Gjest Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Er førstegangsfødende og har hørt mye om at man får såre brystvorter når man begynner å amme. Jeg vil gjerne amme, men har selvfølgelig ikke så lyst på såre brystvorter! Er det noen som veit om noe som kan gjøres for å forebygge? Det skal visst finnes en krem på apoteket, virker denne? Har også hørt at man kan gni brystvortene med en våt klut. Dette skal visstnok gjøre huden litt mere hardfør? Noen som har tips?
Løvetannfrø;-) Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Jeg er en liten tur innom fra 2 termin, men jeg er selv 3 gangsfødende. Selv opplevde jeg aldrig såre brystvorter, men det som er viktig er at barnet får riktig tak i vorten når du skal ammen h*n. Men jeg lot alltid brystvortene lufttørke føre jeg puttet de tilbake i BH og det ble jeg også fortalt av JM som et tips!
Mrs. icsi og småen Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Signerer denne, er samme beskjed jeg har fått. (men just in case har jeg kjøpt Vitapansalve på apoteket, med lanolin i. Den kan brukes til mye annet også)
CC2u Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Jeg hadde veldilg såre brystvorter og det gikk aldri over:( Men det som er veldig viktig til å begynne med er som sagt å få riktig sugeteknikk. Dette kan de vise deg på barsel. Det går ikke mer enn en dag eller to med feil sugeteknikk før du er ute kjører. Hvis du blir sår, noe som er veldig vanlig, finnes det salver (eks Purelan), du kan bruke albueskjell, ha litt morsmelk på brystvorta og la det lufttørke. Sårhet kan også skyldes trøske (sopp) ifra munnen til babyen (kan sees om babyen har et hvitt belegg i munnen. Kjerringråd mot dette er farris , har jeg hørt. Ikke prøvd det selv.... Men som noen sier så kan man herde brystvortene på forhånd. Har ikke gjort dette selv heller.... Men som regel går sårheten over etter et par uker. Så du får bare krysse fingrene, det går nok bra skal du sel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå