Gå til innhold

Noen her som ikke har samme etternavn som barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt og ønsker å fjerne eksmannen min sitt etternavn og kun beholde pikenavnet mitt. Problemet mitt er at barna mine har kun hans eternavn og det vil jo si at jeg og ungene vil ha forskjellige etternavn. Jeg synes det er dumt men kanskje det bare er noe jeg vil bry meg om helt i begynnelsen men ikke tenke noe særlig over etterhvert. Noen andre som er i samme situasjon og syns at det er helt uproblematisk?

Eller kan dere gi meg noen veldig gode argument jeg kan bruke for å få eksen min til å gå med på å legge til mitt etternavn på barna... (har prøvd på det i 2 år til ingen nytte enda så jeg trenger noen gode argument!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm ikke noe svar på innlegget for øvrig, men hverken jeg eller samboeren har samme navn som junior. Vi har hvert vårt, og han har begge med bindestrek :)

Skrevet

lillemor har etternavnet til pappa`n sin, jeg heter noe annet.

hvis vi gifter oss kommer jeg til å ta etternavnet hans. skulle vi gå ifra hverandre og jeg skulle gifte meg med en annen ville jeg tatt den nye mannen sitt etternavn...

hvis du vet med deg selv at du aldri vil bytte etternavn igjen til navnet til en evt ny mann ville jeg kanskje gjort det, men hvis du bytter navn igjen vil barna sitte og ha pikenavnet ditt alene... det er større sjanse for at du bytter navn enn pappa`n...

det er mine tanker da...

Skrevet

Er ikke i samme situasjon men har selv valgt å bare ha samboer sitt etternavn på gutten vår. Jeg har ikke behov for å ha med mitt navn. føler ikke at det har noe å bety egentlig. Kan hende jeg hadde sett anderledes på det hvis jeg ikke hadde bodd sammen med bf, men jeg tror egentlig ikke det.

Du kan jo si at nå som dere ikke bor sammen lenger så syns du det er koselig at barna også har ditt etternavn. men det har du sikkert prøvd allerede.

Skrevet

mini har pappan sitt etternavn.

det er fordi jeg ikke liker mitt navn,og hvis vi gifter oss en gang,så kommer jeg til å skifte....

Skrevet

Du trenger faktisk ikke hans godkjennelse for å bytte etternavn på barna dine så lenge de bor hoss deg:) ringte folkeregistret om dette jeg. Eneste er at far får brev i posten om endringen av barnas navn, du trenger ikke hans underskrift en gang.

størstemann til meg har mitt navn som mellom navn og farens navn som etter navn,mens minstemann har mitt etternavn. så mulig jeg kommer til å bytte om på navna til størstemann oxo:)

Skrevet

Det er veldig mange unger i dag som ikke har samme etternavn som mora. De fleste unger får farens etternavn, og veldig mange mødre tar ikke dette navnet, For det første er det mange som ikke er gift (enten samboere eller skilt). For det andre er det mange kvinner i dag som ikke skifter etternavn selv om de gifter seg.

Skrevet

Trollungen har pappa sitt etternavn, mens jeg heter noe annet.

Jeg angrer som ei bikkje. Synes det er rart å presentere meg også spør folk etter navnet på ungen også er det et helt annet. Sånn på telefon, offentlige kontorer osv.

Synes det blir helt feil, og føler det som et større problem enn jeg trodde.

Gifter vi oss, noe jeg har blitt lovt uten ring og forlovelse enda, så tar jeg det samme som de andre. Men nekter å ta sambo sitt etternavn uten giftermål. Blir litt sånn, vil du ikke gi det til meg så vil jeg ikke ha det tanke gang. Skulle det bli slutt så blir det nok en runde for å få gjort om på etternavnet til trollungen ja.

Skrevet

Her har begge barna begges navn, men de har hans navn til sist. Når vi gifter oss legger jeg bare til hans navn, så heter vi nesten det samme alle sammen. Bare han som ikke har mitt som mellomnavn...

Skrevet

Har jeg virkelig lov å legge til et navn på barna uten farens samtykke? selv om vi har delt foreldreansvar??

Og til deg lenger oppe, visst jeg gifter meg på ny kommer jeg enten til å kun beholde mitt etternavn eller så kommer jeg til å ta den nye mannen min sitt i tillegg men jeg kommer aldri til å kutte helt ut pikenavnet mitt dersom jeg gifter meg på ny. Og derfor tenker jeg at det er mest naturlig at barna våre har både mitt og pappaen sitt etternavn siden vi er gått fra hverandre. Er litt anderledes når en bor sammen med barnefaren. jeg så ikke dette som noe problem mens vi var gift...

Skrevet

Dette er den vanligste måten å gjøre det på i dag. Mine har også mitt etternavn til mellomnavn, og farens etternavn til slutt. På navnelistene fra skolen ser jeg at så å si alle ungene har det sånn. Jeg synes det er veldig fornuftig, for da kan vi se hva begge foreldrene heter - i motsetning til det tradisjonelle, der vi ser bare hva faren heter.

Skrevet

Her har sønnen vår sambo sitt etternavn. Grunnen til det er at jeg ikke vil at han skal ha 2 etternavn. Har vokst opp med 2 etternavn selv og synes det er tungvint. Jeg var ikke så nøye med at mini fikk mitt etternavn, mens sambo ville at mini skulle ha hans etternavn. Derfor var det like greit at han fikk etternavnet til far.

Skrevet

Vi har valg å gjøre det sånn. Jeg er gift men synes det å bytte navn er noe tull (for min egen del altså, andre får gjøre som de selv vil) og siden etternavnene våre står dårlig til hverandre fikk barnet kun pappans navn. Personlig synes jeg ikke det er noe problem i det hele tatt :-)

Skrevet

Vi er gift, men jeg har mitt og barna hans etternavn. Jeg ville ikke ha hans og ikke han mitt, og da heter ungene det samme som sine halvbrødre (eller de har mellomnavn da)... Bryr meg ikke så veldig, men drømmen hadde vært at alle hadde mitt ;)

Skrevet

Begge barna våre har mannen min sitt etternavn, og jeg har mitt :-) Har ikke vært noe problematisk til nå (men så er de bare 6 måneder og 2,5 år da). Jeg er i grunnen vant til det, jeg og broren min har mammas etternavn, pappa sitt eget, og det var ikke noe problem for oss. (Eneste er vel et par stykker som har lett forgjeves i telefonkatalogen siden de visste fornavnet til pappa og etternavnet mitt, og trodde det var det han het :-D Mamma sto for sikkerhets skyld ikke i katalogen, så da var det ikke alltid de fant nummeret hjem til oss ;-) )

Skrevet

Jeg er ikke gift, og de to barna mine har ikke samme far. Barna mine har mitt etternavn som mellomnavn, på den måten har vi en "tilhørighet" mor og barn mellom. Er veldig glad for at den eldste fikk mitt etternavn som mellomnavn, for nå har hun og broren et felles navn som viser at de er søsken selv om de ikke har samme far. Akkurat det er veldig viktig for meg. Den dagen jeg gifter meg skal jeg beholde mitt etternavn som mellomnavn pga barna. Syns det har vært en veldig fin løsning.

Syns mannen din er fryktelig egoistisk som ikke lar barna deres få ha ditt etternavn som mellomnavn. Syns ikke du skal finne på argumenter for, men heller at han skal komme med noen j****** gode argumenter mot å legge til etternavnet ditt. Og de kommer han aldri til å finne. Syns han er urimelig, og jeg syns du skal mase på han og konstant ta opp saken med han til barna har etternavnet til dere begge. Han vil nok bli lei av maset til slutt.

Eneste grunnen jeg kan tenke på for at han ikke går med på det er at han vil være vrang og/eller bitter.

Skrevet

Jeg ville i hvert fall IKKE endret navn bak barnefarens rygg.

Dere skal jo samarbeide om barna i lang tid framover og det gir dårlige signaler.

Selvsagt annerledes hvis barnefaren har gjort noe helt forferderlig (slått deg, misbruk osv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...