lionkittens Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Hei ! Har tatt masse blodpröver og ct scan i forbindelse med smerter og stikking i munn og hals i 8 mndr. Ct viste ingen patologiske funn, blodpröver var alle innenfor normlaen untatt IGG. Men legen sa at det ikke var särlig utenfor normalen og ikke noe å henge seg oppi da alle andre blodpröver var fine . Jeg er 38 år - IGG var på 6.2 Skal jeg fölge det opp ? kan det väre noe ? takk for svar Mvh
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 0 – 1 mnd 1 – 2 mnd 3 – 4 mnd 5 – 6 mnd 7 – 11 mnd 1 – 2 år 3 – 5 år 6 – 15 år K: 16 – 50 år K: > 50 år M: > 15 år 6,4 – 12,8 g/L 3,8 – 7,7 ” 2,6 – 6,0 ” 2,1 – 4,3 ” 2,1 – 5,1 ” 2,6 – 6,8 ” 4,3 – 9,4 ” 5,1 – 11,1 ” 6,4 – 12,8 ” 6,9 – 15,7 ” 6,1 – 14,9 ” 6,1 – 14,9 ”
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Vet ikke om dette hjelper deg?
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Forhøyede konsentrasjoner ses ved monoklonale immunglobuliner, men også ved oligoklonale og polyklonale immunresponser. Selektiv, ofte uttalt polyklonal IgG-økning, ses ved SLE, kronisk aktiv hepatitt og abcesser. Selektiv polyklonal IgA-økning ses særlig ved lunge- og tarm-infeksjoner, reumathoid artritt, enkelte neoplasier og alkoholisk leversykdom. Lav IgG er vanlig ved diabetes mellitus, intoksikasjoner, tilstander med uttalt proteintap, behandling med steroider og lymfoproliferative sykdommer. Ved IgG-konsentrasjoner < 4g/L, er det økt infeksjonstendens. Ved den medfødte a-gammaglobulinemien, er IgG < 1 g /L. I sjeldne tilfeller kan selektiv mangel av en eller flere IgG-subklasser, gi infeksjonstendens selv om totalkonsentreasjonen av IgG er normal. Selektiv IgA-mangel forkommer med en prevalens på 3 promille blant skandinaver. Disse har økt tendens til blod-transfusjons-reaksjoner og anafylaktiske reaksjoner ved passiv immunisering med Ig-preparater. Ved hypogammaglobulinemi uten kjent årsak, skal urin undersøkes med proteinelektroforese, da hypogammaglobulinemien kan skyldes «light chain disease». (Morfologisk undersøkelse av benmarg bør også utføres)
lionkittens Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2008 takk men jeg vet at jeg har lav IGG. Så om noen leger kan bekrefte det legen min sa om at det ikke er noen fare eller om jeg skal fölge det opp !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå