Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette semesteret har femåringen gått på "danselek" i regi av et privat institutt, med profesjonelle dansepedagoger. Jentungen har vært fornøyd, hun, mens mor har hatt litt blanda følelser. Instruktøren er streng, det har jeg ingen problemer med. Litt nazioppdragelse er en interessant avveksling fra ordinær praksis her i heimen.Det jeg har problem med er den tidlige silingen de bedriver. Jenta mi har to veninner som hun har gått sammen med. Den ene er en liten, yndig kinaadoptert jente med god kroppsbeherskelse. Min datter er fysisk flink, mens den tredje er tung, lubben og særdeles klossete. Og denne tredje jenta (som trenger treningen mest) ble på avslutningen frarådet å gå videre. Det er da danseLEK, for.... Er dette vanlig praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vet at flere danseskoler er ambisiøse og ønsker flinke elever som har potensiale for å bli dansere.. Dette synes jeg er feil da småbarn skal lære å leke, kose seg og ha det gøy med andre samtidig som de får motorisk "trening". Søsteren min er utdannet dansepedagog og definitivt av den oppfatning at alle barn skal få lov til å leke og danse om de har potensiale til å bli dansere eller ikke. Jeg hadde byttet danseskole til et sted de får lov til å være barn, men som de også blir sett som potensielle dansere, om dette er noe de ønsker etterhvert. :)

(Dansing er gøøøyyyy!! Og litt disiplin etterhvert har ingen vondt av.. ;0))

Skrevet

Så lenge det virker som at jenta selv trives så ville jeg aldri rådet henne til å slutte. Som du sier er det danselek hvor man skal leke seg til bedre kroppsbeherskelse. Ingen ballettskole kan drive med bare talentfulle unger, og å sile ved femårs alder høres sykt ut spør du meg. Men det verste som fins er unger som skal bli ballerina fordi mammaen vil det.

Disiplin er vel bra, men det må jo ikke gå på hva de behersker eller klarer. Av egen erfaring vet jeg at det ryr fort ut i kaos med 20 småjenter i fri dresur i et stort rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...