Tommage♀♂ Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Minsten her har alltid vært glad i melk, og nå i det siste har det tatt helt av! Han drikker glatt 3 kopper melk på morgenen (6-7 dl), og i helgen fikk han skikkelig diaré. Avføringen hans luktet og så ut som spedbarns-bæsj; sennepsgul og med melkelukt. Fikk ikke i han annet enn litt vann og mye melk, men han spiste i grunn greit. Saft, brus og alt annet jeg prøvde meg på ville han ikke ha. Kuttet helt ut melken i går, og i dag tidlig var det ganske normal avføring igjen, så jeg trodde han var frisk og han fikk melk i morges. Kveilte nedpå 3 kopper, og like etter rant det i bleien igjen, helt flytende melkebæsj...=( Høres dette kjent ut for noen eller? Er det sannsynligvis melkeallergi, eller har han bare hatt diaré og skulle ikke fått melk så tidlig etterpå?
Tommage♀♂ Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 18. juni 2008 Ingen som har barn med melkeallergi her?
Tommage♀♂ Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2008 *dytter* Ps; han er 1 år og det er snakk om kumelk
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Hvis det er mjølka som gjer at han får diare så er det ikkje mjølkeallergi men laktoseinntolleranse. Sønnen min har det. Prøv med laktoseredusert mjølk først og sjå om det hjelper. Hvis ikkje så hadde eg kutta all kumjølk og gitt han alternativer ein periode på nokon uker, og les på alt du lagar om det er mjølk i det, er i ganske masse mat faktisk. Prøv så med vanlig mjølk og sjå om du får samma reaksjonen, gjer du det så tar du kontakt med legen din slik at du får henvisning til sjukehuset for å få det påvist med laktosebelastning.
ayla05 Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 jeg har ei som helst ikke skal ha melk pga det samme problemet. med en gang vi kuttet ut melk, yoghurt og is (med melk i) ble alt veldig mye bedre. jeg teste det bare ut med at hun ikke fikk melk en mnd tid og så gav jeg henne igjen for å se om hun reagerte. lykke til! siden han er så liten så kan det gå over etterhvert fikk jeg beskjed om:)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Ein i familien min har mjølkeallergi og det ga utslag når han var baby og skulle få graut første gongen med mme. Han fikk kjempe utslett rundt munnen, derfor sier eg at eg ikkje trur det er mjølkeallergi men laktoseinntolleranse....... Sønnen min har ikkje tålt mme heller og kanskje ikkje mm......... Me fikk diagnosen når han var 3år men eg har gitt han laktoseredusert mjølk sida han var litt over eit år.
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 La ut et innlegg med vår historie for litt siden (http://www.dinbaby.com/forum/thread/138017895 hvis du vil lese.) Vi har en hyperallergisk gutt med melkeallergi. Han er altså allergisk mot melkeprotein, ikke laktoseintolerant. Vår gutt blir forstoppet og kaster opp, men jeg vet at mange reagerer med diaré. Jeg kan sende deg noen linker hvis du er interessert. Måten vi fant dette ut på var å kutte ut all melk i kostholdet mitt (siden jeg fullammet), og etter et par uker merket vi bedring. Etter en stund prøvde vi med melk igjen, og han reagerte med en gang. Det kan virke som det er melken gutten din reagerer på, så jeg ville nok tatt kontakt med legen og eventuelt prøvd en periode uten melk. Siden du først merker dette når han drikker mye ren melk er han nok ikke like allergisk som vår gutt, men det er jo likevel greit å få det sjekket.
brooklyn Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Her skjedde det samme, han fikk gulgrønn flytende bæsj med hvite prikker i. Vi kuttet ut vanlig kumelk og han får laktoseredusert melk, som vi også bruker i matlaging. Da stabiliserte det magen hans. Har ikke tatt noen allergitester på han enda, han er snart tre, men vi prøver med vanlig kumelk en gang i halvåret, men da vi ser samme resultat etter en dag, kutter vi det kjapt ut igjen. Vi kategoriserer det som melkeintoleranse da, men det er oss:)
Tommage♀♂ Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. juni 2008 Hei, da er jeg innom igjen=) Takk for alle svar! Laktoseintoleranse er vel et bedre ord ja, er ikke helt inne på dette jeg;) Har tine laktoseredusert melk i handelen, eller er det noe spesialgreier? Jeg har kjøpt soyamelk med kalsium, sjekket ikke om det var laktose i den, men det er det vel ikke... Uff, stakkars liten=( Ikke gøy med diaré hele tiden... Men fy så tungvindt om det er det han har, det er jo melk i annenhver matvare jo!
Tommage♀♂ Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 18. juni 2008 Leste innlegget på linken din nå, fysj dere har det ikke greit! Stakkars lille nurket ditt, håper han blir bedre!
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #11 Skrevet 18. juni 2008 Nei, det er temmelig tøft, men vi må nesten bare holde motet oppe og håpe ting blir bedre! Laktoseintoleranse og melkeallergi er to forskjellige ting. Det er ikke så lett å bli klok på. Melkeallergikere reagerer på melkeprotein, laktoseintolerante reagerer på laktose. De har tine laktoseredusert melk i de fleste matbutikker jeg har vært i. Det går sikkert an å prøve den først og se om han blir bedre av det. Hvis ikke går det an å prøve soya/ris/havremelk. De er hvertfall helt uten melkeprotein. Det kan være ganske vanskelig å gå på et helt melkefritt kosthold, men man blir faktisk vant til det ganske fort. Jeg har gjort det i nesten tre måneder nå, og det har egentlig gått overraskende greit. Det eneste som er litt kinkig er når man skal ut og sånne ting, men da må man bare være flink å ta med seg matpakke (jeg er IKKE flink og ender alltid opp med noe som ikke kan karakteriseres som mat.) Et annet problem er at melk ofte også blir "forkledd" som andre ting, så det gjelder å ha tunga rett i munnen når man er ute og handler. Myse, valle, startkultur etc. er eksempler på dette. Skulle det vise seg at det er melkeprotein gutten din reagerer på, har jeg et kjempenyttig hefte du kan få linken til. Jeg fant det nylig og skulle ønske jeg hadde funnet det før. Når det er sagt reagerte jo min gutt på de små mengdene han fikk gjennom morsmelka, din ser jo ut til å reagere mest på ren melk, så det kan være det går greit om du bare unngår nettopp det. Det kan nok en lege svare bedre på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå