Gå til innhold

Jenta mi har cøliaki. Noen m erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye eg får dekt av mat? Alenemor t snart 4. Hva kan, ikke spis osv, får man kjøpt færdi brødvarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min mann har cøliaki, får stønad på 1600-1700 i mnd. Alt glutenfritt er veldig dyrt, så hvis du har mulighet til å handle i sverige er det ca halv pris. Man får kjøpt diverse bakevarer i noen butikker,men som oftest smaker det man lager selv best...

Hun kan ikke spise matvarer med vanlig mel, hvete, havre, bygg, rug, heller ikke spelt.. Viktig å lese varedeklarasjonene(heter det det?) Ellers finner du nok mye info på nettet om du leter.

Skrevet

En samtale med en ernæringsspesialist er nok lurt. Får nok henvisning fra fastlegen...

Skrevet

Samboeren min har det. Ikke så ille når man får rutine på baking etc.

Sjekk ut norsk cøliaci forbund http://www.ncf.no/ . På div. forum her har vi fått svar på mange spørsmål + gode tips. De arrangerer også bakekurs og sånn. Lykke til!

Skrevet

www.ncf.no - den norske cøliakiforeningen.

Bakerier selger ofte glutenfritt, ligger på 45-60kr brødet.

Skrevet

Jepp,får time til ernæringfysiolog. Først ska hun få cøliakien bekrefta. Bake selv ja, eg kan ikke bake,hehe. Prøvd mange ganger.

Skrevet

Vi har kjøpt brødbakemaskin, veldig lett og blir gode brød!

Skrevet

Ok, takk for linkene:-) oj fy..d va dyrt, eg blir enda fattigere høre eg.

Skrevet

Når en person har fått bekreftet cøliaki ved tynntarmsbiopsi får man dekket utgifter til fordyret kosthold gjennom NAV, grunnstønad heter den stønaden. Finnes kravskjema på www.nav.no. Legg ved bekreftelse fra legen om at diagnosen er stillet ved tynntarmsbiopsi og da blir stønaden utbetalt etter fastsatte satser. For barn 1-3 år får man sats 2, dvs = 894 pr- mnd og fra barnet er 4 år og gjennom resten av livet får man sats 4 dvs = 1730. Satsene blir justert en gang i året.

Stønaden kan bare etterbetales for tre mnd, så fint om du får sendt inn kravet med engang diagnosen er bekreftet.

Bare litt info fra en som jobber i NAV ;)

Skrevet

Ett sted som har gnske godt utvalg på ferdige glutenfri varer er COOP butikkene. litt dyrere er det, men ikke like dyrt som hos bakeren.

Skrevet

Har en 2-åring som fikk diagnosen for et år siden.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre, det er er den første tiden som er vanskligst. etterhvert finner du triks for det meste.

Skrevet

Husk at hun ikke må starte med glutenfri kost før hun har tatt alee undersøkelser og stilt diagnosen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...