Gå til innhold

Hva skjer på 6ukers kontrollen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en sønn på 7uker. Imorgen skal jeg selv på 6ukers kontroll og torsdag skal jeg med han lille. Men hva skjer egentlig på disse kontrollene? Er det noe jeg trenger å ha med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Hvis du har fått helsekort for sønnen din, tar du med dette. Jeg fikk det da jeg var å veide jenta mi 2 uker etter fødsel. Men er mulig du får det på 6-ukers kontrollen hvis du ikke har fått det før!

Det de gjorde på jenta mi var:

- Time med HS samt. veie og måle barnet. Samtale om hennes vekst, og anledning til å stille spm. jeg eventuelt lurte på.

- Samtale med lege samt. sjekke barnets reflekser, hofter, om hun fester blikket. Legen så også i ørene hennes, lyste henne i øynene og kjente/titta inne i munnen hennes.

Husker ikke i farta om det var noe mer, jeg var nemlig litt stressa der borte siden jenta mi skrek en del, så fikk ikke med meg absolutt alt :-(

Skrevet

Hei!

Barnets kontroll består av vanlig veiing og måling og helsesøster skal se på ham. De ser på sånne ting som om han kan snu hodet greit (at det ikke er låsninger/skjevheter i rygg/nakke) og ol Du får også anledning til å spørre om det er noe du lurer på.

I tillegg skal han ses på av barnelege og da blir det lytting på brystet og titting i ørene og sjekk av reflekser etc. Ingenting vondt eller farlig og du trenger bare å ha med helsekortet hans og ekstra bleie/stellesaker.

På mammaens 6 ukers kontroll er det meningen at man skal få en sjekk av at alt er i orden med kroppen etter fødselen. At det gror som det skal og ikke er infeksjoner eller andre problemer. Ta med frikort hvis du har, ellers er det ikke noe spesielt.

Lykke til!

Skrevet

Fant dette fra et tidligere innlegg her inne:

- Vekt, lengde og hodeomkrets måles. Sjekke om det passer i vekstkurven.

- Sjekker mye av det barnelegen gjorde på sykehuset. (reflekser, øyne, hofter osv..)

- Sjekker hvor godt barnet holder hodet selv.

- Sjekker om barnet kan feste blikket og om det virker interessert når du prater til det.

- Du kan stille spørsmål. Kanskje er det noe spesielt med barnet ditt som fødselsmerker e.l.

Skrevet

Har man med urinprøve til mammasjekken?

Skrevet

Vet ikke? Jeg hadde det ikke og fikk ingen beskjed om å ha det heller. De sier vel i fra hvis man skal ha med det?

Skrevet

Ja, du skal ha med urinprøve. De tar også blodprøver av deg, måler blodtrykk, gynekologisk undersøkelse, og samtale om evnt. prevansjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...