Gå til innhold

Barnehageplass.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått barnehageplass til jenta vår. Vi har søkt om plass fra begynnelsen av november, siden vi ønsker at permisjonen skal strekkes helt til da.

 

Har fått tilbakemelding fra barnehagen om at vi har plass fra barnehageåret begynner, 15. august. Oppstart senere enn denne datoen kunne være problematisk.

 

Skal det være slik at vi som ikke ønsker å la barnet begynne i barnehagen når barnehageåret begynner, skal betale for plassen i barnehagen helt til vi ønsker å bruke den? I vårt tilfelle vil det si at vi betaler for plassen i 3 mnd uten at jenta vår er der.

 

Er ikke dette litt "urettferdig"? Skjønner jo at det er vanskelig å finne et annet barn som kan fylle opp plassen i dette tidsrommet, men skal det være slik at det er vi foreldre som skal ta den utgiften?

 

Noen andre som reagerer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, det var litt rart! er det kommunal plass?

hvis kommunen din har god dekning, søk heller inn jenta di ved neste opptak, og bruk ev en dagmamma i mellomtiden!

 

men du er heldig! her i byen, må vi se langt etter plasser!!

vi regner ikke med å få plass før sara er over to år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt plass fra nyttår,- og har fått beskjed om at jeg står på venteliste, men at det er nytt opptak i november på evt. restplasser fra nyttår.

Jeg begynner i jobb igjen i oktober, men skal da jobbe deltid og vi får dermed dradd permisjonen slik at vi klarer oss nesten fram til nyttår.

 

Det er vel ikke så rart at du må betale for plassen når du har fått den fra august, selv om du ikke ønsker å bruke den før i november. Du har jo i praksis mulighet til å levere barnet der fra august av. Antagelig står andre barn på venteliste og ikke har fått plass, men er det full dekning burde det jo være fleksibelt mht oppstart.

 

Ønskesituasjonen hadde jo vært full dekning, slik at vi kunne få barna inn når vi ønsket det og ikke bare fra august, evt. januar. Er vel kanskje ikke så mange kommuner som har det slik enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk litt overraska da jeg var på barnhagemøte i barnehagen nylig. De fleste som var der sammen med meg, hadde barn som var født før november. De aller fleste ønsket at barnet skulle starte før 15. august (dette var imidlertid umulig), og de andre barna skulle starte 15. august. Vi var de eneste som hadde en annen problemstilling; vi ønsket oppstart først i november.

 

Da jeg tok dette opp med styreren i barnehagen, virket det som om dette aldri før hadde vært et tema.

 

Min teori er følgende; siden det ikke før nå har vært full barnehagedekning i kommunen, har folk vært så "desperat" etter å få barnehageplass at en velvillig har betalt for plassen uten å bruke den for å være sikret barnehageplass. Noen forandrer også sikkert permisjonen etter når de får tildelt plass.

 

Jeg er imidlertid litt forundra over at det skal være slik at det skal lønne seg å få et august eller januarbarn. Skal vi som får barn i noen av de andre månedene måtte innfinne oss med at vi må betale for ubrukt plass eller eventuelt putte barnet tidligere inn i barnehagen enn ønsket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...