meg og novemberjenta Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Småen har alltid vært tidlig på'an, men siste to månedene har hun våkner 04.30 og SKAL opp, hvis ikke står hun å hyler i sengen i to timer... føler vi har prøvd alt fra ferber, legge henne alt fra 18.30-20.30, redusere blunden på dagtid til 45 minutter, aldri sove etter 14.00..... ... vi har seriøst lyst å leggeoss ned å grine, vi går i koma begge to, og dette går igjen ut over forholdet... når hun sover borte, sover hun til 08.00, så det er ingen som tror oss når vi forteller hvordan vi har det hjemme. Vi bor i tillegg i 4-mannshus, og kan ikke la henne grine i to timer for å poengtere at det er natt.... noen tips?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Hvor lenge har du holdt på med de ulike tiltakene? Hvis du f.eks. legger henne senere så må du holde på med det nye tidspunktet i en uke eller to for å se om det funker.
meg og novemberjenta Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2008 Vi har prøvd litt forskjellig, så det har ikke vært noe fast, må ta det litt etter om det er helg, hvem som skal stå opp osv... kanskje vi kan prøve å være med konsekvent. Ungen er jo kjemptrøtt så tidlig om morningen, men hun nekter å sove og blir heller grinete frem til 08.00, og sovner da omtrent stående... Har hørt at det nytter ikke å "tvinge" ungen til å være lenge våken for å få de til å sove lengre om dagen, så tenkte å legge henne kl 19.30 i dag. Vurdere å oppsøke en søvnpsykolog via helsestasjonen.. Men ser at det er jo ingen andre barn som står opp så tidlig, så jeg føler meg som en dårlig mor som ikke har greid å innarbeide gode nok rutiner fra starten av.. og nå er det for sent, så vi kan vel bare takke oss selv, selv om vi virkelig prøvde... men vi greier som sagt ikke å tvinge henne til å sove heller så tidlig, så da er det jo bare å stå opp.
Løvemor77 Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Tips: "Sove hele natten - En håndbok for foreldre om barn og søvn" av Nina Misvær og Birte Svatun. Gir ingen fasitsvar, men har gode råd og forslag til mulig årsak og løsninger når poden ikke vil sove.
Nicole06 Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Vet ikke så mye om å ha unge som våkner så tidlig siden min sover til kl 10 hver dag, men kanskje hvis du går inn å sier at det er natt og at hun må sove, også går ut igjen. Jeg vet egentlig ikke. Vi legger vår tulle kl 18.30-19.00. Er ikke bestandig hun sovner med en gang men da ligger un å leker i senga til hun blir trett. Hovedsaken er at ungen blir lagt til samme tid hver kveld. For oss er det ikke noen unntak pga helger eller som noen sier, fordi det er sommer.Hehe. Og hun våkner kl 10 på morgenen og leker i senga til hun vil opp. Da poper hun på meg. Hun er 19 mnd. Tror kanskje dere må være strengere fordi det er viktig at dere også får søvn.
kvirrevirrevitt Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 Kanskje dere kan si ifra til de andre leilighetene at dere holder på med å prøve litt nye rutiner... Det er ikke sikkert de hører henne så godt som du tror? Vi hadde samma greia her en stund... Fant ikke noe løsning, egentlig. Ga seg til slutt ;o) Vi prøvde å kutte ut luren hans på dagtid, men da var han så trøtt på ettermidaggen at det ikke var noe gøy for noen.. + at han våkna like tidlig alikevel. Det vi gjorde (ga etter tilslutt..) var å gi han en flaske m melk når han våkna.. la han bare ned m den, sa ikke et pip (måtte unngå øyekontakt for enhver pris! ) og lista oss ut av rommet. Prøvde å få dette til å skje så raskt, lydløst og rolig som mulig. Noen ganger sovna han igjen, og andre ganger lå han bare å skravla til "stå opp tid". Men han slutta ihvertfall å vræle! Nå sover han helt fint til klokka 8, -uten å få noe flaske. Det varte bare en periode. I ettertid så har jeg lurt på om det kan ha vært tenner(jeksler) som forårsaket det hele.. Også må vi ha mørkt laken hengt over gardinene, for han har morgensola inn vinduet sitt...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Søvn avler søvn. Så min erfaring er jo mer søvn på dagtid - jo mer nattesøvn blir det. Bare ikke la henne sove etter kl 14. Er hun sulten? Kanskje hun bør spise mer iløpet av dagen? Et langt varmt bad kan også hjelpe om kvelden. Det er viktig med samme rutiner - og at barnet får litt ro før leggetid. Slå av tv og demp lysene. Jo mer du stresser, jo mer stresser barnet. Hvordan er soveplassen hennes? Fryser hun? Er hun for varm? Som regel vokser dem ifra seg dette også.
LoveInMyTummy Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Min oppfatning er også at søvn avler søvn. Hvis snuppa mi sover lenge på dagen, så sover hun også godt om natta. Tror du bør sette grensa på dagsøvn til 16 istedenfor 14.
kvirrevirrevitt Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 signerer det vi også! Søvn avler søvn. Han sover nå to timer om dagen, fra 13 til 15, og sover som sagt alikevel til 8 om morgenen. Legger seg 1930 )) Så dette m søvn avler søvn enda bedre m storesøster: Hvis hun sov leenge og godt om dagen, sov hun enda bedre om natta. Sov hun bare litt, eller luren hennes ble avbrutt, så ble nattesøvnen urolig også.
hecate Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 Jeg slet lenge med å få sønnen min til å sove på kvelden. På det verste var han våken til 23.30! Våknet like herlig tidlig om morgenen. Jeg har lagt merke til at når vi legger han sent, våkner han gjerne tidligere.Vi legger han nå mellom 19.00-20.00 og han våkner som regel 07.30. Vi prøvde Ferbers metode og det var helt forferdelig mens vi holdet på, men det funker!!! Man er bare nødt til å være konsekvent og ikke gi seg. på dagen sover han som regel i vogna når vi er ute å triller, sovner da gjerne tidlig.Er vi hjemme legger jeg han mellom12.00 og 14.00 og lar han sove maks 2 timer.
housewife Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 har desverre ikke noen tips til deg, men vil bare si at vi hadde det sånn i fjor sommer da datteren vår var rundt 18 md. Hun våknet stort sett i 5-tiden og ville ikke sove igjen selvom hun var veldig trøtt. Det pågikk mer eller mindre hele sommeren før det gikk tilbake til normalen (som er mellom 6-7). Hun holdt på med hjørnetennen i fjor sommer, så jeg tror det var endel av "problemet" her.. i tillegg tror jeg kanskje de sover litt mindre om sommeren, hvertfall gjør mine to små det. Og for oss også så var det bedre å legge henne tidlig (19 tiden) på kvelden så hun hvertfall fikk endel timer før hun våknet, å legge senere har ikke funket verken da eller på noe annet tidspunkt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #12 Skrevet 20. juni 2008 Heisann! Jeg vil bare si at vi har slitt lenge med det samme. Jenta her våkner også rundt 4, og da har vi det gående. Er så slitsomt!!! Det tidligste jeg har stått opp er 04.45, for da gikk det ikke å ligge lengre. Hun blir helt hysterisk, og det går bare ikke. Ferbers-metoden funka ikke her. Og for de som sier at det funker tilslutt, nei d trenger faktisk ikke å funke. Og helsesøster støtta meg her, at det funker faktisk ikke på alle unger. Det må andre metoder til. Unger er forskjellige, og ikke alle metodene fungerer på alle. Her ble løsningen når jeg begynte å innføre en ettermiddagslur rundt 16-17 tiden. Og fikk flytta legginga av henne til rundt kl.20. Tidligere har hun lagt seg k.18. Den første dagen etter jeg innførte en ekstra hvil på ettermiddagen så våkna hun 07.45 Og jeg var inne på rommet hennes ganske mange ganger for å sjekke at hun levde. Hehe. Jeg var jo så uthvilt som det går an å få det! Jeg vet så ufattelig godt hvordan det er å slite ang. søvn. Og man blir så sliten og lei, og alt er bare vanskelig når man er trøtt, synes jeg da. Hvis du har ei grei helsesøster å snakke med, så ta det opp med henne. Kanskje har hun gode råd å komme med.. Ett eller annet som kan hjelpe. Jeg var skeptisk til å spørre om hjelp, men det hjelper på det og. Få litt forståelse for at det ikke er vi som foreldre som gjør alt galt liksom.. Lykke til!
båneiverden Skrevet 21. juni 2008 #13 Skrevet 21. juni 2008 Enig med anonym over, unger er forskjellige og ulike metoder funker ikke på alle barn! Snuppa her skulle opp 04.30 hver dag i 3-4 mndr, og det er superslitsomt altså... Og jo senere vi la henne jo tidligere skulle hun opp. Men her gikk det bare plutselig over, jeg syns det hjalp da hun ble rundt 16 mndr... Hvor gammel er din? Hold ut! Og det rådet over er kanskej ikke så dumt å prøve ut...?
meg og novemberjenta Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. juni 2008 Tusen takk for masse gode råd og innspill, blir jo helt rørt her...! Vi har nå gått fra å legge henne 20.30 til 19.00, og hun står nå opp 05.30 ca... Jeg har aldri hatt troen på at søvn avler søvn, men det er jo virkelig noe i det...! Hun kunne gjerne sovet en time eller to til, men det er jo en fremgang...!! Det er bare det at hun fremdeles er trøtt, og når klokken er 10.00 kan hun omtrent sovne stående.... og da lar vi henne ikke sove mere på dagtid enn en time eller to da... men jeg har troen på at dette skal gå....! Ikke lett å være førstegangsmor, får håpe jeg stresser mindre med nestemann......
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #15 Skrevet 22. juni 2008 Her erfarer vi også at søvn avler søvn. Slår aldri feil. Så du behlver ikke være sparsom på dagsøvnen. Jo mer vår snuppe sover på dage, jo lengre sover hun neste morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå