Gå til innhold

lille pusekatt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva syns dere egentlig om denne sangen?

lille pusekatt hvor har du vært

jeg har vært hos mamman min

lille pusekatt hva gjorde du der

jeg stjal melk fra mamman min

lille pusekatt hva gjorde hun da

hun ga ris på halen min

lille pusekatt hva sa du da

au au til halen min

denne sangen er jo ikke akkurat så søt som alle skal ha det til er den? jeg liker å sensurere den når vi synger den i barnehagen. først så stjeler lille pusekatt, så blir hun eller han slått av moren sin. begge disse tingene er ting vi lærer barna våre å IKKE gjøre i dag. da kan vi jo ikke akkurat ha denne barnesangen. tips hvis dere ikke liker teksten som meg:

istedet -jeg stjal melk fra mamman min- så -jeg FIKK melk fra mamman min.

istedet for -hun ga ris på halen min- så -hun ga SUSS på halen min

istedet for -au au til halen min- så -kos kos til halen min.

hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når jeg tenker meg om så er jeg faktisk helt enig:) fikk, suss og kos blir mye hyggeligere:)

har selv jobbet mange år i barnehage og den sanger er jo veldig populær da

Skrevet

mange barnesanger som er slik da. fks

ellinga mellinga vattvansskuta slo til kjerringa midt på snuta, dte skal du ha ditt stygge troll, fordi du ikke kan telle til 12 (husker ikke helt åssen d er, for er jo lengesiden jeg gikk i barnehagen, men ja, slå til en dame og kalle henne stygge troll bare fordi hun ikke kan telle:P).

Skrevet

oi oi oi.... dette har jeg lurt fælt på, gitt!!

Skrevet

En god latter forlenger livet. *L*

Jeg ble også oppdratt til at man hverken skal slå eller stjele, men mamma sang "Lille pusekatt" uten å redigere teksten for meg.

Kanskje hennes ide var at hun hadde mer innflytelse over meg ved å ikke slå og stjele selv, enn en sang om pusen som stjal melk og dermed fikk ris på halen sin.

Hva da med Kaptein Sabeltann som er utrolig populær blandt barn?

Han er jo en skummel pirat som røver.

Eller den gode gamel "Kaptein Sortebill" som røver til skuta blir stappende full?

Et uttrykk i USA som heter "Monkey see, monkey do". Barn gjør ofte som foreldre gjør, ikke som de sier. :)

Skrevet

SillaG, kan du forklare meg hvorfor dette innlegget ligger på krangle? Er du ute etter å provosere eller er det bare uvissthet som gjør det?

Skrevet

Ubevissthet... herregud da!

Skrevet

Og tenk på nøtteliten da, som erter Frøken Skjære og en gammel kråkemann!! Fysj!! Flere?

Skrevet

Hva med den uheldige mannen?

Han som faller ned trappen, og blir påkjørt av en bil og sykebilen krasjer... det vil jo ingen ende ta!

Skrevet

Hvorfor stoppe med barnesangene.. hva med alle eventyrene?

Masse rart ute å går der og... blir litt dumt hvis man skal sensurere allt...

- Askeladden som kappåt med trollet

- Lille rødhette

-bukkene bruse

- Tonerose

osv...

Skrevet

enig, blir for dumt å sensurere alt:P jeg kommer aldri til å sensurere fks lille kattepus

Skrevet

Hehe, joda, men tror ikke barna føler at det er så voldsomt som voksne gjør, vi tenker nok mer over selve innholdet og moralen i tekstene enn ungene gjør.. Hva med sangen om Amandus Dokkemann da, som falt ned alle trappene og mista hodet så det måtte syes på igjen, møtte en sur mann som han ertet osv osv. "hahaha, nå må jeg le det er så mye rart å se" osv, han var jo i tillegg til å ha blitt lemlestet etter trappefallet også en frekk liten dukke. ;) Nei, er enig i at man ikke må begynne å sensurere barnesanger jeg også. Det samme synes jeg om f.eks Astrid Lindgren-figurene, det var jo for eksempel diskusjon for litt siden i forhold til teateroppsetning eller boktrykking eller hva det var om at begrepet "Negerkonge" om Pippi`s far ikke måtte brukes fordi det ville virke støtende. Skulle erstattes med noe mer politisk korrekt. Ærlig talt.. Tror som sagt ungene ikke tenker så mye over akkurat sånt som vi gjør. Legger til at jeg også er utdannet pedagog og har jobbet med barn i mange år.. :)

Skrevet

Det heter "sydhavskonge" i Pippi nå, iallefall i barnetimen=) Og negergutten "Hoa" er borte fra Torbjørn Egners visebøker..... Men det er vel egentlig greit?? Mye greiere enn å sensurere gode, gamle barnesanger som vi alle er vokst opp med uten å bli kriminelle og voldelige, sant?? =)

Skrevet

Kattepus får jo ris på halen sin FORDI h*n stjeler.

Altså: for å ikke få ris på halen så må man ikke stjele melk. God gammeldags moral.

Skrevet

Synes det er litt forskjell på å forandre på et ord som faktisk fornærmer mennesker, og det å bekymre seg over om man lærer barna at det er greit å stjele ved å synge om en liten kattunge som får ris fordi den stjeler...

Kan godt være du er utdannet pedagog, men det betyr tydeligvis ikke at du skjønner hvorfor det i dag ikke er akseptert å bruke ordet "neger" lengre.

Skrevet

Hahaha, ja vettu SillaG, når Kitsune skrev det innlegget her så kom jeg plutselig til å tenke på det innlegget ditt om hun som hadde stjelt!

DA var det jo helt greit å få ris/straff for å stjele. Men når katta stjeler i sangen så skal man plutselig forandre hele greia?

Skrevet

Mamma sang den mye til meg da jeg var liten.

Å guuuh, kan jeg være latent kriminell og narkoman uten å vite det selv ennå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...