Gå til innhold

Hvordan få slutt på sengevætingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 5 år som tisser i sengen nesten hver natt. Jeg pleier å ta henne på do i 10 tiden, men ofte tisser hun likevel. Hun sover veldig tungt og våkner som regel ikke av at hun har tisset på seg. Hun sluttet med nattbleier da hun var 4, og jeg trodde dette skulle gi seg etterhvert, men det gjør det ikke. Hva kan jeg gjøre for å få slutt på dette? Det er sjelden hun får drikke om kvelden, så det er ikke det som er problemet.

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så er di datter enda for liten til å kalles sengevæter, det kalles man først etter å ha fyldt 6 år. Det er helt normalt i hennes alder at de ikke er tørre å tisser på seg om natten.

Barn skal ikke tas opp om natten for da lærer man kroppen til at den skal tømme seg.

Dere bør bare erkjenne at dere sluttet for tidlig med nattbleien og starte med dette igjen. Ta tiden til hjelp!

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg er veldig usikker på dette med å ta opp barnet og la det tisse før vi voksne legger oss. Jeg leser ofte at dette ikke skal være bra. Men...

... Jeg vet at min far tok meg på do da jeg var liten og mine svigerforeldre gjorde det samme med min mann. Det har gått bra det :-)

... Jeg ser jo at det er til hjelp for min 5-åring. Han har ingen mulighet til å holde seg tørr hvis vi ikke tar han opp.

I sommer forsøkte sønnen min å slutte med nattbleie. Det ble våt seng så og si hver natt. Etter 3-4 uker ble han lei og ønsket å begynne med bleie igjen. Det fikk han selvfølgelig lov til. Nå har vi en ordning hvor han ligger uten bleie fra fredag til lørdag. Av og til vil han ligge uten 2 netter på rad. Og for 2 uker siden lå han uten i 4 netter før det kom et uhell og han ville ha bleie neste natt igjen. I natt ligger han uten bleie etter eget forslag selv om det "bare er torsdag", så det er tydelig at han begynner å få mer selvtillit og tro på at det skal gå bra. Mannen min følger han på toalettet kl 22.30, fordi vi ser at det betyr mye for sønnen vår å ha noen tørre netter innimellom.

Opplever ordningen vi har nå som god. Barnet har i stor grad styringen selv og det ser ikke ut til å plage han å bruke bleier så lenge han opplever at han av og til klarer seg uten.

Det hører med til historien at jeg ikke ser på sengevætingen som noe problem. Vi har jo vaskemaskin og gutten blir nok tørr på nettene til slutt. Men jeg ser at gutten bryr seg, og jeg synes det er viktig å ta vare på hans behov så langt det lar seg gjøre.

• 1 måned senere...
Skrevet

hei jeg har hvert på helsekost og kjøpt noe som heter inkontinol en tab tas ca kl 1800 men dere må passe på ikke så mye å drikke etter 19.den er som en kur man tar den til de ikke tisser på seg mer og litt til fungert her og mitt barn er 9 år nå.blir vått inni mellom men ikke hver natt nå.holder på å fine ut hva han kan drikke på kvelden og etter hva slags klokke slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...