Gå til innhold

Ang arve madrass fra eldre søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig problemet med å arve madrass fra eldre søsken? Vi kjøpte ny dyr madrass til første barnet og venter nå nr 2. Dette er bare knappe 3 år siden og madrassen har aldri vært tisset i eller noe sånt og trekket som kan tas av og vaskes er ganske tjukt.

Er det da noe problem å la den nye arve denne madrassen dersom jeg vasker trekket og lufter madrassen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg gjort uten å tenke meg om! Hvorfor kjøpe ny når du allerede har en madrass. Det er en typisk kjøpementalitet i Norge som er helt på grensa - tenker da spesielt på de som ikke over hodet kan kjøpe noe brukt/arve fordi det ikke er "bra nok" for ungen dems.

:)

Skrevet

Typisk kjøpementalitet? Når en ny fin madrass kan kjøpes for tusen kr og det øker sjansen for krybbedød å arve madrass så vil jeg ikke si at det er kjøpementaliteten som avgjør men fornuften..

Det er gammelt gulp, støv, osv som setter seg i madrassen og som man ikke får vasket vekk...

Risikoen for krybbedød tredobles med en brukt madrass fra søsken og 8-dobles om barnet arver en madrass fra en annen familie.

Hvorfor ta den sjansen?

Skrevet

Dette var jeg ikke klar over! Jeg har ei datter å 16 mnd og hun vil nesten bli 2 når andre mann kommer, og jeg har tisselaken under slik at ikke gulp og andre slike ting har vært i nærheten av madrassen!Burde vi også kjøpe ny? Eller er den god nok?!? Trodde ikke så små barn slet ut madrasser slik voksne gjør?!

Skrevet

Vi kommer til å bruke samme madrass om igjen, men vi har Dry Kid overmadrass på senga også da, og den er vanntett så ikke noe som har kommet ned i madrassen her, da vi i tillegg hadde saueskinn. Når nr 2 kommer er overmadrassen vasket og klar til bruk igjen den..

Skrevet

Vet du hvor jeg kan lese om dette? Vil jo ikke utsette babyen for noen ekstra fare, bare derfor jeg lurer på om vi bør kjøpe ny, selv om den gamle ikke hverken er spesielt gammel eller godt brukt i den forstand at det ikke har vært noe søl i den i det hele tatt.

Skrevet

Vi og har kjøpt ny til dette barnet da vi leste om dette med brukt madrass. Har vert like nøye på om barnet ligger i vår seng ligger h*n på eget underlag(ammemadrass). Men de fleste jeg kjenner har ikke gjort det. De syntes nok det er litt hysterisk av meg.. men jeg tar virkelig ingen sjanser:) her ligges det på ryggen, ingen teppe foran vognen, egen dyne når h*n ligger i vår seng, ikke saueskinn i senga osv osv.

Skrevet

Krybbedød foreningen. Men nå har de skiftet navn, heter "et barn for lite" eller noe lignende?

Skrevet

Har du ikke fått brosjyre om forebygging av krybbedød fra legen din?

Står mye info der :)

Hvis ikke så har krybbedødforeningen hjemmeside sikekrt.

Vi har en toåring som hele tiden har ligget på en drykid overmadrass oppå madrassen sin, men jeg tar likevel ingen sjanser :)

Babymadrasser er ikke spesielt dyrt så jeg synes det er greit at babyen får egen.

Har nok bekymringer den første tiden så jeg føler ikke at jeg trenger å bekymre meg for den madrassen oppå det hele..

Skrevet

Jeg syntes den påstanden om krybbedød sannsynligheten hørtes noe drøy ut... og til tider så kommer det en del merkelige påstander her inne så googlet det og fannt denne informasjonen:

http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/5DA6B71EE38B6AB6C12571D8004CF592?OpenDocument

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.5060030

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=news&newsid=287

... så det ser ut til at det kanskej har noe for seg med ny madrass alikevel :)

Skrevet

Ok, tusen takk. Det er som du sier ikke så lett å vite hvilke påstander som er hold i og ikke. Men da tror jeg vi kjøper ny for sikkerhets skyld.

Skrevet

I sv.boka mi står det at man har gått bort i fra teorien om brukte madrasser og krybbedød. Men de anbefaler likevel å kjøpe ny, fordi den gamle madrassen vil ha avtrykk av den forgje babyen og derfor ikke gi den samme støtten til rygg etc.

Skrevet

Send madrassen på rens, det er billigere enn å kjøpe nytt, og skal ha samme effekt mot krybbedød.. Lykke til hva dere enn velger!

Skrevet
http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument Her er en link som tar akkurat dette med madrass. Så lenge den er ren og vasket på 60 grader så virker det nesten at man kan bruke en brukt madrass, så fremst at den ikke er for gammel da.. Men så lurer jeg da litt på.. hva mense med for gammel.. 1 år, 2-3 år. Synes i allefall de kunne ha skrevet noe om slikt. jaja.. man kan ikke få i pose og sekk :)
Skrevet

Hva med å kjøpe en liten tynn overmadrass på feks. jysk. Da ligger jo ikke baby på noe gammelt.

Skrevet

Hvordan er dette med madrassen som ligger i vognen? Har kjøpt ny til korga, men vogna har jeg ikke tenkt på før nå... Den kan vi vel buke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...