Gå til innhold

Slankeråd fra jenter med spiseforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som slet med det i flere år, men har nå vært frisk i over ti år. Derfor vet jeg litt om sånt. Det jeg reagerer litt på er at noen her inne sier at de har vært syke i mange år og nå er gravide, men hiver seg på enhver tråd som handler om mat, vekt og utseende. Jeg skjønner jo at de ofte har peiling på kalorier og sånt siden det sikkert er alt de tenker på, men det skurrer litt hos meg. Særlig når de en dag skriver at "ååå jeg ELSKER sjokoladepålegg!" og neste dag spør om det er greit å bare spise så og så mange kalorier eller om babyen vil få det dårligere da.

Synes dere det er greit at folk som har spiseforstyrrelser burde fortelle andre jenter om hvordan de skal kunne gå ned i vekt, eller synes dere også at det blir litt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg har hatt en spiseforstyrrelse for noen år siden (veldig lite mat og myyyye trening-gikk til hodet på meg), men jeg ble frisk selv om jeg har d i "bakhodet".. Jeg har god peiling på kalorier, men kunne aldri falt meg inn å fortelle andre hvor mange kal de kan spise i løpet av dagen etc!!! Jeg prøvde heller å skjule for andre.. Jeg ville jo ikke at andre skulle komme dit jeg var, i slanke-helvetet. Mennesker som er syke, burde ikke prøve påvirke andre i samme retning, men ofte vet de ikke selv at de er syke..

Men; jeg elsker/elska sjokolade, men var selvsagt veeldig bekymra for alle kal de gav meg.

Skal aldri dit igjen, aldri.

Skrevet

Har reagert på det samme som HI jeg og. Tror kanskje jge veit hvem det menes. Hun spør ofte hva andre har spist i dag, og fokuserer sinnsykt mye på at vekta har økt.

Syns det er bra at du over her har blitt så mye friskere og at du ikke anbefaler andre om ulovlige slanketabletter og fettsuging og sånn som noen gjør. De fleste som blir gravide liker ikke så godt å legge på seg så mye og derfor tror jeg det er skadelig når noen skriver sånt. Det blir ihvertfall hetl feil når hu har masse bilder av seg sjøl på profilen, tilogmed naken og folk sier at hu ser så bra og tynn ut uten av de veit hu er sjuk.

Skrevet

Ja sånn som meg, som hadde spiseforstyrrelse men som etter år har klart å komme inn i enn sunn livsstil med fornuftig kosthold, så syns jeg vi er utmerket til å fortelle andre hvordan man kan gå ned i vekt på en balansert fornuftig måte.

Folk som enda har sykelige tendenser kan man ikke høre på, da de ikke er i stand til å tenke helse og kosthold fremfor kalorier og vekt enda.

Å være detaljfokusert på kalorier er ikke bra.

Skrevet

Hvis du virkelig har blitt frisk, ja, men et syklig fokus etter å ha hatt spiseforstyrrelser i sju år forsvinner ikke over natta, akkurat!

Skrevet

Å gi tips og råd om slanking som anorektiker eller har en annen form for spiseforstyrrelse, kan være en slaks form for terapi for den rammede. Har du noengang vært inne på en pro-ana side? Her er det snakk om veldig hardt rammede jenter som skriver/blogger alt i fra mat og treningstips, til tips om hvordan man skal kaste opp...Det er sykt!

Men at en som tidligere har hatt spiseforstyrrelser kan gi helt normale tips til slanking og trening, det lurer jeg på hvor du synes skurrer hen? tror du ikke anorektikere tenker helse de også? tror du man MÅ slutte å være opptatt av vekt for å være frisk igjen? Tror du man skal forfalle, sltte å trene og proppe seg full i sjokolade nr man er frisk fra en spiseforstyrrelse? og hvorfor "skurrer" det hos deg når en med spiseforstyrrelse ELSKER sjokoladepålegg, eller sjokolade? en med spiseforstyrrelser er da like "normal" og kan ha samme lyster som det du har! en spsieforstyrrelse er ikke en "freak-ting".......eller en hjerneskade, som det virker som det er det du prøver å fremstille det som HI. Skurrer hos meg at du liksom skal vite så mye om dette som du påstår i hovedinnlegget ditt her....

Skrevet

"Tror du man skal forfalle, sltte å trene og proppe seg full i sjokolade nr man er frisk fra en spiseforstyrrelse?" Jeg er ikke Hi, men jeg må si at jeg tror ikke du er helt frisk ennå.

Skrevet

enig med anonym 0053.

Du over her virker ikke helt som du vet hva du snakker om. Man får da et normalt liv etterhvert. Noen år utav sirkuset og man tenker normalt igjen. Det altså vil ikke si at man går gladfeit med en sjokolade i hånda resten av livet. Iallefall er det ikke sånn for meg. Man tenker helse, trening og kosthold på lik linje med andre.

Men synes selvf folk skal holde seg unna dette slankehysterigreia, som tidligere spiseforstyrret er det lett for å komme inn i gamle baner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...