Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 I kveld har jeg vært på elevavslutning for 7. klasse. Skolen sendte invitasjon i posten til alle hjem, og ga beskjed om at småsøsken eller andre familiemedlemmer foruten foresatte ikke fikk være med. Dette skulle være en høytidsstund med fokus på avgangsklassen. Og så stiller elevene (guttene) i shorts? Det er faen meg ikke fint vær her ute engang. Kun to av dem hadde dress (seff min sønn) ca 10 hadde skjorte/jakke og resten så ikke bra ut. Og dessuten, unger som sitter å kommenterer når rektor snakker bør det jaggu være lov å slå ved øret. En del oppviste en oppførsel så lavmål at foreldrene bør skjemmes og gå hjem for å gjemme seg i klesskapet. Så kan de lete etter dress med det samme.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Jeg tror ikke jeg hadde reagert på bekledning medmindre det var veldig eksplisitt i invitasjonen. Det kan ha sammenheng med han jeg var der for å feire, forsåvidt, og hans tanker om påkledning. Men generell bedriten oppførsel bør egentlig være grunn til å dumpe og tilbringe et år ekstra i spesialklasse MED FORELDRENE, det er jo fra heimen det kommer. Slo du noen?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Nå husker jeg hvorfor jeg aldri drar på slike sammenkomster:-) Hmmm oppdragelse var et nytt ord for meg!! Vet at min 14 åring sliter med å oppdra pappa, men men!! jeg prøver så godt jeg kan i alle fall:-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2008 Det ble oppgitt i informasjonen på skolen at man kledde seg pent på sånne avslutninger, og samtlige lærere stilte i dress/bunad. Blå shorts er ikke fint.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2008 Jeg var førstemann ut døra. Herregud som jeg hater sånn tortur. 14 åringer har mye å lære bort, du får bare passe på.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Da stiller det seg veldig annerledes, så lenge det ikke bare var underforstått eller at det avhang av om man hadde større barn som hadde vært på sånt før. I så fall hadde jeg også klart å banke ungen inn i skjorte og kanskje slips så lenge det var hans eget slipsvalg (han har noen rocka slips). Penbukse har vi ikke lenger og pensko heller ikke, men han kunne jo fått pussa opp adidasene til sitt hviteste nivå... Nei, da er ikke shorts greia i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 jepp, har lært en masse de siste årene:-)
Reveenka Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Penklær er en forutsetning for høytidelig avslutning i 7 trinn, det samme gjelder det å høre etter når rektor snakker(er man barn av 70tallet, så er man).... Men småsøsken som ikke kan være med - skal vi som ikke har barnevakt whatsoever la være å gå, eller la småttingene være alene hjemme, da?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2008 De fleste unger har to foreldre ( noen langt flere), og faktisk hadde alle unntatt en familie klart å få det til. Greit nok at begge vil dra, men denne gangen var det ikke mulig dersom man ikke hadde barnevakt. Bråkete småsøsken er et helvete og ødelegger glatt de fleste avslutninger.
Northernlights Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Bor i USA,som mange vet, og da datteren min skulle ha avslutningsfest etter 10.klasse,fikk vi beskjed via telefonsvarer som ringer opp alle sammen. Rektoren som snakket, og her er fritt fortalt hva han sa: "På fredag klokken 7:30 PM er det avslutning for alle trinn før sommerferien på South Pittson Highschool. Alle foreldre er invitert til denne festen, og vi håper dere får en trivelig kveld. Det er utdeling av priser, og vi ber om at guttene kler seg i dressklær;skjorte og slips, pene lange bukser. Jentene skal kle seg i kjole,som om de skulle gå til kirken. De som ikke respekterer kleskoden denne kvelden, får reprimader og kan risikere å bli kastet ut når de kommer på skolen.Have a nice day.This was a message from principal Hanson" ============================= Dere skulle sett så fine disse ungdommene var!!! =o) Pyntet seg skikkelig,ja ;o)
M by M Skrevet 18. juni 2008 #11 Skrevet 18. juni 2008 Går ut fra at du tuller med dette innlegget, Doppler. Hvis ikke må jeg si jeg er glad du ikke er mitt barns kontaktlærer og håper at det aldri skjer.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Hvorfor går du ut fra det? Er du en av dem som synes det er greit å ikke lære ungen din sosiale ferdigheter, og som synes det er litt kjekt og festlig at de avbryter rektor og denslags? I så fall kan kanskje det å ha Doppler som kontaktlærer være redninga for ungen din, som ellers kan finne på å gå gjennom livet ubrukelig.
M by M Skrevet 18. juni 2008 #13 Skrevet 18. juni 2008 Nei, langt i fra. Jeg er veldig nøye på slikt og kan ikke fordra at folk ikke kan oppføre seg etter litt skikk og bruk-regler. Samtidig misliker jeg at lærer og bhg-ansatte er dømmende på en slik måte ovenfor sine elever og deres foresatte. Det syns jeg ikke noe om. Er tonen i budskapet jeg ikke liker.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 18. juni 2008 Dette var min sønns medelever. Ikke mine elever. Og jeg dømmer dem bare ut fra deres handlinger. Ikke noe annet. Og deres handlinger tilsier, dårlig møblerte hjem og manglende oppdragelse. Og jeg sa ikke jeg skulle slå noen, men jeg sa at det burde vært lov å slå- men det mente jeg ikke engang. Bare filleriste. Og du får neppe meg som kontaktlærer for dine barn. Jeg underviser på vgs.
Piri Skrevet 18. juni 2008 #15 Skrevet 18. juni 2008 eh........nice try, Doppler. Hva med å prøve å provosere med noe som virkelig får det til å koke. Visst er det god folkeskikk å gå pent kledd i en slik anledning, men som lærer vet både du og jeg bedre enn å henge oss opp i slikt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 18. juni 2008 Men jeg er bosatt i moldboland og lar meg til stadighet overraske over hvor uskolerte folk er. Men jeg synes det er trist at foreldrene tar så lite tak når deres unger oppfører seg sånn. Jeg hadde ikke tatt fem øre for å sette meg ved min sønn dersom han var en av dem som var støyfaktor.
M by M Skrevet 19. juni 2008 #17 Skrevet 19. juni 2008 Min mening er at oppdragelse er noe man tar seg av på hjemmebane. Husker jo godt fra jeg gikk på skolen at når klassen var samlet slik så herjet alle hverandre opp veldig. Spesiellt guttene var ute etter å tøffe seg masse. Som foreldre kan man egentlig ikke gjøre så mye med akkurat det når det først skjer. Generellt sett vet folk alt for lite om sosiale spilleregler og jeg er nok en av de som får angst av folk som legger servietten på bordet under en formell middag og ikke har kledd seg passende. Men sånn er det nå. Det er ikke mitt ansvar eller ønske å oppdra andre, men jeg skal nå gjøre min innsats for at mine barn vet hvor de skal plassere servietten sin. Om de følger mitt råd er opp til dem. Heldigvis er ikke dårlig etikette et tegn på dårlige foreldre.
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #21 Skrevet 19. juni 2008 Seriøst. Nå var det et par jenter som hadde bukser, men de var veldig "dressed up", så jeg går utifra det gikk bra for ledelsen.De ble iallefall ikke kastet ut.. De andre jentene var stilig pyntet med flotte sommerkjoler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå