vi blir 5, 25 sept :) <3 Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 denne gangen ville hun henvise åss til fysioterpaut pga av att datteren min på 3 mnd ikke ville ligge på magen å løfte hode da hun mente hun skulle gjøre det...har noen opplevd d samme med en helsesøster*?
The most famous Ludder Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Har du angst for fysioterapeuter?
KarLuc +1? Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 har ikke opplevd akkurat det, men har hørt andre det har skjedd med.. bare tull..... men vår helsesøster begynte å gjøre oss skikkelig nervøs da hun mente at vesla sitt hode var for stort da hun var rundt 4 mnd.. så gikk engstelig å ventet på neste kontroll, og da fortalte hun at det var normalt likevel, og at det er normalt at noen hoder vokser plutselig for så å stangnere... herregud mann.. tragiskt spørr du meg....
2hærligegutter Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Det er vel ikke helt normalt heller det da, de pleier jo å løfte hodet sitt i mageleie. Syntes det høres ut som en observang -hs
Gjest mphs Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Hvorfor mener du at helsesøster har gått for langt når hun kun vil din datters beste? Det er vanlig at ungene klarer å løfte hodet lenge før de er 3 mnd. Min gjorde det da hun var 2 uker. Det er da ikke noe galt å få en sjekk av ungen i tilfelle hun er stiv i nakken eller øverst i ryggen. Eller noe annet.
smurfelise Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Ble også henvist fra hs til fysioterapeut pga samme problemstilling, og vår lille var litt stiv i nakken pga hodestilling da han ble født. Han ville ikke ligge på magen, eller snu hodet til ei side. Var kjempenyttig på timen med fysio, han undersøkte nøye, og vi fikk verdifulle tips til hvordan å trene Synes ikke hun gikk for langt- er mye bedre med ei observant hs enn ei som ikke bryr seg, men klart-vet jo ikke hva hun har sagt/gjort før siden du sier hun har gått for langt igjen.. lykke til
vi blir 5, 25 sept :) <3 Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2008 fordi att da mitt største barn ble henvist på sykehuset da hun var liten for for stort hode..kom vi dit var alt ok....å det er flere fra samme plass som har blitt henvist for det samme men alt ok....når hun ble litt gamlere 4år ble vi henvist til ppt for hun ikke kunne lese skrive telle...å alt dette kan hun nå snart 6 år å begynner på skolen til høsten,,,,nå når vi kommer med minste jenta er det på samme bane igjen...litpia løfter hode/holder det når hun ligger på magen min...gjort lenge..bare att hun ikke hadde lyst da helsesøster ville...
smurfelise Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 huff , høres ikke bra ut. vår lille løfta også på hodet da han lå på magen, men ikke hos hs- kan jo ikkje gjøre alt på kommando heller Men om du ha negative opplevelser med henne..kan du ikke be om å bytte hs, det er fullt lovlig. Og mener du at hun ikke behandler deg bra /riktig , eller gjør en dårlig jobb så er det jo bare å levere klage så får du iallefall bytta
Simbasa Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Jeg skjønner at du synes at helsesøstra overdriver litt. Særlig den henvisninga til ppt høres litt rar ut. Likevel tror jeg at jeg ville tatt i mot den henvisninga til fysioterapeuten. Bedre å sjekke en gang for lite enn en gang for mye, tenker jeg. Gutten vår ble henvist til fysioteraupet pga. feilstilling i beina. Det viste seg at alt var i orden, men vi fikk mange nyttige tips til forskjellige øvelser vi kunne gjøre med han framover for å forhindre nakke, rygg og beinskader. Så vi fikk mye ut av timen selv om det ikke var noe galt.
Simbasa Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 Uff, seint og trøtt så det ble litt feil det her. Mente selvfølgelig at det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.
Smånetta 14.mai Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Jeg ville ha tatt imot den timen med åpne armer. Dersom hun løfter hodet fint hos fysio, er det jo ikke noe problem, men du kan jo få andre nyttige tips. Kjenner flere som har slitt lenge med barn med vondt i nakken og ryggen som ikke er blitt henvist før etter lang tid og kunne ha spart mnd med slit for både mor og barn.
ruffen Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Gå til fysio, men klag på helsesøster. Det med 3 mnd-kontrollen var forsåvidt ok, men IKKE det med jenta på 4 år som ble henvist til ppt! Rare greier. Er vel ikke vanlig at en 4-åring kan lese og skrive vel! Men hvorfor sier du ikke i fra til helsesøter? Eller spør om det virkelig er nødvendig? Og HVORFOR? Hvorfor er et spørsmål som blir brukt alt for sjelden i møte med helsepersonell! Jeg stemmer for å bruke det MYE oftere! )
80 m/ supersøt jente! Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 Hadde tatt i mot denne timen hos fysio, jeg. Synes det er mye bedre om hs sjekker for mye enn for lite. Det viktigste er jo at babyen får et best mulig utgangspunkt, og hvis det er noen problemer er det jo bra om det oppdages raskest mulig! Dersom det viser seg at alt er bra, er jo det kjempe flott! Da har dere i alle fall fått sjekket det, og fått den saken ut av verden. Kanskje dere til og med får verdifulle råd om videre trening? Synes det er flott at hs videresender for å få avkreftet evt. mistanker. Vil heller at babyen min skal sjekkes fem ganger for mye enn en gang for lite. Ikke noe nederlag i å bli henvist til fysioterapeut!
lillemorell Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 så heldig du er som har en hs som bryr seg. har en på 3 mnd. som har fått påvist kiss.går nå til fysio og manuell terapeut,. har også en på 6 år, som i forbindelse med lillebrors utredning har fått påvist kidd. maste mye ang. storebror, men ble bare oppfattet som hysterisk. skulle ønske jeg hadde hatt en hs som " gikk for langt" den gangen... har forresten en flott hs nå. kjempefornøyd.
sydilla Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 det ble vi også! Fikk noen tips og vips ungen ålte seg framover fra han var 4,5 mnd. Altså "unødvendig", men du så betryggende! Det er IKKE farlig å bli henvist til fysioterapi eller PPT. Hvis de får for mange "unødvendige" henvendelser så tar de det opp med henvisende instans...
Jodasåneidaså Skrevet 19. juni 2008 #16 Skrevet 19. juni 2008 Min sønn løftet også hodet da han lå på magen min, men ikke når han på gulvet. Da han var 3 mnd ble han henvist til fysioterapeut og fikk diagnosen KISS, en låsning i nakken, som ble korrigert av manuell terapeut. Han er fremdeles "litt hemmet" i utviklingen pga det, i forhold til styrke i kroppen, så jeg skulle ønske vi fikk henvisningen før! Ville tatt meg en tur til fysioterapeuten jeg, altså. Det skader i alle fall ikke, selv om ungen er helt frisk. Selv tar jeg heller en HS som bryr seg litt for mye enn en som ikke bryr seg i det hele tatt...
lille_Harepus Skrevet 19. juni 2008 #17 Skrevet 19. juni 2008 Jeg har også en sånn rar helesøster. 2 av jentene i barselgruppen min har blitt henvist til sykehus for utredning pga hs har ment at barnet demes har en eller annen form for hjerneskade. Hun henviser vist folk hele tiden, tenk å skremme foreldre på den måten. Hun prøvde seg med min unge også, da svarte jeg bare : Det må være noe i drikke vannet her, siden så mange barn har tydlige tegn på at det er noe gale med dem". Ikke at jeg bryr meg, Hs min er en smule spesiell. Og babyen min har vært en god del ut og inn av sykehus så jeg er ganske sikker på at han ikke har en hjerneskade- Det burde legene plukket opp.' HS skal være en resursperson, her er hun ikke det. Føler selv at jeg sitter inne med mer informasjon enn henne.
silje 29 Skrevet 19. juni 2008 #18 Skrevet 19. juni 2008 hei! jenta mi ble også henvist og vi tok imot tilbudet. det var pga at hodet var litt flatere på ene siden og hun hadde veldig godside og virket stiv. det viste seg at det ikke var noe alvorlig, men jeg har vært på 4 timer og har hatt god nytte av det, fysio var kjempehyggelig og det hele er jo egentlig bare en trening. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå