Gå til innhold

HJELP! Angående borettslag og dyrehold..

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI har akkurat kjøpt ny leilighet i en firemannsbolig, vi har egen terrasse og hage. Det er en OBOS leilighet hvor borettslaget ikke tillater dyrehold, dette har de ikke lov å skrive lenger så den saker er grei.

Så kommer saken, naboen er allergisk, og borettslaget krever at vi bare holder katten inne. Kan de gjøre det? Kan jeg ikke ha min katt på vår terrasse (som ikke er linken til naboen sin). Kan jeg gå tur med katten i bånd?

Noen som kan og vet noe om hvilken rettigheter vi har? Må jo bare snakke litt med naboen når vi kommer så langt..

Æsj altså.. De som vi kjøpte av har også katt, så regnet ikke med det skulle bli noen sak. Katten er bare inne på vinteren, og går litt rundt huset på sommeren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hjelpes, kan da ikke nekte folk å ha katten ute selv om naboen er allergisk? han får la være å klappe den da! Han kan jo ikke unngå å treffe på katter innimellom uansett om de eies av naboen eller ei!

og iallfll ikke når de dere kjøpte av også hadde katt - kan ikke plutselig komme å nekte :) stå på!

Skrevet

Hvorfor har de ikke lenger lov til å skrive at dyrehold ikke er tillatt? Det er da mange borettslag med denne regelen.....

Og hvem i borettslaget krever at dere holder katten innendørs? Er det styret eller naboen??

Skrevet

I loven om borettslag (tror jeg det er) er det ikke lenger lov å ikke tillate dyrehold så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for noen av beboerne. Har katt i OBOS nå og, som mange andre.. Det er styret som skriver at vi ikke kan det ja, så jeg må sjekke opp litt før jeg går videre med det.

Vil selvsagt være venner med naboen, håper det går an å finne en løsning som alle kan leve med.. Det er en kastrert hannkatt på 14 år som holder seg rundt huset

Skrevet

Ingen flere som har noen konkrete erfaringen / råd? Har kontaktet dyrebeskyttelsen for å høre hva de har å komme med.. Selvfølgelig skal vi ta hensyn til naboen, men vil så gjerne at katten skal kunne være på verandaen...

Skrevet

Dersom naboen er skikkelig allergisk kan det være problematisk om katten oppholder seg i felles oppgang (dersom dere har slikt) på veg ut og inn på tur. Mange er så allergiske at det ikke er nødvendig å være i kontakt med dyret for å reagere på det. Men det er nok få (om ingen) som reagerer om de ser en katt på verandaen til naboen eller nedi gata ;-)

De kan nok ikke neskte dere å ha katten på verandaen, ei heller at dere har den i bånd på tur. Grunnen til at mange krever at borettslagskatter skal være inne er problemer med tissing/avføring i sandkasser og blomsterbed, graving i blomsterbed samt støying nattestid.

Ingenting av dette vil være noe problem dersom katten er i bånd.

Naboen vår har katt (i borettslag) og for oss er det ikke noe problem. Det er en innekatt som (såklart) får være ute på verandaen deres.

Min mann er veldig allergisk, men reagerer overhode ikke på det at katten bor i leil. ved siden av. Såvidt jeg vet er ikke denne katten på tur, for vi har aldri sett den ute i bånd, så den klarer seg visst med det den får av luft på verandaen. Om det er beste måten å holde katt på er jo en annen sak.

Skrevet

Helt enig med deg at det ikke er ideelt, leiligheten ligger helt oppe ved skogen, og vi gledet oss til at pus skulle være mye ute og kose seg borte fra all trafikk :(

På den andre siden er ikke katten ute på vinteren, helt frivillig, da må jeg tvinge han ut i fem minutter så han får litt luft.

Det er felles inngang på ene siden, mens verandaen og hagen vår er på andre siden. Han vil jo da selvsagt bare gå ut der. Jeg har gått tur med katten mange ganger før, men uten bånd, han bare følger etter der han synes det er trygt..

Nei vi får vel bare snakke med naboen så finner vi ut av noe håper jeg :)

Skrevet

Tror det går greit med din innstilling. Det må som de andre sier være et vesentlig problem som allergi som skal til Så lenge du tar hensyn går nok fint :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...