*Vi blir 5* Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Vi får baby til høsten og har da ei på 22 mnd som ikke kan gå i bhg pga sykdom. Lurer på om au pair kunne ha vært noe. Sånn at jeg fikk litt avlastning og ikke minst at hun fikk noen andre å forholde seg til og fikk litt fri fra oss. Er det teit å ha au pair når jeg likevel er hjemme? Noen med erfaring? Hva koster au pair?
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Dette fant jeg på Wikipedia om Au Pair: "Etter norske regler skal au pairen få fri kost og losji og minst 4000 kroner per måned i lommepenger av vertsfamilien. Dessuten plikter vertsamilien å betale for norskkurs. Au pairen skal jobbe maks 30 timer per uke og ha mulighet til å delta på norskkurs og fritidsaktiviteter. Vertsfamilien og au pairen må underskrive en standardkontrakt. (2007)." Har en venninne som var ett år i Skottland som Au Pair, og hun tok seg av en del husarbeid, og var mye sammen med barna, selv om moren var hjemmeværende.
*Andreapus* Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Er det ikke bedre med en dagmamma? Ett vennepar hadde dagmamma som var hjemme hos dem, (de har tvillinger) så kunne ikke dagmamman mer, så hadde de au pair.. Og det funket ikke. Hun var kun på den thailandske resturanten her i byen og snakket med folk der, og var ikke interresert i og lære norsk engang. Så de sa hun opp og gikk tilbake til dagmamman..
tjommis Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Hei! Det er absolutt ikke dumt å ha au pair selv om du skal gå hjemme dersom dere har råd til det. Men dere må tenke på hvor "tett" det blir i forhold til bo-arrangement. Jeg var selv au pair i USA da jeg var 19 år. Jeg bodde i huset deres og var som et familiemedlem (de var 32 år gamle) så det er klart det går utover deres privatliv. Nå vet ikke jeg hvordan dere skal gjøre det med bosted for jenta/gutten, noen har egen sokkel og da blir det jo noe helt annet (evetn. leier leilighet i nabolaget), jeg bodde i samme hus som familien. For min del som au pair var nok dette det beste, veldig koselig. Og for barna sin del er det kjempefint!:-) (Da ser jeg bort fra alle skrekkhistoriene... he-he) Når det gjelder priser finner du masse info på bl.a. www.atlantis.no. Det er iallefall mye hjelp i en au pair! Samt at dere kan gi denne au pairen spennende opplevelser i et nytt land (dersom dere ikke skal ha norsk praktikant da)
Musseknapp Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Det som ofte byr på problemer m en au-pair er språket (med mindre du velger en svensk eller dansk au-pair) Og ofte er det unge eventyrlystne jenter som ser det som en billett til å oppleve et annet land istedenfor å ta seg av barn og hus. Var Au-Pair i Usa som 19-åring, og min hovedproritering var nok ikke det den burde ha vært.... Ville nok heller ha valgt en godt voksen dagmamma som snakker norsk.
Makko med to små gutter Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har også vært au pair i usa. Er nok ganske sikker på at barna fikk mer enn den oppfølgen de trengte (tror ikke jeg ville gjort mye andeldes i dag) jeg er skeptisk til au pair av tre grunner: - Språk. Ønsker at barnet mitt skal lære seg norsk som 1språk. - Tilknytning. Jeg bodde hos familien i et år. Barna var så små at de ikke skjønte at jeg jobbet hos de, men så på meg som en del av familien. -For elste jenta var det traumatisk at jeg "plutselig" skulle reise og ikke komme tilbake etter noen dager. - Ansvar. Som vertsfamilie har du faktisk ansvar for en en ung jente (tror ikke du har lov til å ha de boende i en leilighet i nærheten). Selvom jeg er blitt 30 føler jeg meg ikke voksen nok til å ha en 18åring i hus med det ansvaret som følger med (med mindre det er familie). -Ellers er har jeg jo også en reservasjon i fht privatliv, men det er underordnet her... Jeg har heller lurt på om jeg skulle finne meg en student som kan komme noen timer om dagen å hjelpe til om vi trenger det etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå