Gå til innhold

nesespray under graviditet???????????????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan en bruke vanlig nesespray når en er 12uker på vei?? noen som har gjort det før??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det skulle jeg ikke bruke. Ikke nese spray eller øyedråper.

Dessverre.

Men mulig du kan bruke saltvann da, det veit jeg ikke.

Skrevet

Jeg fikk beskjed på apoteket at jeg kunne bruke sånn saltvannsløsning. Den jeg kjøpte heter Nazamér. Den funker ikke så bra som vanlig nesespray, men det er bedre enn ingenting hvis man er skikkelig tett.

Skrevet

Spray i vei,, ikke farlig. Jeg har brukt det opptil flere ganger siden jeg har pollen allergi. Otrivin er den som fungerer best men den er ganske sterk så jeg bruker bare den når jeg skal sove. Eller så kan du kjøpe en på apoteket som heter Lomudal og er reseptfritt og den anbefaler veldig mange leger. Den er trygg og bruke

Skrevet

Jeg ble tett i nesen pga hormoner i forrige svangerskap, og jeg kan si jeg har aldrig brukt nesespray så lenge sammenhengende noen gang.

Jeg begynte rund 4 mnd og gav meg 2 dager etter fødsel.

Vet at det sies at det ikke er bra og tok dette derfor opp med min lege. Han sa at de ikke vet hva den kan gjøre og derfor anbefaler å ikke bruke den pga at den får blodårene i nesen til å trekke seg sammen, og de vet ikke om dette vil vandre videre til den lille. Men han sa at det var en så liten dose ut av den sprayen at det var sikkert ikke farlig.

Jeg fikk en perfekt og vakker tulle på over 4 kg og 55 lang:-)

Men jeg også brukte den når jeg skulle sove og når jeg følte jeg bare måtte på dagtid.

Skrevet

Jeg er så tett i nesa når jeg skal sove at jeg må spraye litt. Den virker systemsik sa venninnen min som er lege dvs bare i nesa så det var ikke farlig for barnet. Jeg kjøper barnedosen da, den er jo ikke så sterk.

Skrevet

Nazaren kan brukes.

Åpne opp og les pakningsvedlegget - der står det alltid om den kan brukes eller ikke. og på de det står at det ikke skal brukes, er det fordi de ikke vet effekten av det. Det betyr at det ikke er påvist at det er farlig, men at det heller ikke er noen studier/forskningsarb. som har kommet frem til at det ikke er farlig. Hvis du søker på de ulike sprayene på felleskatalogen.no, vil jeg tro du får opp pakningsvedlegget der også.

Skrevet

Er ikke gravid selv enda, men har vært forsiktig med allergimedisiner nå i prøvetiden.. MEN jeg kjøpte sånn saltvannshorn på apoteket, og skylte begge nesebor med dette... etter et par ganger, mistet jeg alle synptomer på allergi, og jeg merker kun LITT allergi om jeg er sløv med hornet en ukes tid.. Har vært alvorlig plaget før... men nå vet jeg ikke om dette er tilfeldig eller om det faktisk er derfor allegien er nesten borte.. tror det har ligget mye smuss oppi der og irritert bihulene og.. det forværrer jo:) Advarer at det er litt ubehaglig første gangen, men så fantastisk etterpå... Og så er det bare deilig etter det:)

Skrevet

saltvann har kroppen masse av, vi består nesten bare av saltvann, så det hadde jeg brukt. funker som bare det på meg:) sett inn saltvann i det ene neseboret, sving med hodet slik at saltvannet renner ut av andre nestebor. gjør så dette med det andre neseboret også. da er jeg kvitt plagene hvertfall:) verdt å prøve:D

Skrevet

Er gravid med min tredje nå og har brukt nesespray under alle graviditetene.Det er det eneste som har funket på meg.Ikke noe farlig

Skrevet

Skal innrømme at dette er et tema som jeg har grublet mye på... Nå er ikke jeg gravid,men vi har bestemt oss for å begynne prøvingen i aug/sept.

Saken er den at jeg er en (av faktisk ganske mange) som rett og slett av avhengig av nesespray! Har brukt Otrivin lenge (hvor lenge,tør jeg ikke fortelle)... Skal ta dette opp med legen på neste legetime (det er jaggu på tide at jeg gjør),men er redd jeg rett og slett ikke klarer å slutte før prøvinge og en evt. graviditet...:(

Er bare spent på hva min lege kommer til å si...er det farlig eller er det ikke? *sukk*

Skrevet

Jeg har vært potte tett siden starten av sv.skapet, er nå i uke 31. Legen min var usikker på om jeg kunne bruke det (så jo i felleskatalogen, men ville likevel være på den sikre siden) og henviste meg videre til øre-nese-hals spesialist. Han sa at barnenesesprayen til Otrivin ikke var farlig å bruke i små doser ;)

Skrevet

Oki :) Det er jo en liten trøst da :) Håper jo å kunne bli spray-fri,men etter så lang tid,så ser jeg for meg at det kan bli vanskelig....

Skrevet

Jeg er veldig plaget med allergier og har kronisk bihulebetennelse.

Jeg er gravid i uke 30 og har brukt nesespray og allergimedisinerigjennom hele dette og forrige svangerskap, dette i samarbeid med spesialister og oppfølging på sykehuset. Det er mye feil-informasjon her på bim etter hva jeg har skjønt...

Allergi:

-man kan bruke polaramin tabletter, og lomudal nesespray. Man skal holde seg unna zyrtec/cetirizine og kestine, det er for sterkt..

Otrivin kan brukes med forsiktighet

-her går det på avhengighet og uttørking av slimhinner i nesa, har ingen sammenheng med svangerskapet.. Jeg har akkurat hatt bihulebetennelse (igjen), og har gått på penicilinkur, men den tok ikke helt knekken på alt, derfor ble jeg satt på en 10 dagers otrivin-kur.

Mange er veldig forsiktige med medisinbruk og nesespray i svangerskapet, og det er flott. Men jeg syns det er litt for mye skremselspropaganda her.. Leger og jordmødre landet rundt sier mye forskjellig har jeg skjønt..

Skrevet

AYKA : hmm... jeg er helt lik deg... avhengig av otrivin, og tør ikke si hvor lenge jeg har brukt den heller.. hmm... er 22 uker på vei, og har brukt den helt til nå.saltvann osv fungerer IKKE på meg. absolutt ingenting. og nå bruker jeg det rett og slett for å overleve. er allergi, hormoner og avhengighet. legen anbefalte det ikke, fordi de ikke vet hva det kan gjøre. men tulla mi er iallfall frisk ( hittil) og sa til legen at sorry, men dette kan jeg ikke slutte med...hmm

Skrevet

Jeg er også avhengig, og har vær det leeeenge. Brukte nesespray under hele forrige graviditet. Ble værre og værre utover i graviditeten, så jeg greide rett og slett ikke å slutte. Hadde mye samvittighetskvaler, da.... Men det gikk greit, barnet var helt normalt. Men jeg er fremdeles like avhengig.....

Skrevet

Beklager jenter,men det er litt godt å høre at jeg ikke er den eneste her som er totalt avhengig! *rødmer* Nå er ikke jeg,som nevnt,gravid...men tenker mye på dette! Har et liiiiiite håp om å kunne slutte,men hva fa** skal man gjøre når man er påtte tett? Og saltvann virker jo ikke...*oppgitt ja*....

En ting er hvor lenge man faktisk har vært avhengi av nesesprayen,men har dere tenkt over hvor MYE peng dere har brukt på det? Jeg kunne iallefall fått en fin ferie for di pengen :/

Skrevet

jeg var avhengig av nesespray. men jeg fikk et råd av en øre-nese-hals lege. og det var å smøre mentholatum inne i nesen, så langt du kan. dette får blodårene til å trekke seg litt sammen, og dermed blir du litt mere åpen. lufta føles også kjøligere når man puster inn.

samtidig gikk jeg over til barnesprayen i en uke i begge neseborene, og deretter sprayet jeg bare i ett nesebor mens det andre fikk bruke noen dager på å "bli friskt".

så til slutt sluttet jeg helt å bruke sprayen også i det andre neseboret.

det går noen uker, men hvis man er villig til å være halvtett i nesen i denne perioden så går det an å slutte. mentholatum eller kamferatum kan du smøre med så lenge du har behov for det. dette hjelper også hvis du blør lett i nesen.

Skrevet

En tisp jeg iallefall skal ta med meg og prøve! ^^,

Er dritt lei av å heeele tiden måtte passe på OM jeg har nesespray,og å huske å drasse den med seg over alt... Hadde vært en lettelse å bli kvitt det!

Var faktisk myyyy enklere å slutte å røyke enn å slutte med spray'n!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...