Gå til innhold

...og så er det ikke noe mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eneste beviset man får på at det er greit inni magen er hjertelyden i uke 15, og UL i uke 19? Og så er det ikke noe mer enn "samtaler" med lege og jordmor, evt blodprøver i visse uker frem til fødsel?

Hjelp, er førstegangs her! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De måler hjertelyden på alle kontroller da, og så måler de fra symfysen og opp til toppen av livmoren din. Dette gir indikasjon på at babyen vokser som den skal, for livmora vokser ikke, hvis ikke ungen vokser:)

Men jeg er selv førstegangs, og må si jeg kunne tenke meg å ha litt mer "kontroll" på tingene! En UL eller to til, hadde ikke skadet.

Skrevet

etterhvert vil du jo også kjenne at det er liv der inne...

jeg fikk ingen "beviser" for at det var liv der inne før ul i uke 18... men nå kjenner jeg jo mye liv og er til kontroller og får høre hjertelyden der...

Skrevet

Hehe.. jeg vet det..

Jeg føler jeg burde visst mer.. ;)

Så i dag lærte jeg noe nytt, IGJEN! hehe..

Hvor ofte er det vanlig at man tar mannen med?

Skrevet

Jeg hadde bare med samboeren min på UL, han hadde ikke hatt noe særlig glede av å se legen måle magen min og stikke papirbiter i urinprøveglasset mitt ;-)

Nå er det 3,5 uke igjen til termin, og er litt mer avhengig av han for å komme meg rundt, så kan godt hende han blir med på de siste kontrollene, om ikke annet så for å hjelpe meg opp trappa til legekontoret :-D

Skrevet

første gang her å , jeg har krangla meg fremt til å få en xtra og gratis UL nå i uke 32 ... bare ring å mas så får du det til ;)

så dere ikke på go morn norge i dag? er jo diskusjon om at det burde være en xtra UL i uke 30/32 uanz om du er over 30 år eller under..

så jeg var på UL i uke 12-18 å nå i uke 32..

Skrevet

Ta med deg mannen din på så mye dere vil! Ingen regler for det.Det er jo DERES barn.

Og hvis du er ekstra nysgjerrig går det jo an å betale en privat UL også...eller to...

Tenker du føler deg litt "tryggere" eller hva jeg skal si, når du får daglig livstegn fra nurket ditt!

Jeg er 38 uker nå - og vi kan "tulle" med vesla vår.Trykke i mot der hun sparker ut - så trekker hun til seg beinet eller hva det måtte være. Særlig stas for søsken og far som er litt mer på utsiden enn meg som rugemaskin...

Skrevet

Mannen blir med så ofte han/dere har lyst.

Med førstemann var min kjære med på alle kontrollene, delvis fordi han ville følge med på småen sin og delvis fordi jeg ikke ville være der alene dersom det kom dårlige nyheter. Hadde også en lege som var veldig flink til å inkludere mannen min.

Utover det så måles jo blodtrykket, urinprøver sjekkes, fosterlyden sjekkes på hver kontroll (hjertet), sf-mål og vekt kontrolleres.

Dessuten vil du jo kjenne spark og bevegelser etterhvert.

Du skal se du blir fulgt godt opp og tatt godt vare på.

Dette er mitt 2. sv.skap nå, og så lenge jeg får høre hjertelyden på kontroll har jeg egentlig ikke noe som helst behov for noen ekstra ultralyder ;-)

Skrevet

Jeg er bare 14 + 5 i dag.

Og er enda 5 uker til UL timen jeg har fått.. Og det er så lenge til!!!

Er vel mye ventelister på UL, så kan vel ikke forvente å få noe før det uansett

Hvem ringer jeg å krangler med? Sykehuset?

:)

Skrevet

var jo faktisk 2 ganger i uke 18/19 pga jeg klaga på jormora som undersøkte meg, ikke noe norsk og ikke utdanna, en elev som snakka et annet språk var hu faktisk ...

så : uke 12 ringte legen min å fikk time (pga abort i høst)

uke 18 ordinær, ( var ikke fornøyd med jordmor og undersøkelsen)

uke 19 (pga hu elevjordmora som ikke kunne norsk )

uke 32 (pga å se kjønn ;)

de kan om de vil ...

bare be jordmora/lege om å ringe, eller ring sjøl ;)

Skrevet

Men hva skal du krangle på? At du får en ordinær UL, slik som alle andre gravide? Syns det blir for dumt jeg altså. Greit, har man blødninger eller er kjempebekymra for fosteret får man ekstra UL, men syns ikke FRISKE gravide trenger å bruke helsevesenets ressurser bare fordi de er nysgjerrige.

Leser om flere her inne som juger til leger etc om blødninger og angst, BARE for å få seg en gratis, ekstra UL. Helt patetisk.

Tiden frem til UL går fort, og du får høre hjertelyden på hvert lege/jordmor-besøk.

Skrevet

Føler meg ganske priviligert som har ei jordmor med ultralyd på kontoret sitt. Får se babyen hver gang jeg er på kontroll hos henne og det er jo en gang hver fjerde uke. Ganske betryggende, slipper å gå å bekymre meg for hverken det ene eller det andre.

Syns i grunnen alle burde få denne sjansen som jeg har kanskje vi hadde sluppet så mange ufrivillige aborter og bekymringer hos veldig mange førstegangs. Er første gangs selv så jeg er vel litt bortskjemt nå, men jeg kommer garantert til å bruke henne også med nr to.

Skrevet

har da aldrti sagt at man skal juge om blødninger eller sånne ting , men vil man ha flere UL så får man det vettu ;) bare å spørre det :P

Skrevet

Jeg er også så heldig å gå til en jordmor med UL på kontoret, har hatt henne alle tre gangene og det er ufattelig betryggende ja. I tillegg blir det enda sikrere i forhold til kjønn, litt annet å få det bekreftet 5 ganger i stedet for 1 liksom. Går du i Larvik du og eller liberobleier? Ja, synes dette burde vært obligatorisk hos alle, er nok litt bortskjemt ja.

Skrevet

har ikke hørt hjertelyd enda jeg, og jeg er 22 uker på vei! eneste "bevis" på at alt var bra var ultralyden i uke 18-19...så det er stor forskjell på hvordan det gjøres ulike steder. det skal nevnes at jeg og er førstegangs, men jeg har ikke hatt noen komplikasjoner :)

Skrevet

Jeg får UL i uke 32.

Jeg går til privat gyno. og han tar alltid ul i uke 32-33. Han sier det er et par småting man ikke kan se i uke 19, ting som utvikler seg senere (f.eks vannhode o.l), så han sjekker alltid rundt de ukene..

Jeg vet ikke om jeg hadde kranglet og mast meg til gratis UL, men du kan jo bestille en privat ul, det er jo ikke så dyrt, tror jeg betalte 75 kr i egenandel. Eller man kan ta 3d ul, litt dyrere, men vel verdt pengene =)

Skrevet

Hei!

jeg er også 1.gangs. her jeg bor er det vanlig å tilby ul i uke 32 også:) kjempe greit å bli sjekket en gang til senere i sv.skapet!

Kjenner mange andre gravide som får ul x fler fordi gyn/JM har apparat, så de sjekker hver gang de er på kontroll.

Skrevet

Nei, jeg går i Tønsberg og er veldig fornøyd med jordmora. Super koselig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...