Delirium Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Under debatten "Boikotting av Nestlé" kom det frem at HIPP barnegrøter inneholder mindre jern enn grøter hos andre produsenter og ble derfor sett på som et dårlig alternativ til Nestlé. Jeg sendte en mail til HIPP om dette for å få svar på dette. Jeg har fått svar og det lyder som følger: Jag förstår att det kan vara förvirrande att reda ut debatterna på nätet. Jag ska försöka besvara din fråga så bra som möjligt. "De nordiska näringsrekommendationerna för järn från 1989 var mycket höga för barn jämfört med andra rekommendationer runt om i Europa. T. ex så rekommenderades då 10 mg järn/dag för 1-3 åringar i Norden. Eu föreslog vid samma tidpunkt 4 mg/dag och Storbritannien 6,9 mg dag. En förklaring till den förra höga nordiska rekommendationen var att den typiska nordiska barnkosten har ett högt innehåll av cerealier/korn, samt ett lågt innehåll av kött och fisk, och därmed hade barnet inte möjlighet att lätt ta upp järn från kosten med den sammansättningen som fanns då av maten (låg biotillgänglighet). För små barn så innebär ett intag av 10 mg/dag en orealistisk hög järntäthet i kosten jämfört med vuxna och äldre barn. Mot denna bakgrund och då barn med ett betydligt lägre intag oftast har tillfredställande järnstatus, är rekommendationerna för barn i åldern 6 månader till 6 år sänkt till 8 mg järn/dag. Denna rekommendation ligger fortfarande betydligt över de värden som anges i EU:s Scientific Committee, som för åldrarna 1-7 år är 4 mg järn/dag. De flesta barn kommer att klara sig på 8 mg järn/dag, om de får en kost rik på kött, fisk och vitamin C. Järnintagets nedre gräns för 1 till 7-åringar är 5 mg/dag och är oförändrad sedan Nordiska Näringsrekommendationerna (NNR) 1989. Jag kan inte svara på varför våra konkurrenter har högre järninnehåll än våra grötprodukter, men det har troligtvis att göra med det som jag har förklarat ovan, att man historiskt har haft högre rekommendationer än vad man har idag. Jag har jämfört sortimentet med våra produkter och på vissa artiklar har vi ett högre järninnehåll än konkurrenterna. Men just den här frågan är lite mer komplex än så. För att kunna ta upp järn ur kosten så beror det mycket på hur resten av kosten ser ut. Ju mer vitamin C som intas i samband med järnintag desto större blir upptaget av järn i tarmen. Om vi tar det hela ett steg längre så är det alltså inte bara järninnehållet som är viktigt att titta på för järnupptaget, utan även hur mycket vitamin C det finns i produkten. HiPP har i snitt dubbelt så mycket mer vitamin C tillsatt i sina grötprodukter än konkurrenterna. Detta innebär att vi kan säkerställa barnets järnupptag bättre än om vi hade haft dubbelt så mycket mer järn, men hälften så mycket vitamin C. Med andra ord, järnupptaget mellan våra produkter och konkurrenternas är marginellt då vi har säkrat vitamin C-mängden i grötprodukterna. Man ska även komma ihåg att gröten är en del av dagens måltider. Barnet ska utöver grötmålet ha ytterligare 4-5 måltider som alla bör vara av fullvärdigt näringsintag. En portion HiPP-gröt står för ¼ av dagens järnbehov. Med andra ord en god bas att bygga dagens övriga måltider runt. Frida Keane Nordisk Produktchef HiPP" Jeg personlig kommer nok til å bruke HIPP så snart mitt barn begynner med grøt, så får dere andre gjøre som dere føler er best for deres barn.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 eg orket ikke lese alt, men fikk med meg en god del.. eg variere mellom nestle å hipp.. men favoritten til snuppa er hipp.. jern får hun på andre måter enn grøt. som leverpostei...
Cat.68 Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Flott, så fint at du tok deg bryet å sjekke dette opp.;o))
Miss Misantrop Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Flott svar. Takk for at du tok deg bryet. Her blir det nestle.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Å stole på produsenten når det gjelder en konkurent,synes jeg er veldig veldig naivt,det er alt jeg har å si til den mailen der. Send en mail til nestle og hør hva de sier,så får du kanskje en annen forklaring der. Alle vil jo selge,det er jo bare å se på pakkene og finne ut av det selv.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Nå har jeg ingen planer om å stole blindt på noen. Jeg sjekket på pakkene idag faktisk, og det stemmer at innholdet av jern er lavere, men også at vitamin C innholdet er høyere. Har også sett på hva som er anbefalt mengde i europa/eu..og det stemmer det hun skriver. Eneste jeg kommer frem til er at HIPP ikke er en dårlig erstatning for dem som ikke vil bruke Nestlé, sier ingenting om at Nestlé er dårligere på bakgrunn av svaret jeg fikk.
Delirium Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2008 18.44 er meg, HI. Jeg bare har en merkelig tendens til å trykke på anonymknappen på anonymforum.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Greit nok,tror ikke at de lyver om det som står på pakken,men du kan ikke vite hvor godt poden tar opp jernet og da tror jeg ikke at bare forhøyet c vitamin innhold i maten hjelper,noe jeg har erfart. Da er det bedre å få tilført mer jern,så kroppen har noe å arbeide med,noe jeg også har fra min lege. En annen ting,EU har satt så mange rare grenser og normer som vi ikke har her i norge og jeg velger å tro at det er riktig ut fra vårt kosthold,det som de anbefaler her i norge. En siste ting,når jeg gikk graivd,var det faktisk en som fortalte at i andre land,var det vanlig å gi jerntilskudd til barna på helsestasjoen,tror landene som ble nevnt var danmark og tyskland. Dette er ikke noe jeg vet,dettte har jeg bare fra en annne bruker.SÅ en får jo legge i det så mye som en vil.
Miss Misantrop Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Det er ingen disens om at c vitamin må til for å ta opp jern.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 Nå er det vel egentlig d vitamin som gjør at vi tar opp jern i kroppen.
Miss Misantrop Skrevet 18. juni 2008 #11 Skrevet 18. juni 2008 c vitamin gjør at vi tar opp jern lettere. http://felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/N/Nycoplus+C-vitamin_Nycomed+Pharma_83971/88923.html
Miss Misantrop Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Vitamin C (vannløselig) Vitamin C (Ascorbinsyre) finnes finnes bare i friske plantematvarer. Frukt, bær, poteter og grønnsaker. Vitamin C blir lett ødelagt under matlagingen. Vitamin C (ascorbinsyre) er nødvendig for normal funksjon av cellene i slimhinnen, bindevevet og støttevevet. Også nødvenddig for blodårene og for at jernet skal suges opp i kroppen (opptaket av jern) Vitamin D Vitamin D (Kalsiferol) finnes i fiskefett (tran) og dannes i huden ved solbestråling. Vi kan få vitamin D gjennom kosten som fiskefett (tran), margarin (beriket med vitamin D) og melkeprodukter (beriket med vitamin D). Det er usikkert hvor mye D-vitamin som dannes ved solbestråling, men vi vet at denne prosessen er ganske effektiv. I Norge hvor vi går med klær på kroppen det meste av året og hvor det ikke er så mye sol, er vi avhengig av D-vitamin tilførsel gjennom maten vi spiser. D-vitamin lagres i kroppen i fettvev og muskelatur. Vitamin D`s hovedfunksjon er å lette oppsugningen av kalsium eller kalk i tarmen. Ved mangel på vitamin D hos barn kan det oppstå rakitt som er det samme som engelsk syke. Leddene vil bli fortykket og knoklene myke fordi de ikke blir skikkelig forkalket. Lår og legger blir krumme når kroppsvekten belaster knoklene. I tillegg blir bekkenet trangt og brystkassen innsunket. Forandringene kan bli varige dersom man ikke oppdager mangel-sykdommen tidsnok. Hos voksne vil mangel på vitamin D føre til at knoklene taper kalsium og blir skjøre. Beinskjørhet hos eldre mennesker gjøre at knoklene lett brekker. Det gjelder særlig ryggvirvlene, lårhalsen og underarmsknoklene. Vanlig dagdose er 10 mikrogram per dag. Dette kan du få ved en skje tran. Ellers finnes vitamin D i fet fisk, fiskelever og margarin. Ved tilførsel av store doser vitamin D kan man få en forgiftning med oppkast og dårlig matlyst. I tillegg kan det bli forkalkninger av indre organer dersom D-vitamin tilførselen er for stor over lang tid. Det går ikke an å bli D-vitaminforgiftet ved soling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå