Gå til innhold

Teoretisk....hvis begge foreldrene dør

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvem får barna da? Har en liten diskusjon her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke lager et testament så vil jeg tro at de ser i nærmeste familie og om det ikke er noen aktuelle der vil jeg tro at de går til venner?

Skrevet

Når begge foreldre dør er det ingen automtikk i at barna blir plassert hos familie, men det er ønskelig at barna skal havne hos noen de kjenner. Det vil bli foretatt en vurdering av hva som er til barnas beste,

Jeg anbefaler alle å skrive et livstestamente/viljeerklæring. Der skriver man hva man ønsker skal skje med barna dersom man dør, gjerne hvorfor. Det må undertegnes av vitner (jeg brukte en advokat) og kan oppbevares hos domstolene. Da vil dokumentet rutinemessig dukke opp hvis det mot formodning skulle bli aktuelt. Foreldrenes ønsker vektlegges, men vil ikke nødvendigvis bli etterfulgt

Skrevet

Jeg har lest et eller annet sted at barnas mormor overtar ansvaret dersom begge foreldrene dør.

Skrevet

Det er ikke automatikk i at mormor får ansvaret om foreldrene dør. Hvorfor skulle mormor favoriseres på generelt grunnlag over farmor?

Skrevet

Det tenkte jeg også. Aldri hørt om det med mormor, og synes det virker helt ulogisk.

Skrevet

Ulogisk og feil. Blant annet barnelovens §38 og §63 sier noe om foreldreansvar når foreldrene dør. Det er ingen automatikk i hvem som får ansvaret, det avgjøres av tingretten, kommer ann på hvor mange som krever ansvaret og om de som kreves det finnes sjekket. Blant annet.

Skrevet

Herregud for en klønete måte å skrive på. Hehe

Jeg menr jo om de finnes SKIKKET :) Ellers får dere bære over med klønete setninger.

Skrevet

som sagt, jeg har lest det et eller annet sted :) Men syns heller ikke at det er logisk :)

Skrevet

jeg har og lest ett sted at det er mormor som kommer 1 i rekken.

Men men...

Vi har skrevet testament og har der og en del om dette - vi har satt opp min bror og kone og informert de om dette. Vi har og forsikret oss at min manns söster IKKE skal kunne få noen mulighet til å ta del i oppdragelsen.

Skrevet

jeg vet at mine foreldre skrev opp dette med vitner når vi barna var små, sikkert i et testament det da vil jeg tro (akkurat det har jeg ikke spurt om), de ønsket seg, som nevnt over her blir det nødvendigvis ikke oppfylt, at fadderene skulle få ansvaret. Det samme har jeg gjort.Fordi foreldrene mine begynner å bli gamle og bla fordi min bror er en av fadderene til isak.

Skrevet

Vi fikk beskjed av advokaten at når vi har skrevet ett önske så er det slik at det er det de skal gå efter selvom andre melder interesse. Hos oss er det slik at advokaten representere oss /dattern om vi skulle mot formodning gå bort. Han sa det ikke er noe problem så lenge min bror på tidspunktet sier at han godtar vårt önske og at det ikke er noe å utsette på han eller hans kone. Mao vi er SIKRET å få det slik vi önsker ifölge vår advokat

Skrevet

Du er jo ikke sikret. Broren din må bli funnet skikket først. Hvis han har utviklet et rusproblem, en alvorlig mental lidelse el vil han ikke bli funnet skikket.

Foreldrenes ønsker skal vektlegges, men det er ikke 100% sikkert. Det sier seg jo egentlig selv. Man sender jo ikke barn til noen som ruser seg eller er psykotisk.

Skrevet

hvordan går man frem for å skrive en sånn testament? Tenkte kanskje at jeg skal gjøre det. I tilfelle.

Skrevet

Vi valgte faddere ut fra den muligheten. Hans søster og min bror med respektive partnere. Alle parter er inneforstått med at det er ønskelig fra vår side at en av de overtar ansvaret for sønnen vår hvis vi skulle gå bort. Vi vurderer også å lage et testamente der dette kommer frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...