Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette semesteret har femåringen gått på "danselek" i regi av et privat institutt, med profesjonelle dansepedagoger. Jentungen har vært fornøyd, hun, mens mor har hatt litt blanda følelser. Instruktøren er streng, det har jeg ingen problemer med. Litt nazioppdragelse er en interessant avveksling fra ordinær praksis her i heimen.Det jeg har problem med er den tidlige silingen de bedriver. Jenta mi har to veninner som hun har gått sammen med. Den ene er en liten, yndig kinaadoptert med god kroppsbeherskelse. Min datter er fysisk flink, mens den tredje er tung, lubben og særdeles klossete. Og denne tredje jenta (som trenger treningen mest) ble på avslutningen frarådet å gå videre. Det er da danseLEK, for.... Er dette vanlig praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhenger helt av hvilket danseistitutt det var - men jo, det kan være vanlig. Og det frarådes egentlig ofte hvis det er danseinstitutter som tar det seriøst, og gjerne ser for seg at danserene deres skal lykkes og bli veldig gode osv. Særlig i ballett, fremfor all annen dans.

Skrevet

Dette med danselek høres litt kamuflert ut, synes jeg. Er nok brukt for ikke å skremme bort de foreldrene som ikke nødvendigvis skal gjøre primadonnadansere av barna sine.

Skrevet

Jeg vet at ballett spisser tidleg, men når man kaller partiet for danselek, så skal man vel legge vekt på å leke inn grunnleggende ferdigheter? Greit nok at lille blubba ikke har noen karriære som proff foran seg, men hun trenger jo mer enn de fleste å utvikle kroppsbeherskelsen.

Skrevet

Det er vel min følelse også. Neste år blir det fotball på tuppa, hvis jeg har noe jeg skal ha sagt.

Skrevet

Ble litt for raskt;

Jeg kjenner som sagt ikke til danseinstituttet, så jeg kan ikke uttale meg for mye på vegne av det - men jeg kan skjønne praksisen deres, nemlig fordi de fleste høytsatsende danseskoler kan finne på å drive en slik praksis. Grunnen til det er fordi de vil dyrke dyktige dansere, og dansere som er sinkere og ikke eier kroppsbeherskelse (teknikk og kroppsbeherskelse er jo det aller viktigste...!) er dessverre de som ødelgger for de andre, fordi de ikke kan utvikle seg like bra.

Det er ille når små barn utestenges og ikke rådes til å være med videre, men hvis skolen driver en slik policy så er det åpenlyst en ganske høytsatsende danseskole, og skal man oppnå et viss nivå når det gjelder ballett, må man trene hardt og mye fra ung alder. Ønsker du ikke det for datteren din, og ettersom det åpenlyst er for tøft og jente nummer tre, så er det vel ikke helt greien for henne.

Skrevet

Hvis de skulle fortsatt med balletten, ville det påfølgende "dansekuset" hett grunnleggende ferdigheter, da...? Eller ville de gått videre over på et mer avansert nivå? Hvis ikke, høres det veldig merkelig ut at de driver på som de gjør.

Skrevet

Du har sikkert rett. Og for datteren min er det ikke noe problem. Hun kan gå på en eller annen gymsalaktivitet og være fornøyd med det. Men denne jenta som ble bedt om å slutte, vil ikke like lett finne en annen aktivitet. Hun er klossete, og vil ikke tørre/ha lyst til å drive med ballaktivitet eller aktiviteter som involverer apparater (hoppe over ting etc).

Jeg skjønner ikke helt at hun skal være sinkende på de andre barna når de leker bro bro brille, forresten

Skrevet

Jeg vet ikke hva de gjør som sagt - det fins femåringer som driver med ballett på et ganske så greit nivå, og det fins femåringer som går på liksom ballett men heller bare går i bro, slår hjul og kanskje leker bjørnen sover. Det er dessuten ikke ballett, så da handler det ikke om ballettpedagogikk.

Hvis de skal VIDERE over på et høyere nivå, som nevnt - vil hun bli en sinker når den tid kommer, og bro bro brille ikke blir en del av undervisningen. Ettersom hele dansen er basert på teknikker og kroppsbeherskelse så stiller du liksom ikke så veldig sterkt om du ikke har det i deg - og du kan ikke trene deg opp fra å være veldig klossete til å bli veldig flink på 1-2-3. Jeg tror heller ikke at hun ville fått noen glede eller utnytte av å fortsette med ballett på et noe høyere nivå, om hun er den dårligste og den som ikke får til. Er ikke morsomt det heller.

Skrevet

Huff denne tråden trekker fram de fortrengte barndomsminnene fra Bårdar danseinstitutt anno 1975. Gråt og tenners gnissel, hjemmesydde klær, gnagsår og unger som tisset på seg av redsel...

Skrevet

Bårdar er da fortsatt ganske crap, til en viss grad, men det fins da de som velger det selv.

Skrevet

Alle ballettskoler har nivådeling, det er ingen som kan overleve på bare talenter, de er ikke så mange. Det er ikke normalt å sile ut femåringer! Når de er så små og kaller det LEK er det vel heller sånn at man flytter opp de som evt skiller seg ut, og plasserer dem sammen med de som har kommet litt lengre.

Skrevet

Mange danseskoler har nivådeling ja, men ikke alle. Det er heller ikke normalt nei, men hvis hun ikke r på nogenlunde samme nivå som de andre, blir det om ikke enda tøffere å følge med til neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...