Gå til innhold

1 åringer skal ikke ha sjokolade eller is!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

-sa min venninne til meg da jeg ga sønnen min en pinneis en fin soldag. han er 14 mnd og jeg synes det er helt greit at han får en is en gang i blandt. ikke hver dag selvsagt men det er jo ikke ofte det er sol i det landet her heller da.

datteren hennes får aldri juice eller saft, kun vann, som hun ikke vil ha. og hun får aldri smake på søte ting.

det er selvfølgelig ingen av oss som har rett eller galt, vi har bare forskjellige meninger. men er det en holdning folk flest har at man ikke gir barna sånne ting før de er eldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har alltid fått smake han, sånn er det bare :)

Skrevet

jeg synes at folk kan gjøre som de vil uten å blande seg i hva andre gjør. om jeg velger å ikke la barnet mitt smake på noe, så betyr ikke det at det er riktig for alle barn. men som mor har jeg bestemt at det er riktig for mitt barn. Det gir meg ingen rett å dømme andre eller fortelle dem hva som er rett og galt.

og omvendt.

men jeg lar gutten min smake litt. han får smake litt is og kake, han får saft innimellom. Men jeg vil at han skal drikke vann til vanlig, ikke spise sukker hver dag osv. så jeg er nok sånn mittimellom.

Skrevet

Har oppdaga at dei ungane som aldri får noko slikt eter som bare det når dei først får det, mens dei som har smaka det før ikkje er så interesert i det.

Mine har fått is,brus og snop. MEN det er kun på lørdag med mindre det er andre grunner til det, bursdag, konfirmasjon osv. Is får dei oftare nå om sommaren, ser ikkje noko grunn til at dei ikkje skal få det. Nå hadde me ein periode for ca 2uker sida når jenta mi ikkje ville drikke og ho var dehydrert, saftis var ein av dei få tinga eg fikk i ho.

Gjest armagedon
Skrevet

selv har jeg et veldig avslappet forhold til dette, synes det er viktig med et godt, næringsrikt og varierende kosthold, men der er det også rom for utskeielser en gang iblandt for min del, men alle gjør som de vil og trenger ikke å bry seg om hva andre gjør.

Det er ikke bra med for mye fett og sukker, men tror absolutt ikke det er bra å være helt hysterisk heller.

Skrevet

nei jeg dømmer ikke. hun må gjøre akkurat som hun vil, lurte bare på om det var sånn folk flest gjorde det

Skrevet

Herre min !! Når de er 1 år kan de få ku melk jo...... saft is er vann og saft - sjokolade i mengder er det jo ikke snakk om heller. Får ikke en 1 åring få bursdagskake da ? (minner om dattern med sjokolade kake i hele ansiktet på 1 års dagen) Nei kjör på med is du :D

Skrevet

Jeg har vel ventet med alt sånt til de er 1 år, men da kan de få litt iblant. Og en pinneis på en solrik dag, er vel ganske beskjedent - synes jeg da ;)

Skrevet

Det er nok veldig forskjellig. Når de er 1 år synes jeg de skal få smake på det meste, egentlig, men når det gjelder is og sjokolade er det selvsagt forutsatt at de spiser godt med vanlig mat til vanlig. Jeg leste en artikkel i ei avis der det ble hevdet at forskning viser at barn som har foreldre som er veldig strenge med sukker når de er små, ofte blir overforbrukere senere. Og at de som har fått litt holder seg på et mer moderat nivå. Jeg har litt tro på at det ikke skal være forbudt, da blir det jo bare mer spennende.

Skrevet

Min fikk smake litt, men får fremdeles ikke en egen is. Han er 21 måneder og spiser det ikke. Bare griser. Og sier egentlig nei om noen spør om han vil ha is også.

Men han får smake på alt vi spiser og juice får han. Han får masse som er godt, selv om ikke så mye er godteri:)

Skrevet

Den fikk jeg høre også da gutten min fikk smake is 17 mai da han var 10 mnder. HUn som sa det burde tenkt seg litt om for hun hadde gitt sin sønn som var like gammel som min potetgull 1 mnd før. Men jeg mener at folk må få gjøre som de vil der. Og smake is tror jeg ikke skader et barn så lenge det ikke er hele tiden

Skrevet

Jeg er tilhenger av "alt med måte" ;o)

Skrevet

min 5 måneder gamle sønn fikk smake litt på saftisen min hinn dagen. har ingen problemmer med å la han smake litt på ting. Det er uansett ditt valg. Du må gjøre det du føler for!

Gjest Rebel & soggy bottom baby
Skrevet

Jenta mi på 9 mnd får smake på diverse ting av besteforeldrene, og det lukker jeg øynene for. Det er ikke akkurat ofte det skjer. Alt med måte=)

Skrevet

For meg er det helt likegyldig hva andre mener er rett og galt i forhold til hva vi putter i barnet vårt. Jeg bestemmer over mitt barn så kan andre bestemme over sitt! Sånn er det med den saken! (Og jeg er en av de som ikke har latt barnet mitt få smake saft, juice og brus) ;)

Skrevet

om folk vil være så fanatiske så versegod..

men jeg er ikke sånn,heldigvis ..

Skrevet

i avisen i går var det bilde av et barn med en softis i hendene/i munnen og bildeteksten var;

"*navn* på 4 måneder er allerede veldig glad i is!"

for meg ble det litt feil.. men en på 14 mnd er jo en helt annen sak..

Skrevet

Blandt dei eg kjenner så er alt like vanlig. Eg merker meg at fleire kjem med utsagn om at dei som ikkje får heime er glupske ute, og det har eg aldri opplevd. Kun hos ein familie, men der la også foreldrene vekt på kor mykje andre spiste i forhold. Snakka om det foran ungane, og dermed sådde sjalusi. Dei ungane var hole som f**n når dei var sjå andre.

Søskenbarnet mitt var 4 år då han første gang smakte noko som helst, og det var fordi han skulle i barneselskap, og mora ville ikkje at han skulle vera den teite ungen som ikkje spiste noko. Han er no 11 og har eit svært sunt forhold til snop, saft og slikt.

Søstra og bror min har fått lik oppdragelse i forhold til snop: kun i helger og saft enkelte ganger til middag. Der er søstra mi rimelig avslappa til snop, mens bror min er heilt "hol" og kan spise litervis

--> eg trur foreldrenes forhold til snop er meir avgjerande for korleis ungane sitt forhold blir, enn om dei får eller ikkje får heime.

Mallo får smake på det meste. Ho fikk sjokolade av besten når ho var alt for ung, og kake på bursdagen sin. Har eg is får ho smake litt. Eg hadde ikkje gitt ho ein heil pinneis, uansett, men det er fordi ein pinneis er på størrelsen med eit av måltida hennas. Det blir berre for mykje synes eg.

Ho får aldri saft, for det har me ikkje i hus, og juice har eg aldri komt på å gi ho. Ho har fått pressa appelsin og vann på flaske, eller sviskeavkok. Eg trur ikkje eg er hysterisk, men det er dette som er naturlig for meg. For min del er det naturlig å gi smaksprøver av det eg har, men unaturlig å gi ein heil is eller eit glass saft.

Eg/me spiser lite snop og drikker lite saft/brus, og da gjer ho det også.

Skrevet

Har den erfaringen at is og sjokolade ble senere introdusert til eldstemann enn til småsøsknene, dette er ganske typisk for de fleste vil jeg tro. Når søknene får sånt feks på en lørdag så fatter de små også fort interesse og vil smake, og det synes jeg er helt greit så lenge det er med måte vel og merke, minsta ( også 14 mnd)får smake is, hun spiser heller lite av isen og har størst interesse for å grise med den, sjokolade får hun også smake på lørdagene, jeg kjøper kun det som lørdagsgodt til ungene siden vingummi og annen drit er peise full av kunstige stoffer de yngste ikke har noe godt av...

Sunt folkevett og fornuft er en god ting....alle vet at litt ikke skader sunne unger uten allergier og intoleranser, mens daglig/ ofte og store menger er helseskadelig...

Skrevet

Is om sommeren burde være en menneskerett! Man må ha et fryktelig kjedelig liv og man gidder å bruke en eneste kalori på å irritere seg over om andre gir barnet sitt en liten is en gang i blant. Hadde man benket ungen dsin" så synes jeg det kanskje hadde vært på sin plass med et lite "?".

Men alt med måte og en liten is tar vel ingen skade av vel?

Skrevet

jeg synes alt dette med null sukker er en "motegreie" som kom for noen år siden... Jeg er ikke tykk, er i god form og har ikke hatt dårlige tenner.. Og jeg fikk brus på lørdager, is nesten hele sommeren, kaker til bursdager og ellers normalt med godteri i helger. (det jeg vil kalle normalt da- en pose med lørdagsgodt)

Og dette fikk jeg jo fra jeg var liten...

Mine barn får også is, lørdagsgodt og brus, mest på største da, men mini får da smake mye is han også. Saft og brus liker han bare ikke, men han får prim på skiva si..

Men sånn utenom det, forlk får gjøre som de vil... sålenge de ikke sier noe på at mine får smake søtt=))

Skrevet

Godt poeng, ugla - førstemann/eldstemann får gjerne godteri og is/brus på et senere tidspunkt enn yngre søsken.

Hos oss fikk ikke eldstejenta godterier eller brus før hun var bortimot tre år. kake og saft fikk hun til "festlige anledninger".

Da de to eldste var to og tre ble det etterhvert godterier, og trejemann fikk nok snop og slikt rundt halvannet årsalderen.

Men yngstejenta var nok fullbefaren godteriespiser før hun fylte ett - ikke fordi hun fikk av oss voksne, men fordi storesøstrene hennes hadde lært at de skulle dele og vesla svinset jo rundt bordet på lørdagsettermiddagene og fikk sin del og vel så det....

Det betyr jo ikke at det spises snop og is daglig - men det er nok lettere å holde eldstemann sukkerfri lenger enn man greier med småsøsken c",)

Skrevet

Mine får ikke noe særlig søtt, men jeg holder jo kjeft om hva jeg synes om andres barneoppdragelse og holdninger til sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...