Gå til innhold

Rundstykker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gode oppskrifter å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke oppskrift til gjærbakst, bare ta det du har i huset eller ha lyst på.

Start med ca 12-13 dl mel og kornsorter, alt etter hva du har. F.eks. sammalt rug, sammalt hvete, knuste helkorn, rugmel, grovbakstmel, havremel, fiberbakst, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter før de has i deigen, ellers blir brødet tørt) osv osv. Minst halvparten av melet bør være hvetemel, det synes jeg gir best resultat. Grove melsorter inneholder ikke så mye gluten og hever seg derfor ikke så godt, jeg synes brød med mye grove melsorter derfor blir ganske tunge og kompakte. I tillegg til melet tilsetter du en pose tørrgjær, litt sukker, litt salt, litt olje og nok væske til en smidig deig. Jeg bruker ca 50/50 melk og vann (melken gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø). Bruker gjerne litt yoghurt naturell i om jeg har det, hakkede nøtter er også godt og revet gulrot gir saftig og godt brød. Kna deigen lenge og lar den heve godt. Bak ut rundstykker. Etterhev godt. Stekes på midterste rille ved 225 grader i 10-15 minutter.

Skrevet

Jeg har en kjempegod oppskrift på rundstykker. Hvis du ønsker de grove, bytter du ut ca 1/2 kg med hvetemel med sammalt grovt.

Fine rundstykker:

100 g margarin smeltes

7 dl melk

3 dl vann

100 g gjær

2 ss sukker

2 ts salt

ca. 1,8 kg hvetemel

smelt margarin og varm melk og vann til fingervarmt. rør gjæren ut i væsken, tilsett det andre og elt godt, gjerne i kjøkkenmaskin.

Heves ca 1 time før utbaking. deles i passe emner, bakes ut og etterheves i ca 1/2 time.

Stekes midt i ovnen ca 10 min. ved 225-250 grader

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...