Gå til innhold

Litteraturtips - kopiert fra skravlesiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:20 17.06.2008

Jeg må ut og kjøpe inn bøker til feiren.

Har dere tips til gode bøker?

Jeg liker ikke Isfolket o.lign., men gjerne krim eller hva som helst.

Men jeg har lest mye, så kom gjerne med noe litt utenom det vanlige, eller hva som helst som dere har blitt fenget av.

La Perla

[svar på dette innlegget]

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:23 17.06.2008

Henning mankell.. Wallander bøkerne der er DRIIT bra og fengende..

Lisa marklund "på flukt" sinnsykt bra bok....spennende

happyhippo

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 21:03 17.06.2008

De to bøkene til Lisa Markund, På flukt å aldri mer fri har jeg akkurat lest! DØDS Bra :)

snuppa84-og Emma 16.08.06

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 22:22 17.06.2008

snuppa84:

Det har kommet en oppfølger til de bøkene.

Mias hemmelighet, den er skrevet av henne selv, Maria Eriksson:)

Pølsa med to prinsesser!

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:23 17.06.2008

Jeg er en krim jente. Men likte triologien til Emili Giffin.

Lettlest, men veldig bra.

Anbefales.

Candy grrrl

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:24 17.06.2008

Fuglesang av Sebastian Faulkner (ikke helt krim, men fin bok)

Yadda

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:25 17.06.2008

Iskaldt bedrag av Dan Brown (?) (han som skrev DaVinci koden) synes jeg var utrolig bra. Den er tjukk også så den holder en stund. Absolutt den beste av de 4 bøkene han har skrevet synes jeg.

Alva***

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:27 17.06.2008

Takk, her var det bøker jeg ikke hadde lest (bortsett fra Mankell og marklund, men takk uansett) - de skal jeg skaffe meg...

Flere?

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:29 17.06.2008

Bøkene av Haruki Murakami er knall! Kjøp deg Kafka på stranden, super bok!

frk Nilsen

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:29 17.06.2008

Wallanderbøkene av Mankell

Den trettende fortellingen av Diane Setterfild

Spilt blod av Åsa Larson

Millenniumtriologien til Stieg Larsson

Anne Holts bøker om etterforskerne Vik/Stubø

Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen

det var noen det da...

Selv skal jeg starte på Kineseren av Henning Mankell nå. Regner med at den er bra :)

mitt-skjønne-trekløver

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:31 17.06.2008

Har lest drageløperen og den etter der igjen, har lest Haruki Murakami, levi henriksen, Anne Holt og Åsa larson (er forresten usikker på om jeg har lest akkurat den, men jeg tror det - husker du handlingen).

Har ikke lest Kineseren, det var den siste, ikke sant? men den fikk dårlig kritikk, da.

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:36 17.06.2008

I Spilt blod etterforsker Martinsson drapet på presten Mildrid Nilsson. Hun var feminist og la seg ut med flere miljøer på det vesle stedet Jukkasjärvi i Nord-Sverige - arbeidsgiveren, mennene i lokalsamfunnet og jaktlaget.

Eller har nå Harlan Coben også bra krim

mitt-skjønne-trekløver

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:39 17.06.2008

Har forresten nettopp lest tusen strålende soler, grei bok, men må si at den ikke svarte til forventningene mine...

mitt-skjønne-trekløver

Bøkene til Stieg Larsson, om du ikke har lest dem enda. Kjempebra bøker (3 stk) Ellers så har jeg nettopp lest Drageløperen (husker ikke navnet på forfatteren i farta) Den var kjempebra, gripende historie.

heiraa

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:33 17.06.2008

Jose Saramago - egentlig hva som helst av ham :-) Umberto Ecos 'Baudolino' og 'Foucaults pendel' + Khaled Hosseinis 'Drageløperen' og 'Tusen strålende soler'. Om du vil ha krim: Noe av Jo Nesbø (for eksempel).

Store My

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:33 17.06.2008

Camilla Läckberg skriver bra krim, blir omtalt som "den nye Liza Marklund".

"Tett inntil dagene" av en svensktyrkisk fyr.

"Havets katedral".

"Tusen strålende soler" av samme som har skrevet Drageløperen.

"Boktyven"

Maud

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:37 17.06.2008

Takktakk, nå begynner jeg å få så jeg kan holde på en stund.

Har lest noe av Jose Saramago, men ikke alt, har lest 'Foucaults pendel' men ikke Baudolino, så den kan jeg kjøpe, har som sagt også lest Khaled Hosseinis 'Drageløperen' og 'Tusen strålende soler'. Har lest alt av nesbø, og holder på hans nyeste akkurat nå.

Har også lest det meste av Läckberg, kanskje alt, pluss Boktyven, men ikke "Tett inntil dagene" av den svensktyrkiske fyren.

"Havets katedral", så de kan jeg også kjøpe.

Bra å lese noe som andre har likt,

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:34 17.06.2008

Og så har vi selvfølgelig diverse bøker av Orhan Pamuk (som ikke er tyngre enn at de funker i ferien).

Store My

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:39 17.06.2008

Har lest noen bøker av Pamuk, men er ikke sånn kjempebegeistret (selv om han har nobelprisen, hehe). Men kanskje jeg skal prøve likevel, man vet jo aldri.

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:38 17.06.2008

Den siste til Kjetil Try. (krim)

Øya - Victoria Hislop (må leses, fantastisk historie!)

Bienes hemmelige liv - Sue Monk Kidd (flott historie)

PS. Jeg elsker deg - Cecelia Ahern (lett og stor bok til å gråte og le av)

Vindens skygge - husker ikke forfatteren

Alt av Ingvar Ambjørnsen

Ellers er biografier bra sommerlektyre.

KajsaLuna

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:41 17.06.2008

Ojoj, tusen takk, må skrive ut hele tråden.

Har forresten ikke lest Spilt blod, mitt-skjønne-trekløver , husker ihvertfall ikke handlingen, så da skal jeg ihvertfall kjøpe den, for jeg liker hennes bøker.

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:50 17.06.2008

Om du læser mycket så bør du inte missa dessa...

Tilsammans ær man mindre ensam av Anna Gavalda

Den tidsresandes kvinne av Audrey Niffenegger

Boktjuven av..eh..

Den lukkede bok av Jette A Karsbøl

Alla dessa ær lættlæsta men så bra att man inte glømmer dem på lææænge... :)

Krim:

Tokyo av Mo Hayder

Alla bøcker skrivna av Jeffrey Deaver

Tar gærna emot boktips sjælv av den sorten som ger en STOR læsupplevelse och som inte redan ligger på topplistorna..dem finner jag sjælv! :)

Axelina

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 15:17 17.06.2008

Da har du en god leseopplevelse i vente, La Perla :)

mitt-skjønne-trekløver

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:44 17.06.2008

Signerer på havets katedral, boktyven og læckberg:-)

Modellen av Saabye Christensen

Det jeg elsket av Siri Hustvedt

Miraklene i San fico

Den andre sønnen

Hun som kledde seg naken for sin elskede

Sammen er vi mindre alene

Den dagen hunden døde (eller noe liknende)

Den lukkede bok

Ut av denne verden

Har du noen skikkelig gode bøker selv å anbefale???

mooomy

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 14:50 17.06.2008

Bøkene til John Grisham. Alltid med når det er ferie tid.

irismor

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 15:08 17.06.2008

Enda mere takk.

Har lest Anna Gavalda, Boktjuven, Tokyo av Mo Hayder (FY, så spennende!!), Hun som kledde seg naken for sin elskede, men ikke de andre. Ingenting av Jeffrey Deaver.

Begynner å få mye å glede meg til, nå, hihi.

Egne anbefalinger...hmm la meg se...(pleier å glemme både handling, tittel og forfatter ganske raskt):

Alt av Aarto Pasilinna - han er vanvittig morsom og underholdene - nesten genial.

Korrigeringer av Jonathan Franzen

Det meste av Alice Hoffman

Ut å stjæle hester av Per Petterson

Mors og fars historie av Edvard Hoem

Kairo-trilogien av Naguib Mahfouz, den (eller de) er fantastisk.

Amin Maalouf, Samarkand

Herdis-trilogien av Torborg Nedreaas

Mellom oss sagt, av marit Eikemo

En rekke avbrutte forsøk av Selma lønning Aarø (liker hennes bøker godt generelt)

Sue Millers bøker

Den lille vennen av Donna Tartt

Kirsten Thorups bøker

og mange, mange flere.

Heldigvis fins det uendelig mange gode bøker som bare venter på å bli lest.

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 15:10 17.06.2008

Og den siste til Håkan nesser er veldig bra (i tillegg til den med genesaretsjøen), pluss at jeg faktisk elsket Arn-bøkene til Jan Guillou, selv om jeg ellers ikke liker hans bøker.

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 15:03 17.06.2008

Her fikk jeg mange gode tips! Stjeler rått fra tipsene du får :-) Selv leste jeg akkurat Skumringstimen av Johan Theorin. Det er en krim som handler om morens jakt på svar på hva som skjedde med den seks år gamle sønnen hennes som forsvant mange år tidligere.

komma

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 15:29 17.06.2008

Den hemmelige historien av Donna Tartt (bedre en "Den lille vennen").

Krimbøkene om etterforsker Gunnar Barbarotti av Håkan Nesser.

Alt av Unni Lindell og Kari Fossum.

En bønn for Owen Meany, Siderhusreglene og Garps bok av John Irwing

Plagede sinn, Olive tok en øks og Kjerringbissel av Minette Walters.

jaja11

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 15:20 17.06.2008

Den som elsker noe annet av Karin Fossum var forresten også veldig bra :)

mitt-skjønne-trekløver

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 16:56 17.06.2008

Å, også selvfølgelig (!) "Hvite tenner" og "On beauty" (heter vel "Om skjønnhet" på norsk antakelig) av Zadie Smith, de bøkene MÅ du faktisk lese (derimot liker jeg ikke så godt hennes bok nummer to, tror den heter "Autografmannen" eller noe sånt - styr unna den :-)

Store My

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 17:03 17.06.2008

Sjokk!! Noen andre enn meg som har lest Donna Tartt sine bøker:) Det føltes som om jeg var helt alene!

Vil anbefale Wally Lambs She's come undone, vet ikke om den er på norsk, men den er knallbra. Oprah hadde den i bokklubben sin men det likte ikke Wally..:)

Ellers er jo chicklitt grei lektyre, og om du er på krimmeren er patricia cornwell sine kay scarpetta en schlâger, de første 8 er bedre enn de to siste, og Lee Childs bøker om Jack Reacher, også krim, er veldig kjekke:)

brooklyn

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 17:06 17.06.2008

"Kvinne går til lege, mann går på by`n" - Kluun

Utrolig gripende bok!

babyLinn

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 17:11 17.06.2008

Jeg har akkurat bestilt min første Carl Frode Tiller-bok, for jeg har hørt så mye fint om bøkene hans.

Håkan Nesser "Skyggene og regnet" er veldig bra.

Begge bøkene til Kahled Hosseini er i mine øyne så bra at de burdte være pensum for alle som er glad i å lese :)

Jeg elsker bøkene til Per Petterson. Han skriver rått vakkert.

Hvis du er glad i de gamle bøkene anbefaler jeg Sigrid Undset og Amalie Skram.

Også er det et par bøker jeg har fått anbefalt og har lest, men som i mine øyne ikke er bra som du ( i alle fall etter min mening) kan styre unna: "PS Jeg elsker deg" av Cecelia Ahern, og Anne Holts "1222" (jeg har lest gode bøker av Anne Holt, men denne kjeeeeedet meg).

Lekamøia

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 17:12 17.06.2008

Signerer anbefalingen om Karin Fossum! Min favoritt-forfatter! Sejer-bøkene er best.

ma-79 ♥ 2-åring ♥

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 17:48 17.06.2008

"Maskeblomstfamilen" og "Halvbroren" av Lars Saabye Christensen

"Beretninger om beskyttelse" av Erik Fosnes Hansen

"Parfymen" av Patrick Suskind (glem filmen)

"Ladies" av Mara Lee

"Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese

Spenning/krim:

Alt som Ken Folett har skrevet.

Aliena

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 18:17 17.06.2008

Åh så gøy at det er flere lesehester her enn meg da....

Ser du allerede har blitt anbefalt Jeffery Deaver, jeg har absolutt alle bøkene hans som er oversatt til norsk, psykologiske trillere, kjempespenndende. Noen er filmatisert, bl.a Knokkelsamleren.

Tror ikke noen har nevt Val McDermid her, hun skriver skikkelig bra krim, spennende og gripende ofte. Mange av hennes bøker er filmatisert, noen har gått som påskekrim.

Selv gleder jeg meg nå til den nyeste Ken Follet boka, det er en frittstående fortsettelse på Stormenes tid, historiske romaner fra 12-1300 tallet. Kjempebra!

Leste akkurat Venste hånd over høyre skulder av Selma Lønning Aare selv, og den var også bra, om mange forskjellige skjebner som er flettet sammen.

Vil du ha litt spesiell krim, med sære/spesielle hovedpersoner må du lese bøkene til Denise Mina, de skiller seg ihvertfall ut i bunken min med krim...

Kristin1974

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 18:26 17.06.2008

Les bøkene til Line Baugstø og "Mann går inn i et rom" av Nicole Krauss. Camilla Gibb skriver bøker man bør få med seg hvis man orker tragiske historier.

Hvis du vil ha bøker om oppvekst og tragisk barndom får du gi meg et pip så får du flere tips.

Hvor mye leser du per måned, tror du?

blond

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 18:33 17.06.2008

Du må lese Kerstin Ekman: Hendelser ved vann.

Det er noe så spesielt som en intelligent kriminalhistorie!

Og jeg skriver under på at Jeffery Deaver skriver bra (har bare lest oversettelsene hans)!

blond

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 20:23 17.06.2008

ingen som har lest wilbur smith sine bøker??

har lest alle og digger dem!!

nickiii

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 20:32 17.06.2008

Lolita av Vladimir Nobokov, fra 1955. Handler om en voksen mann som forelsker seg i en jente på 12-13 år. Setter deg inn i hans ulovlige tanker på en fin og trist måte. Utrolig bra.

Papillon av Henri Charriere, selvbiografi om hans liv som fange i Fransk Guyana. Superbra bok fra 1959.

Ellers boka om Konta Kinte. (Het den ikke røtter?) Liker den boka=)

Rebel & soggy bottom baby

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 20:42 17.06.2008

Parfume av Patrick Süskind. Den er utrolig velskrevet og historien er bisarr og fantastisk!

cherry coke

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 20:47 17.06.2008

Historien om Pi - Yann Martel

Og bøker av Knut Hamsun

Lasso rundt fru Luna

Q av en eller annen indisk forfatter

Enke for et år av John Irving

Kjære Gabriel av en eller annen norsk fyr jeg ikke husker navnet på

Manhattan skyline

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 20:48 17.06.2008

Og Bikubesong av Frode Grytten

ellers har mange blitt nevnt...

Manhattan skyline

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 22:16 17.06.2008

Så fantastisk mange gode tips. Har lest en del av dem, men mye har jeg å glede meg til.

Har lest:Bikubesong av Frode Grytten, alt av Hamsun (leste Victioria 7 ganger i ungdommen) og alle andre "gamle, både de norske og de russiske), Lasso rundt fru Luna, Enke for et år av John Irving og alt annet av ham, Parfymen av Patrick Süskind (hunde år siden, men den gjorde inntrykk), Røtter, Papillon, Ekmans Hendelser ved vann, noe av Val Mac Dermid men slett ikke alt, Maskeblomstfamilen" og "Halvbroren" av Lars Saabye Christensen, Det meste av Håkan nesser, Undset og Skram (alt av dem, ref. parantesen om "de gamle"), 1222 av Anne Holt (enig, den var kjedeleig og dårlig), masse av patricia cornwell, alt av Lindell og Fossum (unntatt én, husker ikke hva den heter), Minette Walters har jeg lest mye av, ogse de to som nevnes her.

MEN da har jeg i tillegg til de andre jeg sa jeg ikke hadde lest, alle disse å se frem til:

Skumringstimen av Johan Theorin

Den hemmelige historien av Donna Tartt

Zadie Smith (tror jeg kanskje har lest Hvite tenner og en annen av henne, men ikke de andre som nevnes)

Wally Lambs She's come undone

Chicklitt

Lee Child

"Kvinne går til lege, mann går på by`n" - Kluunn (har lest OM den - er den bra altså? Høres litt fæl ut,,,)

Carl Frode Tiller

Ladies" av Mara Lee

Leste akkurat Venste hånd over høyre skulder av Selma Lønning Aare (er den siste ikke sant? Da har jeg ikke lest den)

og mange flere. Må gå, men takk alle sammen).

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 23:57 17.06.2008

Neil Gaiman og/eller Terry Pratchett dersom du liker fantasy.

Kathy Reichs skriver veldig bra krim (bøkene er ganske annerledes enn Bones serien som er bygget på bøkene hennes).

Ellers er det aldri feil å lese Ringenes herre om og om igjen :)

mammatiltofirbenteogentobent

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 00:27 18.06.2008

Har du lest alle de "obligatoriske"?

av f.eks:

John Irving

Charles Dickens

Sir Walter Scott

Daniel Defoe

Bram Stoker

Isabel Allende

Frank McCourt

osv.

Newton & Prinsessen på erten

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 00:32 18.06.2008

Allison Pearson "Jeg fatter ikke hvordan hun får det til"

var litt sånn type bok man kan kjenne seg igjen i, likte det godt.

To andre bøker som er litt utenom det vanlige som har vært veldig gripende er "Når en far selger sine døtre" av Zana Muhsen og Andrew Crofts.

Og Emmy "Frykten vil alltid følge meg".

Newton & Prinsessen på erten

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 01:23 18.06.2008

Hei:)

Jeg er også en skikkelig bokorm som pløyer gjennom det meste. Skal unngå å repetere de andre her og anbefaler derfor følgende:

For litt siden leste jeg en bok som heter "Jadekatten" av Susanne Brøgger. Det er en slektsroman som er sinnsykt bra dersom du har sansen for beksvart humor, sterke personligheter og det litt bizarre.

"Drømmen og hjulet" av Jens Bjørneboe.

"Simon og Eiketrærne" av Marianne Fredriksson

"Størst av alt" av Morten Harry Olsen

Disse fire bøkene er sånne som "suger deg inn" og som du kan kose deg skikkelig med i sommervarmen:)

Angie77

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 09:49 18.06.2008

Takk til dere siste her også. Nå har jeg sinnsykt mye bra litteraturtips. dette må vel være en av de mest innholdsrike litteraturtips-trådene her inne ever.

Nå printer jeg den ut!

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 10:06 18.06.2008

Mine favorittbøker er Gert Nygårdshaug sin "serie"

- Mengele zoo

- Himmelblomsttreets muligheter

- Prost Godvins goemetri

- Afrodites basseng

Syns de er fantastisk bra.

Krim har jeg egentlig lagt på hylla, men av de jeg har lest og likt er Elizabeth Georges serie, lang serie, tykke bøker. Likte den siste boka aller best, men det krever nok at man har lest de tidligere bøkene hennes, iallefall den rett før.

Liker også Dennis Lehanes bøker, Mystic river og De gales øy. En som jeg syns skriver så jeg får gåsehus er Danuta Reah.

Forsævrig så elsker jeg Arto Ps bøker. Har lest Kollektivt selvmord og holder på med De hengte revers skog.

Genial tråd. Denne skulle være oppe hele tiden, så man kan kikke innom før man går på biblioteket. Kanskje noen kan kopiere denne til "bøker og musikk" debatten?

+tile+

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 10:10 18.06.2008

Nå har jeg printet ut tråden, men føyer til dine tips med penn nederst på utskriften, der var det noen jeg ikke har lest.

=)

Så fint å høre om flere som elsker Arto P. - den du holder på med nå er nesten den beste, synes jeg (og den Ljuva giftkokerskan var også fantastisk, hehe).

La Perla

Sv: GODE litteraturtips til en som leser MYE men trenger ferielektyre? NYTT 10:12 18.06.2008

Terningmannen - Luke Rhinehart

LyKKeLiG29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...