*lille blomst* Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Hei! Jeg sliter litt med hva babyen min skal sove i når den tid kommer. Vi har egentlig veldig lyst på en vugge inne på soverommet/evn til bruk (siden til pynt) i stua. Tenker på å kjøpe sprinkelseng - spesielt for perioden da den lille er mer aktiv og i fare for å dette ut av senga, og til å sove i på dagtid (feks til vintern, når det er for kaldt ute) Vi falt veldig for en nydelig gammel skyveseng her for noen dager siden, så den er det eneste vi har i hus, men tror ikke den vil være noe alternativ i lengden, siden den både er litt lav (tungt å løfte fra) og har for lave sider når barnet blir aktivt... den er morsom når nurket blir større og trenger lengre seng... Noen med erfaring som vet hvor mye feks sprinkelsengen blir brukt?? Hvor mange soveplasser trenger et lite nurk egentlig? Et annet spm helt på tampen: barnetøy og alt utstyr har jeg vasket. sengetøy selvfølgelig også, men skal selve dyna også i vaska en gang? er jo helt ny...
kriztie Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Min kar skal sove i sprinkelseng på soverommet vårt om natta, så har vi en vugge i stua som han kan sove i på dagen. Jeg har vasket dyna og puta i maskinen. Da er jeg jo 100% sikker på at alt er reint til lillemann kommer=)
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Dumt spørsmål sikkert: men kan ikke baby sove i sengen sin på dagen? Må den ha to steder å sove? Eller er det bare greiere å ha seng, og vugge/kurv i stuen i tillegg?
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Her blir det slik: Sprinkelseng om natta (på soverommet vårt) Vugge på dagtid (i stua) Vogn på dagtid, når babyen skal sove ute.
kriztie Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 For vår del er det lettere å ha babyen i vuggen på stua på dagtid, det er jo noen man må finne ut av selv. Jeg ønsker jo å "se" barnet mitt mest mulig på dagtid, så da blir det jo litt dumt hvis barnet skal ligge i senga si på soverommet døgnet rundt. Så jeg vil si at det er nødvendig med en ekstra soveplass til barnet.
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Hvor mange "sengeplasser" barnet trenger, kommer først og fremst ann på hvordan dere bor. Hos oss ligger soverommet og stua vegg i vegg, med dør mellom, så vi har absolutt ikke noe behov for "dagseng" på stua. Vi kommer jo både til å kunne se og høre barnet når vi er på stua eller kjøkkenet uansett. Samtidig skal vi ha vogna stående på en av verandaene, enten den som er utenfor soverommet, eller den som er utenfor stua, og da kommer vi jo også til å høre og se alt som foregår med barnet. Så lenge du ikke trenger babycall e.l. for å ha kontroll over barnet når det sover på soverommet, trenger du ikke noen annen seng til det, mener jeg. Men en seng i hver etasje kan for eksempel være en god løsning. Vi skal foresten la barnet sove i en kurv den første tida; synes sprinkelsengene er utrolig store! At et nyfødt barn på 50-60 cm skal ligge i en seng som er 120 cm lang, synes jeg at høres litt rart ut. Men selvfølgelig; en sparer jo mye penger og materialer på å kjøpe ting en har lenge. Vi får kurv, og velger derfor denne løsningen. Ville nok aldri gjort det samme om vi hadde vært nødt til å betale masse for den.
CaspersMamma Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 Vi har kjøpt sprinkelseng med tre justerbare høyder, sånn at babyen kan ligge lenge i den.. I tillegg har vi vugge i stua. Men jeg har hørt mange som legger ungen i vognbagen og så oppi senga i starten, for at den skal få ligge lunt helt i begynnelsen. Noen som har tenkt på det?
Ella78 m/ A&M Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Siden soverommene er i 2. etg hos oss, og stua i 1. kommer vi til å ha en kurv i stua til soving på dagen, og først en gammel skyveseng på soverommet vårt (deretter en sprinkelseng som vi arver om noen måneder). Vogna er jo også et alternativ når gutten vår sover etter vi har vært på tur... Dersom man bor mer "samlet" er det vel ikke nødvendig med flere soveplasser, egentlig, men det er jo opp til hver enkelt....
mamma_til_2_m_junispire Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 det er i alle fall lurt at babyen blir vant til å sove med litt bakgrunnsstøy sånn at den ikke våkner opp av den minste lille lyd... jeg hadde førstemann i en vugge i stua på dagtid og i en sovekurv på natta!!! på denne måten lærer dem seg jo forskjell på daglur og når det er natt!! så skal gjøre det samme denne gangen!!
*lille blomst* Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 18. juni 2008 Takk for mange svar jenter! det høres ut som om jeg ikke er alene om å tenke iallefall to ulike soveplasser for barnet:) Kommer nok til å kjøpe både vugge og sprinkelseng, men vet ikke helt hvordan vi kommer til å bruke tingene.. vi får se etterhvert. Her vi bor er det litt lite alternativ mtp hvor man kan få tak i bra sprinkelsenger til en bra pris. Lurer på en solid brio seng. egentlig pris er 1699, men selges for 1399 (barn og utstyr)... hvordan er dette i forhold til andre steder? (vil ha hvit seng, helst litt solid) Har ingen å arve etter og det meste av det på feks Finn.no er brukte ikea-senger.... har ikke funnet noen jeg liker der heller...
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #11 Skrevet 18. juni 2008 Vi har kjøpt en veldig fin, hvit og solid seng hos Skeidar. Den er hel i fot- og hode-enden og har sprinkler på begge sider. Denne har vi på soverommet vårt. Mange synes at sprinkelsengen er litt stor den første tiden, men da kan man bare legge en pute i enden av senga. Det går også ann å legge barnet på tvers i senga.Når ungen blir større skal denne flyttes inn på barnerommet. I stua har vi en vugge som vi har arvet far mine foreldre. Jeg og min søster brukte den da vi var små. Koselig å skulle bruke den til mitt barn nå. Denne har jeg tenkt at skal brukes til smålurer på dagtid. I tillegg har vi jo vognen som barnet vil kunne sove i utendørs når været tillater det.
gullegget Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Vi har stua i 1 etasje og soverom i 2. Og pga to små eldre søsken så skal han ligge i vogge i stua, greit å ha et sted å legge han i fra seg uten at han blir tråkket på De blir også vant til lyder når de sover når de ikke sover så langt unna. Da får man gjort litt ,mens de sover. Også har jeg sprinkelseng oppe. Blir lunt der med sengehimmel og sengekant.
togutter-08og10 Skrevet 18. juni 2008 #13 Skrevet 18. juni 2008 Vi har arvet en vugge som vi hadde tenkt å la barnet sove i på natten inne på vårt soverom frem til den er ca halvt år. Passer veldig godt at det er jul da så kan vi ønske oss sprinkelseng av snille besteforeldre. Sprinkelsenga brukes til barrnet er ca 2- 3 år. Har også vurdert en dagseng av noe slag på stua, enten en lekegrind med hevbar bunn eller en ammemadrass som også kan brukes om natten hvis han heller vil sove i vår seng. (da blir vugga plassert ut på stua) Vi må nok prøve oss frem litt.
anette&tutta mari :) Skrevet 18. juni 2008 #14 Skrevet 18. juni 2008 vi skal også ha en vugge i stua og så skal hun enten sove i senga sammen med oss eller i en sprinkelseng ved siden av vår. er sikkert koselig å sovne med barnet mellom seg, men regner med alle får mest søvn hvis hun ligger i seng ved siden av vår!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå