Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Hei, trenger å høre erfaringer fra noen som har prøvd begge deler. Hvorfor det ene fremfor det andre? Jeg er miljøbevisst og ønsker i utgangspunktet å satse på tøybleier, men er litt skeptisk også. Fungerer det bra nok og hva er best for pompen?
Yrha Skrevet 20. juni 2008 #2 Skrevet 20. juni 2008 Tøybleier var absolutt best for babyen vår de første 8 månedene. Billigst, fordi det går med så mye bleier, og selvfølgelig best for miljøet. I tillegg syntes jeg at engangsbleier stinket av kjemikalier, og jeg er ytterst skeptisk til hva vi utsetter barnets underlivet for så tidlig i livet Tøybleiene var kjempeartige i bruk. Veldig lite søl (rispapir fanger opp bæsjen, men det vet du sikkert ), ingen utslett og lette å vaske - 1-2 maskiner i uka, med kluter og sokker i samme vask. Når dette er sagt, så gikk vi over til engangs når han begynte å krabbe, fordi jeg syntes han fikk mye mer bevegelsesfrihet i disse. Skal ikke påstå at det ikke finnes tøybleier med like god bevegelighet, men vi orket ikke å prøve og feile. Dessuten er det mye mindre bleieskift nå, når han tisser på potte og bæsjer bare to ganger per dag. Hvis det blir en til baby, skal vi ihvertfall bruke tøybleier fra begynnelsa, også får vi se hva jeg finner ut av når krabbinga kommer. Lykke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 leste faktisk et sted at i forhold til miljøet så er det ikke veldig store gevinssten på å bruke tøy fremfor papir. men tøy bleier er veltig bra utviklet og iallefall ikke noe dårliere for stumpen enn papir.
Yo&La+spire Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Hehe....leste du det i en av disse bøkene som er sponset av Libero som en får på helsestasjonen? Tøy er selvfølgelig mer miljøvennlig enn papir, det er det ikke tvil om! Og bedre for stumpen er de også, ingen kjemikalier og normal temperatur. Vi bruker tøybleier pga miljø, fordi det er bedre for snuppa og fordi de er fine. I tillegg er det mer lettvint for oss (slipper å gå ut med bosset hver dag) og det lukter mindre. Bevegelsesfriheten har det aldri vert noe å si på. Snuppa krabba når hun var 7 mnd, tok sine første skritt da hun var 10 mnd og gikk stødigt da hun var 11.5 mnd. Barna lærer og tilpasse seg bleien de har på! De tøybleiene vi bruker er dessuten ikke noe større enn papirbleier (bortsett fra nattbleiene, de er litt større pga ullbuksa)....og ser helt like ut, bortsett fra at de festes med knapper og kommer i mange forskjellige farger. (vi bruker babykangas). Kan absolutt ikke se noen fordel med å bruke papair for vår del iallefall....
Makko med to små gutter Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Den "libero undersøkelsen" som sier at det ikke er så stor miljøgevinst regner med at man bruker en tøybleie ca 6 ganger før den kastes!
Yrha Skrevet 21. juni 2008 #6 Skrevet 21. juni 2008 Anonym: du har nok gått rett på limpinnen der og blitt lurt av Libero. Det er ren løgn at papir er mer miljøvennlig enn tøy. De tar utgangspunkt i at hver papirbleie brukes i 6 timer (!) og de tar ikke hensyn i regnestykket sitt til utkjøring av alle papirbleiene fra fabrikk til butikk. Dessuten påstår de at tøybleier er arbeidsintensivt og at man må sette på vaskemaskina mange flere ganger i uka. Ja, det tar jo hele 5 minutter å stappe innleggene i lommebleiene min i uka!! Og én maskin ekstra i uka, med kluter og sokker i tillegg til tøybleiene? Jeg ville satt på den maskina uansett om jeg hadde hatt tøybleier eller ikke. Libero har, med sin enorme markedsmakt, publisert denne usannheten om at tøybleier er mindre miljøvennlige enn papir. På samme måte som at Nestlé fikk ammende mødre i Afrike til å tro at Mme var best, og på samme måten som at tobakksindustrien har dysset ned helsefarene ved røyking så lenge de kunne. De satser på at de fleste forbrukere stoler blindt på det de sier, fordi de er velkjente. La oss håpe at de blir skikklig avslørt snart!
Yo&La+spire Skrevet 21. juni 2008 #7 Skrevet 21. juni 2008 Bra det er noen av oss som har avslørt de allerede;) Det lukter litt når de eneste som sier at papir er mer miljøvennlig enn tøy er Libero....(f eks grønn hverdag, som ikke har noe å tjene på å fremme tøybleier, mener likevel at disse er mer miljøvennlige + mange andre uavhengige kilder). Eg pleier bare å si at; dersom papirbleier er mer miljøvennlig enn tøybleier, så må jo papirklær vere mer miljøvennlig enn tøyklær osv;) Enig?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 tøybleie eller engangsbleie. Kommer ut på samme. Har DU engangsbleie så sparer du masse tid og krefter uten og vaske. Bruker du tøybleier hele tiden må du vaske de hele tiden. = strømforbruk+vaskemiddel som går ut i naturen+ eventull tørkemaskin?? Tidene er forandret siden 70 tallet. Man kan resirkulere.
Yrha Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Resirkulere?? Fortell meg hvor jeg kan resirkulere engangsbleiene? Renovasjonen i denne kommunen gjør det ihvertfall ikke!! Og hvordan skal jeg 'resirkulere' alle ressursene som går med til å produsere engangsbleiene, og ikke minst alt drivstoffet som brukes til å frakte de ut til butikkene? JA, tidene har forndret seg siden 70-tallet!!! Vi produserer stadig mer skadelige klimagasser gjennom økt forbruk! Heldigvis er vi mange som også tenker på miljøet, og ønsker å gjøre vårt lille positive bidrag. Vask av tøybleier utgjør én-to ekstra maskiner i uka, med halv mengde vaskemiddel. Fortell meg, anonym, hvordan jeg bruker tid og krefter på det?
Yo&La+spire Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 Eg vasker ingen ekstra maskiner i uka.....hm...er det miljøfiendlig i forhold til å kaste tonnevis med søppel som slett ikke kan resirkuleres? *værste eg vet er folk som rett og slett ikke har peiling!* Sett deg inn i saken og kom med skikkelig argument, så det er noe å diskutere! (og les de uttalige UAVHENGIGE testene som er gjort)
Yrha Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Skriver under på det, Yo. Helt utrolig hvor mye usaklige kommentarer og feilinformasjon folk klarer å lire ut av seg når de ikke har peiling. Regner med at de som faktisk vurderer tøybleier er adskillig mer oppegående, og ser på uavhengige tester, som du nevner, og generelt setter seg inn i hvordan tøybleier fungerer i 2008.
emlyn Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 Vurderer å kaste alt bestikket og serviset vårt og heller kjøpe store poser med papptallerkener og plastikkbestikk. Det må jo være like miljøvennlig som å vaske en oppvaskmaskin hver dag? Not.
emlyn Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Og for å svare deg HI... (Debatten blir som vanlig litt opphetet her!) Jepp, tøybleier funker like bra som engangs! Jeg synes faktisk de funker bedre, for de lekker ikke slik som engangs i alle fall gjør på mine unger. Til og med gigabæsjer kommer så godt som aldri utenfor bleia. Dessuten har du alltid bleier i hus, noe i alle fall jeg synes er digg. Har du tenkt å få flere barn, sparer du ekstremt mye penger iom at du ikke trenger å kjøpe bleier i det hele tatt til nestemann. Det har vært tusen debatter på dette i det siste... Scroll deg nedover og les
Yo&La+spire Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 " Til og med gigabæsjer kommer så godt som aldri utenfor bleia. " Signerer denne;) Har vert et par ganger der HELE bleia har vert dekket med bæsj, og eg tenker "dette MÅ gå galt". Men nei, alle klær er bæsjefrie:) Utrolig at de holder så bra tett! Med engangs er det alltid ei stripe oppetter ryggen når snuppa gjør stort.....
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 1. juli 2008 #15 Skrevet 1. juli 2008 vi brukte plastbleir før, og gikk over til tøy da jr var 5 1/2 mnd gammel. angrer ikke ett sekund. slipper stresset med å MÅ dra på butikken for å handle bleier, slipper den forferdelige stanken på natten, slipper å gå ut med søpla og føler jeg gjør noe når det kommer til miljø. billigere er det også. vasker vel like mye som før, men mye mer effektivt nå. før kunne stabelen med klær hope seg opp, men ikke nå lengre. (jr bæsjer på do 99% av tilfellene, så bæsjebleier er vi ikke så plaget med.) tøy er mye bedre for han, og jeg kan stappe den så full som jeg vill avhengig av når jeg vet neste skift blir. når vi er hjemme går det i brillebukse med ett bambusinnlegg. godt for stumpen. og jeg vill gjerne ha barnebarn når den tid kommer. det er bevist at det kan bli opptil en hel grad varmere i plastbleier kontra tøy noe som kan hemme sædproduksjonen for resten av livet. forresten, har du luktet inni en ren plastbleie? det lukter kjemikalier, og jeg ville ikke ha gått med det på meg. hvorfor ville jeg da ha tatt det på jr?? dessuten: tøy er gøy:-D
Kjukka Skrevet 1. juli 2008 #16 Skrevet 1. juli 2008 MariaEW- 05.10.07♥ : gidder jeg ikke å gå inn på en laaaang diskuskjon med deg om tøybleier vs. engangsbleier, du sier at du vil slippe stresstet med å MÅ dra på butikken for å handle bleier, slipper den forferdelige stanken på natten, slipper å gå ut med søpla... men hallo? Hehe... Hva med å bare handle bleier når man handler mat? For du handler vel mat på butikken, eller ? og du slipper den forferdelige stanken, stinker ikke bæsj like mye bæsj, selvom det ligger i ei tøybleie... eller ? og du slipper å gå ut med søpla ? hva du gjør med det andre søppelet da ? brenner det i hagen ?
Gjest Skrevet 2. juli 2008 #17 Skrevet 2. juli 2008 Jeg kan svare litt. Det lukter bare bæsj av tøybæsjebleier, det lukter rett og slett jævlig av engangsbleier med bæsj i. Det er seriøst den verste lukta jeg noensinne har kjent. Da vi brukte engangs gikk jeg ut med søpla hver dag, jeg får også helt sponk av å kjøpe engangsbleier, da jeg kjøper noe som aldri forsvinner. Bæsj skal ikke i søpla, det skal i do. Yuk. Nei, jeg er overlykkelig over tøybleier, og priser meg lykkelig over at jeg slipper de jævlige engangsbleiene.
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 2. juli 2008 #18 Skrevet 2. juli 2008 oj.. her ble det saklig! vi handler hovedsaklig på rema, og da vi brukte plastbleier kjøpte vi de på kiwi, s¨ja, det blir en ekstra tur. her snakker jeg ikke om bæsj, men om tissebleier. bæsjebleiene lukter også mindre i tøy enn i plast. nei, vi brenner det på verandaen!
Yrha Skrevet 2. juli 2008 #19 Skrevet 2. juli 2008 Hmmmm... utrolig at enkelte sitter og pønsker opp motargumenter til noe som faktisk er miljøbesparende, som tøybleiebruk. Man burde kanskje sette seg litt mer inn i temaet, i stedet for å dikte opp usaklige kommentarer...?
Gjest Skrevet 14. juli 2008 #20 Skrevet 14. juli 2008 Jeg har et argument mot tøybleier som jeg gjerne vil ha synspunkter på. Miljødebatten idag handler jo ikke bare om hva som skjer her langt oppe i nord. Hele verden må sees under ett. Produksjon av bomull er trolig en av de mest skadelige i verden. Gode jordbruksområder i utviklingsland blir brukt til en uøkonomisk og miljøskadelig produksjon, der folk har mye mer bruk for mat. (Samme argument brukes mot biodrivstoff.) Produksjon av cellulose blir gjort i industriland og er en bortimot miljøvennlig industri. Vi har effektive og moderne fabrikker i rike land. Råvarene kommer fra skog og utmark som ikke kunne brukes til matproduksjon. Når du kaster ei papirbleie, vil over 95% av avfallet være papir blandet med avføring. Det er kanskje det avfallet, nest etter mat, som forsvinner fortest på fyllinga. Hadde vært spennende å høre om noen av bleieprodusentene har prøvd bioplast (som Kristiansand kommune bruker til matavfall). Da ville en engangsbleie kunne bli kastet sammen med matavfall og være blant vårt minst miljøskadelige avfall. Noen synspunkter, eller er jeg bare usaklig som prøver å argumentere mot noe som er miljøvennlig?
Gjest Skrevet 14. juli 2008 #21 Skrevet 14. juli 2008 Hei! Jeg forstår argumentene dine, men jeg kan fortelle det jeg vet (hittil). Bomullsproduksjon kan deles opp i to, den økologiske og den "vanlige". Den "vanlige" er den som forurenser mest, og som skader området rundt, mens den økologiske er fri for kjemiske stoffer, men bruker desto lengre tid å vokse. De fleste tøybleieprodusenter bruker økologisk bomull, nettopp for å verne om naturområdene rundt. I en "papir"bleie, er det nesten ikke papir. Hovedinnholdet er plast, denne plasten inneholder superabsorbenter, lotion (i noen tilfeller) og diverse stoffer. Dette blandet med avføring er nærmest umulig å forsvinne. Det er mange kommuner som sender bleiene med matavfallet, dette er ikke for at bleiene kan brytes ned (det kan de nok ikke) det er fordi matavfallet blir hentet oftere og fordi bleier utgjør så mye søppel som man vil få fjernet fortest mulig. Her kastes bleiene med matavfall, men når det kommer til dynga blir det plukket ut og lagt i "vanlig"-søppel-lageret (i mangel på bedre ord). Engangsbleier brytes ikke ned, er tungtbrennende og som oftest blir de gravd ned. Disse bruker mange år på å forsvinne, siden at det er plast. Det er deler av bleien som mest sannsynlig vil bruke like lang tid på å forsvinne som en plastpose. I tillegg er bleien fyllt med væske som disse superabsorbentene har tatt til seg, og da blir de (om mulig) enda mer vanskelig å bli kvitt. Jeg har vært borti en type bleie som kan brytes ned, den heter Moltex og er en økologisk laget engangsbleie. Du er ikke usaklig, for du kommer med mange påstander som "folk flest" tror på, men det er dessverre feil. Plastbleier kommer aldri til å bli like miljøvennlig som tøybleier uansett hvordan man vrir og vender på det.
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 15. juli 2008 #22 Skrevet 15. juli 2008 signerer Nupi. dessuten så er de fleste som bruker tøybleier såpass miljøbevisste at det blir satt fokus nettopp på økologiske produkter. man bruker også hamp og bambus i noen typer bleier. begge disse er hurtigvoksende, enkel å bearbeide og man trenger ikke kjemikalier og pesticider for å dyrke fram. disse to, i tekstilform, suger mye bedre enn bomull og holder bedre på fuktigheten. bambus har også en antibakteriell virkning.
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #23 Skrevet 15. juli 2008 lurer på et ting ang tøybleier. er det ikke sånn risinnlegg man bare hiver i do? mye koster de? sett tøybleier på jysk. er de noe særlig? burde en helst bestille fra nettet? er veldig nysgjerrig på tøybleier siden jeg får så vondt av de klamme stumpene som også blir fulle av utslett. å en ting til. om en vasker en maskin esktra med tøybleier så må en vel vaske to esktramaskiner når ungen får bæsj oppover hele ryggen med papirbleier..
Yo&La+spire Skrevet 15. juli 2008 #24 Skrevet 15. juli 2008 Det med bomull synes eg faktisk kan vere et godt argument....Vi har nesten ingen tøybleier i bomull (bare gamle gulpekluter vi har sydd om, men det går jo under resirkulering uannsett. Eller er det babus og hamp;) og eg synes man skal vere bevisst på hvilke materialer man bruker. Dette gjelder jo også klær da, og andre ting. Man kan f eks kjøpe bambus hånklær, kluter osv.....Uannsett så er nok engangsbleier mer skadelig for miljøet, men man kan gjøre miljøgevinsten ved tøybleier enda større ved å la vere å bruke ikke-økologisk bomull:) 1smule; Jo, risinnlegg hiver man i do når babyen har bæsja. Da slipper man å skylle bæsjebleia, og man kan unngå flekker i bleia. Visst babyen bare har tissa kan du vaske rispapirene (men max 2-3 ganger da, de blir ødelagte) Hos bleieboden koster 200 ark 45 kr. Bleiene på Jysk er brettebleier. De er billige og tar liten plass + at de tørker superfort. Du må ha ullbusker eller PUL trekk over så det ikke går gjennom på klærne. Vi har valgt å bestille lommebleier på nettet. Det er fordi disse er enkele i bruk og snuppa er 16 mnd derfor må bleieskiftet gå raskt. Lommebleier ser akkurat ut som engangsbleier (med knapper eller borrelås) og kommer i mange fine farger:) Det finnes andre bleietyper også....Eg synes brettebleir virker som en god løsning til de minste babyene, og de på jysk er sikkert gode:) (selv foretrekker eg i bambus som sagt ovenfor, også fordi det absorberer mer).
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #25 Skrevet 15. juli 2008 blir det ikke dyrt med de ferdig bretta bleiene da? må en ha sånne ullbukser over på dagen? er ikke det bare om natta? må en ha ullbukser om en bruker ferdigbrettableier å ikke sånne man bretter selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå