Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feriepengene skal jo rekke i 5 uker(?) og da er det vel en mnd man bare får lønn for 3 uker. Eller? Noen som vet dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får litt mindre lønn hver måned med unntak av juni, som du ikke får lønn bare feriepenger. I desember betaler du halv skatt.

Skrevet

Kommer ann på hva slaks lønnssystem du har. Timelønn? Fastlønn?

Skrevet

Ja jeg vet at de skiller mellom skatt på 12 mnd og på 10,5 mnd og at det er den på 10,5 mnd man skal bruke til vanlig (fordi det da inkluderer feriepenger til neste år man skatter på og den halv skatt i desember). Men mannen insisterte på at siden fereipengene dekket 5 uker, så fikk man mindre lønn mnd etter enn normalt. Jeg får ikke dette til å stemme selv, så derfor spør jeg. :-)

Så om man da f.eks tjener 400 000 kr så skal man ha ca 33 3oo kr pr mnd brutto hver måned untatt juni/juli, for da har man litt mer? Man skal dele årslønn på 12 ikke sant?

Skrevet

Hos oss blir den ene uka trukket av feriepengene i juni. Får altså mindre feriepenger i juni enn om man skulle hatt 4 ukers ferie.

Skrevet

Hvis du har månedslønn vil du bli trukket for 4/26 av månedslønn den måneden du istedet får feriepenger. Ofte er det i juni, evt. i juli hvis du skal ha sein ferie.

hvis du har timelønn vil du få lønn ihht hvor mange timer du er på jobb. Den måneden du har ferie vil det dermed bli ingenting lønn, kun feriepenger. Hvis du hadde full opptjening av feriepenger ifjor er de sannsynligvis på mer enn det du pleier å få utbetalt hver måned.

Skrevet

(nå ble det for avansert for meg)

Skrevet

Det er vel bare juni man ikke får lønn, men feriepenger.

Skrevet

Hvis du har avtalefestet 5 uker ferie, er feriepengene 12% av lønn utbetalt i 2007. hvis du bare har krav på 4 uker ferie i løpet av året, er feriepengene 10,2 % av lønna. Ved 4 ukers ferie vil det utbetales 1/26 i tillegg til feriepenger den mnd man får det,- (hvis man har fast lønn og ikke timebasert)

Derfor får man ikke mindre feriepenger om man har 5 uker enn om man har 4.

Skrevet

Ok, nå er jeg forvirret her, hehe...

Bruke min mann som eksempel da. Han tjente ca 430 000 kr i fjord, tilsammen på hele året. Han har fast årslønn i privat firma + at han kan velge å ta ut fleksitid i lønn. Men la oss fokusere på fast lønn. Han får feriepengene i juni (de er ikke kommet enda). Hvor mye skal han da ha i feripenger? Og vil han da få mindre utbetalt i f.eks juli om han da får ekstra mye i juni?

Jeg må tydeligvis ha dette inn med te-skjeer, men vil så gjerne lære meg dette skikkelig! :-)

Skrevet

De stedene jeg har jobbet har det vært slik at vi får feriepenger i juni, der er det trukket av for den femte uken slik at juli igjen går som normalt. Mange steder gjør det slik nå, spesielt de som har fast lønn gjør det på denne måten. Veldig oversiktlig siden alt ordnes opp på en mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...