengden! Vi må prøve å påvirke overforbrukerne til å se litt større på ting enn at de skal kunne gjøre som de vil. Hvis ingen brydde seg, ville ingenting gå framover i verden. Problemet er jo nettopp at vi har så ulikt syn på hva "framover" innebærer. En (over)forbruker vil se på en ny og større bil som framskritt, mens jeg ville se det som et stort framskritt hvis folk ble mer moderate ift. forbruk. I hvor stor eller liten grad folk føler seg ansvarlige for miljøproblemene verden er i, vil variere veldig. Noen mener oppriktig at det ikke har noe å si hva lille jeg gjør, men det har det!

Skrevet

Jeg har IKKE god råd, og har aldri arvet noe. Barnet mitt er 10 år, og vi har da aldri lidd noen nød selv om vi ikke kjøper brukt eller arver.

Skrevet

Ansatte i barnehage som kommenterer at gutten går stilig kledd?? Hadde det vært at han hadde nyttige, praktiske, gode, osv, men stilig??? Hjelp, ikke rart alle er så opptatt av merker.

Skrevet

Jeg fikk noe møllspist og illeluktende klær av en venninne av mamma da jenta mi ble ble født og jeg tok meg den frihet å kaste det meste, resten ga jeg videre til Fretex. Gud bedre, det var mye ekle klær der! Ikke søren om jeg ville hatt de på jenta mi. Selv x antall vask gjorde ingen bedring.

Men om det hadde vært i bedre stand, så hadde ting vært annerledes.

Skrevet

Det virker som det er så mange her som forbinder brukte klær med skitt og møkk og flekker.. :-(

Brukt kan være akkurat like fint og bra som nytt!

I tillegg sprarer vi miljøet og kan heller bruke pengene på annet enn klær. Vi har 4 barn og arver det meste. Ser ikke at barna lider nød av den grunn. Hvis jeg skulle kjøpt alt nytt ville vi brukt ca. 2000 kr. mnd tilsammen på klær, sko, idrettsutstyr mm.(minimum!).

I stedet bruker vi disse pengene på en ekstra sydentur når vi er lei av vinteren.. Ser ikke annet enn at barna våre er fornøyde. Har 4-5 ettbarnsfamilier som vi arver av og klærne er aldri mer enn maks 2 år gamle. Ingen møllflekker eller noe.

Vi har også arvet alt vi har av rattkjelker, akebrett, mye lego, ski, trampoline og masse mer.

Kunne aldri falt meg inn å si nei takk til brukt!

Skrevet

Jeg har god råd, og kjøper nye klær og leker til barna mine. MEN, hvis jeg kan arve noe av venners barn, takker jeg SELVFØLGELIG ja til det, Jeg er jo ikke idiot heller og kaster penger ut av vinduet. Det som er brukt er jo ofte kjempebra, og det er dessuten mer miljøvennlig med brukt.

Skrevet

Ikke alle har noen å arve av,vettu. Èn ting er å overta noe fra søsken og nær familie,men jeg er ikke så sugen på å arve klær fra folk jeg knapt kjenner. Det er første barnet,og vi ønsker oss flere,så noen av klærne blir vel forhåpentligvis brukt på nytt av neste barn(ihvertfall av samme kjønn,en gutt er neppe sugen på masse rosa stæsj)

Sko kommer jeg aldri til å bruke om igjen,det er forbruksvare,og dessuten formes de etter barnets føtter og bruk,og det kan skade føttene til nestemann som har helt annen fotstilling og ganglag enn første bruker av skoene.

Skrevet

Da er du jo heldig som aver skikkelige klær. Jeg arvet en gang og mye så ut som pysj. Kunne ikke la barnet gå slik. Jeg ble fortalt at det ikke var det, men at det var pent tøy. Jeg brukte det derimot til pusj. Andre ting jeg arvet var gammelt og jeg likte det ikke. Men de få tingene som var brukans var greit til lek i hverdagen.

Hvis jeg arver klær som er jeg syns er ok da er det jo helt greit. Syns du er super heldig. Jeg gir bort mye tøy selv, og syns det er flott om noen kan bruke det. Og jeg vet vedkommende er veldig glad, slipper å kjøpe mye selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...