Gå til innhold

vendnings førsøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til de som har hatt det, kan dere fortelle hvordan utføres dette? takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du sitte i ca 30 min men muskelavslappende drypp, der etter drar legen hendene utenpå magen og "sveper" eller på en måte dytter babyen rundt. Min hadde synket så langt ned i bekkenet at en sykepleier måtte dytte bebis rompe opp(dette gjorde hun gjennom å trykke hånden så langt in i skjeden hun kunde, dette var ikke så ille som det høres ut) Når hun gjorde det så kunde legen få tak under rompa på bebis. Pga muskelavslappende så opplevde jeg ikke at dette var noe vont. Men alle er forskjellige og jeg har hørt at noen synes det er vondt.

Skrevet

huff...vet ikke om det er nokka for meg...hadde de følget med beibisen hjerte eller nokka...eller er det helt ufarlig??

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

I hvilken uke gjorde de dette?

Skrevet

Jeg fikk ikkeno muskelavslappende drypp. Leger og jordmor dyttet babyen hardt, men rolig rundt.. Ubehagelig å ligge på ryggen synes jeg. Var i uke 40. Hadde ultralyd med reg av fosterlyd hele tiden..

Skrevet

Hei!

Jeg var inne til vendingsforsøk i uke 37, og det foregikk som følger:

Jeg møtte fastende på sykehuset på morgenen. Fastende fordi det er en mikroskopisk mulighet for at forsøket setter ting igang, og man må ha muligheten for å kunne gi narkose raskt.

Ble satt rett på CTG, ca 30 min, for å sjekke at alt var bra med baby:-)

Så kom det en lege som sjekket leie med ultralyd, og så at alt så "klart" ut.

Deretter fikk jeg en sprøyte med Bricanyl i låret, som skulle settes akkurat 30 min før de skulle starte vendingen. Bricanyl er et slags avslappende middel, som hindrer livmora i å begynne å trekke seg sammen under vendingen.

Så etter en halvtime kom det 2 leger, og vendingen kunne starte. De sjekket hele tiden på ultralyd, og var veldig nøye med hjerteslagene og navlesnoren. Selve vendingen gjorde de ved å prøve å "gni" baby rundt. Den ene legen holdt i mot, og den andre forsøkte å dytte baby. Baby fikk ikke økt hjerteslag eller noen annen reaksjon, så han lot seg ikke stresse i det hele tatt.

Jeg har veldig øm musklatur i magen, så jeg synes det gjorde rimelig vondt:-/ Men det er absolutt smerter man overlever!:-) De spurte hele veien om jeg ville fortsette, så jeg kunne "avbryte" forsøket når som helst:-)

Etter forsøket fikk jeg ny 30 min CTG, og skulle hvile på sykehuset i 1 time. Dette er for å sjekke at vendingen ikke hadde satt noe i gang. Så fikk jeg mat, og kunne bevege meg rundt i 1 time. Deretter var jeg klar for hjemreise:-))

Min vending var desverre ikke vellykket, da baby ikke ville være med rundt. han la seg selv i hodeleie uken etter...men er nå tilbake på tvers:-(( Men jeg følte meg veldig trygg hele veien!

Men jeg anbefaler deg å prøve, dersom du ikke har lyst til å bare gå og vente på at han skal snu seg selv! De aller fleste opplever vending som helt uproblematisk, selv om det selvsagt er noen som ikke likte det.

Det er vel omlag 50% sjanse for at det er vellykket, så det er jo verdt å prøve:-))

Lykke til!

Skrevet

takk for svaret!!! hvilket sykehus var du på?? :)

er nysgjerrig jeg, siden det er aktuelt tema for meg...får ikke føde vaginalt ved seteleie jeg,så prøver å utforske alle muligheter...

Skrevet

Hei igjen!

Dette var på Sykehuset Innlandet, Elverum:-))

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...