Gå til innhold

Et lite dilemma, hjelp


Anbefalte innlegg

Skrevet

Før pleide vi å feire santhans annenhvert år med mine foreldre og annenhvert år med svigers.

I de siste 6 årene har mine foreldre hengt seg på oss og vil feire sammen med oss hos svigers for de vil ikke være alene den dagen. Det kan jeg jo forstå.

Men svigers pleier å feire sammen med naboer, og da kommer det ikke folk utenom (bortsett fra sånne som oss, barn som er flytta hjemmefra og som kommer hjem og feirer dagen der de pleide å feire da de var små), og det blir på en måte litt feil for oss å drasse med oss noen utenom da, hvis dere skjønner. Men mamma har en sånn påtrengende måte å invitere seg selv på "ja, vi kommer jo og er sammen med dere,,,, hvis vi får lov,,,,,, for vi får vel lov,,,,,,, det er så dumt å være alene,,,,,,,, vi skal ikke trenge oss på altså,,,,,,,vi er vel ikke for simple gjester for dem,,,,,,,,,,,,,du skjemmes vel ikke over å ta oss med,,,,,,,,men da kommer vi da." OG sier jeg nei, så får jeg en tordentale om hvor smålig jeg er og hvor snobbete svigers er. Noe de absolutt ikke er. Er jeg som vil ha en dag hvor vi kan være sammen med svigers uten at mine foreldre skal blande seg. De får jo oss for seg selv annethvert år jo, da blander ikke svigers seg. Svigers er litt uhøytidelige og koser seg og slapper av denne dagen. Mamma stresser masse og det skal være hundre tilbehør med til pølsa og masse styr. Svigers kommer med pølse med brød til og mamma kommer med 2 fulle sekker pluss kurver etc etc, så man kan jo si at hun skiller seg ut fra mengden.

Neste år venter mine foreldre langveisfarende gjester, så da får ikke vi det presset på oss. Så vi kunne jo ha feira med mine foreldre i år, og svigers neste år. Men mamma har alt lovet gjestene at vi skal være der neste år.

Når vi feirer andre høytideligheter sammen med mine foreldre, så pleier ikke svigers å komme å blande seg inn/invitere seg selv med.

Velger vi å bare feire med mine foreldre, så blir jo det feil. Svigers har jo og lyst til å se barnebarna den dagen. Og ungene har jo lyst til å feire sammen med de besteforeldrene og. Ungene har ikke feira med svigers de siste 4 årene fordi vi har funnet ut at for å få fred på mamma, så har vi feiret med mine foreldre. De to årene før det var mine foreldre med på slep til svigers.

Hva ville dere gjort?

Og denne dagen har store tradisjoner i begge familiene, så å kutte feiring er uaktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner problemet, ikke lett..... Men dersom svigers synes at det er ok, at dine foreldre er med, så er det vel greit?? Som du sier, er de uhøytidelige mennesker, og jeg tror ikke de tenker på at dine foreldre "skiller" seg ut.

 

Håper dere uansett får en fin feiring:-)

Skrevet

Svigers sier jo ingenting.

Men jeg syns det er så stress å ha mamma med, hadde vært godt å slippe.

Mens vi er det så skal hun viske og tiske og ha forklaring på hvem alle er. Etterpå skal hun snakke stygt om dem som var der osv. Syns det er fryktelig slitsomt jeg.

Og selv om svigers ikke sier noe, så hadde det nok vært deilig for dem å ha noe de kan markere sammen med barnebarna uten at mine foreldre er med på det.

Skrevet

Ja, jeg skjønner. Det blir jo ikke noen fin feiring for deg på denne måten, når du liksom må ta deg av moren din hele tiden. Men det er vel enklest for fredens skyld å ta henne med...

Skrevet

Jeg synes faktisk du skal være helt ærlig å si at nå har ikke svigers hatt dere alene på x antall år, så nå er det deres tur. Også kommer dere til dem året etter.

Dersom hun da synes synd på seg selv som må sitte der alldeles alene så får du minne henne på at svigers er alene annethvert år de også.

Også kan du samtidig si at svigers ikke har noe med den avgjørelsen å gjøre, den er det du/dere som har tatt.

 

Tenk litt på deg selv også, du skal jo også ha en trivelig dag ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...