Gå til innhold

Sug Lut og Lektor Doppler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser til bok om steforeldre-tråden. Der er dere rett og slett bare ufyselige og arrogante, ingenting anne, og jeg har en mistanke om at dere vet det.. Trodde bedre om dere. Skuffet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er svært lite intelligente de to. Ikke noe å bry seg om:)

Skrevet

Helt enig! Ble litt paff da jeg leste tråden faktisk. Håper ikke det tar motet fra hun som ville skrive boken.

Skrevet

Jeg ble også paff. Trodde nivået var høyere hos disse, men dette var bare lavmål.

Skrevet

Tingen er at altfor mange faller for det. Det dem to prøver på, er å provoserer og jo mer reaksjon dem får jo gøyere er det for dem.

Det beste er å ikke gi noe reaksjon i det hele tatt, så vil dem bare slutte med det.

Skrevet

joa, de var litt krasse, men hva er problemet med kritiske spørsmål? Hvis man skal skrive en bok om et slikt tema krever det mye og grundig arbeid. Helst etter visse standarder. Da tåler man kritiske spørsmål, eller man bør.

Skrevet

Det var ikke de kritiske spørsmålene jeg reagerte på. Du ser nok at det var andre søppel-uttalelser der også. Forøvrig behøver man ikke å forsvare at man vil opprette kontakt med en gruppe mennesker på et nettforum for så å gå i detaljer gjennom pm. Hvorfor skal hun legge ut personlige opplysninger på åpent forum? Hun ber ikke andre om å gjøre det heller.

Skrevet

Det er da helt naturlig å be om utfyllende informasjon fra noen som vil ha mange personlige opplysninger fra folk.

Skrevet

Så langt ser jeg ikke noe søppeluttalelser i den tråden. Men jeg har kanskje høyere toleranse for hva jeg tar meg nær av? (og før dere går bananas, at jeg er hardhudet betyr ikke at jeg er bedre..)

Skrevet

Men det er ikke helt naturlig å slenge ut av seg at det lukter husmorprosjekt, at "de selger mange bøker på Rimi", og at hun "kan jo utgi det på Kagge, som tar resten av søpla", osv. Uten engang å vite mer om prosjektet. Og som sagt - vil man ha opplysninger som ikke egner seg på åpent forum, som f.eks forlag, får man ta det gjennom pm.

Skrevet

Tja. Krasst kanskje, men forsåvidt på sin plass. Det strider mot enhver skikk å samle personlig informasjon på et nettsted uten å avklare dette med nettstedets redaktør og presentere seg med fullt navn og kontaktdetaljer i hovedinnlegget.

Jeg fikk forøvrig samme inntrykk som luten og doppler later til å ha fått av bokprosjektet.

Skrevet

Hvordan vet du at hun ikke har avklart det med nettstedets redaktør?

Og jeg synes heller ikke lavmålsuttalelser er på sin plass. Kagge og Rimi kommentaren, f.eks.

Synes Doppler og Lut har har vært ganske saklige opp gjennom, selv med sine skarpe tunger. At de har hatt belegg og grunnlag. Men jeg er enig med flere her om at dette var å drite seg ut.

Skrevet

Jordmorfiguren bruker å videreformidle slike anmodninger under eget nick når de er avklart med henne.

Personlig humret jeg av Kagge-kommentaren, og synes du tar deg overmåte nær av ting - selvsagt med mindre du er denne forfatteren in spe som skrev det opprinnelige innlegget. Men humor er jo en smakssak som så meget annet. Jeg er i hvert fall ikke med på at noen av de to ovennevnte har bæsja på leggen i innleggene du viser til.

Skrevet

Jeg trodde også pila var blant de mer oppegående her inne. Men...

Kritikk er en ting, manglende folkeskikk noe annet. Rent prinsippielt.

Hva er galt med husmorprosjekter, forresten? Jeg bedriver husmorporsjekter hele tiden. Skriver barnebøker. På kjøkkenbordet. De utgis på et av Norges største forlag.

Ser heller ingenting galt i å samle et knippe historier mellom to permer for å belyse et tema. Det har vært gjort før, uten at det verken bygger på forkningsprosjekter eller i det hele tatt ligner forskningsprosjekter. Eller tørre høgskoleprosjekter.

Skrevet

Jeg ser ikke hvordan det er noe ufyselig eller arrogant ved å stille spørsmålstegn ved en person som hevder at hun skal skrive en bok, men åpenlyst ikke ser til å ha en særskilt god plan lagt frem. For det første svarer hun ikke ordentlig på de kritiske spørsmålene som stilles angående temaet, og det virker som en halvferdig hobby-bok som egentlig er halveis planlagt. Litt sånn "sleng-all-informasjonen-sammen" og skriv en bok om de forskjellige personers situasjoner i Norges land. Om man skal dele informasjon om sitt liv og situasjon med en totalt fremmed, er det selvfølgelig helt naturlig å stille kritiske spørsmål til personen som sender ut ettespørsel for intervjuobjekter.

Hovedinnlegger - eller forfatteren-to-be om du vil, viser jo også at hun ikke gjør det på en profesjonell måte. Vedkommende ber om informasjon om totalt ukjente personer - som de i naivitetens tro serverer til henne på gullfat - mens hun hverken deler sitt eget navn, hvem hun har vært i kontakt med, og forteller litt videre om hvordan denne boken skal legges frem. Det oppfatter jeg som noe merkelig og lite profesjonellt. Hvis jeg skulle tatt en slik henvendelse seriøst, hadde jeg forventet at vedkommende person hadde kontaktet lederne bak denne nettsiden (les: Jordmor Siri) som da ville ha lagt ut kontaktinformasjonen vedkommende søker - og da også informert om hva prosjeket gikk ut på, samt navn på vedkommende som søker denne informasjonen.

Det er da enda godt at det fortsatt fins noen der ute som er noe kritisk til å dele sin situasjon med alle og enhver, og ikke biter på alt av agn som ligger og lurer.

Skrevet

Tingen er når man legger et innlegg her inne på dib, så må en alltid regne med at det alltid er noen som kommer med et eller annet kommentar. Og det er alltid noen som er uenig med deg, og såpass må du tåle.

Tør du å legge inn innlegg her inne, må du også tåle svar...uansett hva slags svar andre komme med.

Hvis ikke, så ikke skriv innlegg her inne.

Det er for dumt.

Skrevet

? Det er jeg som har skrevet hovedinnlegget her, men jeg er ikke hun som vil skrive boken. Hvor har du det fra?

Og jeg tåler svar som går imot mine egne meninger. Men dette er en debattside, hvor man altså debatterer - og jeg debatterer her folkeskikk kontra kritikk. Har du et problem med det? Hva er i tilfellet problemet?

Skrevet

kan være enig med at steboken virker litt uproff, men herregud det er vel noe som kun er en liten spire av en ide, enda. det betyr ikke at en ikke kan utvikle eg til noe større og bedre, og mere gjennomtenkt.

den som går med en liten forfatterspire i magen, eller med en liten gründer ånd, kommer alltid til å møte skepsis, men det betyr ikke at de bør gi opp av den grunn. hør etter kritikken og lær det en må trenge, men ikke miste troen påp seg selv.

det er ikke noe galt med husmor-prosjekter, det er mange som har startet god forretning i permisjonstiden. det er markedskreftene som rår, og det er nok stor etterspørsel etter literatur om stefamilien, det er ikke sikkert at det nåværende tilbud dekker den. og det er opp til leseren å avgjøre hva en vil bruke penger på, og det er opp til lesern å bestemme hva envil lese. en samling historier dekker nok et annet behov, enn en vitenskapelig avhandling eller betraktningene til psykologer og familie terapeuter.

Dessuten hjelper forlagene til med både rettskrivning og grammatikk, og godt mulig de har medarbeidere med hovudfag i norsk som kan være med å pynte på diverse uproffe prosjekter, om de er gjort av husmødre eller andre. det er allikevel forfatteren som hadde ideen og forfatteren som får sitt navn på boken :-)

Skrevet

Hva vet du hvilken plan som ligger bak boken?

"....åpenlyst ikke ser til å ha en særskilt god plan lagt frem. For det første svarer hun ikke ordentlig på de kritiske spørsmålene som stilles....".

Det er vel enhvers rett å velge hva man ønsker å svare på? Hvis vedkommende som skrev de krasse innleggene til meg hadde formulert seg på en annen mere hyggelig måte, så hadde kanskje spørsmålene blitt besvart på en annen måte også? De ble ikke akkurat lagt opp til en hyggelig tone, men mere som et personangrep.

At jeg må kontakte Jordmor Siri kan jeg ikke si meg enig i. Dette er et åpent forum der mennesker kommer i kontakt med hverandre. Jeg skal ikke bruke noe av DinBaby.com sitt materiale.

Og som jeg har nevnt tidligere så fortsetter kommunikasjonen med bidragsyterene etter utlogging herifra, og hva som da snakkes om og deles av informasjon skulle vel være mellom dem og meg. Det er dessuten helt opp til hver enkelt om de vil bidra og hva de vil dele av sin erfaring.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Noen som ble med på prosjektet etter dette, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...