Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Ser på en annen tråd her hvordan enkelte barn har et mega-ordregister. Er dette vanlig? Her i huset sier lillegutt på snart 1 år: mamamamama, og ferdig med det! Resten av det han sier er babyprat. Henger han langt etter da?
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Nei, han høres faktisk mer normal ut enn de på den andre tråden ;-) Mini sier også mamma, vi tror han bruker pappa (babbap) noenlunde bevisst. Vi har observert "yss" (lys) et par ganger når han med dirrende pekefinger har pekt mot lyset i taket, men det er lenge siden sist nå. Og for noen dager siden satt han og så på hånden sin mens han viket med den og sa noe som var mistenkelig likt "hade". Men verken pappa, lys eller hade er ord vi helt vet om han bruker bevisst eller om det er tilfeldig. Derimot tror jeg han bruker ordene ja og nei ganske bevisst. Av og til i hvertfall, hehe... Umulig å si sikkert. Han er nettopp fylt 1 år. Så masse babyprat her også, tydelig mamma og ellers er vi overhode ikke sikker :-)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Noen prater tidlig noen prater sent, samme som med det motoriske. At barna kan 1-10 ord ved 12 måneder gjør dem hverken sent ute eller veldig flinke
Konemor83 Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Sønnen min blir 14 mnd og han har ikke sagt et ord enda...bare babyprat om dadadadadada =) men d kommer seg vel etterhvert =)
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 mini sa vel heller ikke noe særlig rene ord på den tiden.. nå, de siste mnd kommer ordene bare strømmende:) han er snart 20 mnd, og kommer nye ord hver dag!
Vårsommer Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Sønnen min på 14 mnd sier mamama og dadada og ellers bare babyprat
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Min lille sønn snakker helt flytende!! ...sitt eget språk selvfølgelig. Er ikke så mange som forstår det dessverre, så han blir passe frustrert :-). Ellers sier han mammammamm (vet ikke helt om det er mamma eller nam, nam...)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Nei, gutten min på 14 mnd sier bare "mamamamama" og " papapapapa" og det har han nettopop begynt med... Syns det er merkelig at så mange har barn som sier så mange ord ved 12 mnd alder.. For jeg har aldri hørt en på 12 mnd snakke så mye..
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Merkelig er det da vel ikke? Jenta mi er da iallefall helt normal hun, selv om kan en del ord. Det er jo bare innimellom hun sier disse ordene og gjerne etter at vi har sagt dem først. Ellers går det i denne bablingen som ingen andre enn hun selv kan forstå. Som hun anonyme over her sier ; det er like vanlig at de kan 1-10 ord, som ingen idet hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 Det er nok en del foreldre som innbiller seg ting. Jeg kunne godt påstått at gutten min har sagt 'kavring' , 'opposisjon' og 'bakverk' i tillegg til 'hadet', 'pus' og 'båt', for alle de tingene, og flere, har han faktisk sagt en eller annen gang. Men dette er nok bare tilfeldig babyspråk som vi omgjør til vårt eget språk.
Twins i magen <3 Skrevet 18. juni 2008 #11 Skrevet 18. juni 2008 Som flere sier, alt er normalt... det fins som kjent ingen fasit på barns utvikling. Noen er raske motorisk, noen er raske språklig, noen med begge deler, noen er senere med begge deler. Syns det er trist at det hele tiden er en slags "stille kamp" foreldre imellom med å være først ute med ting... Mini her sier kun noen få ord, som oi (veeeldig mye brukt for tiden, om alt!), hei, mamma, nei og pappa såvidt det er. Ellers babler han bare. Han var ett år på lørdagen.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Det er vel heller det at de med barn som IKKE er først ute med ting følers eg så HIMLA nødt til å forsvare seg med en gang en slik tråd kommer opp og påstår at barna våre er merkelige og at vi finner på ting. Jaja. Trist at dere føler det slik.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #13 Skrevet 18. juni 2008 Korreksjon.. Det er vel sånn at de som har barn som tilfeldigvis sier ett ord som er forståelig, MÅ legge det. Mens andre surfer rundt, og trekker på skuldrene, før de igjen setter seg på gulvet og pludrer med sitt fantastiske barn. Det er ikke gjennomsnittet som kommer på trykk på disse sidene, husk det!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #14 Skrevet 18. juni 2008 Jepp. Enig med siste anonym. Enkelte har et sinnsykt oppmerksomhetsbehov gjennom sine barn, og må hyle høyt om alt barnet har gjort. Kanskje de ikke opplever så mye mestring i sitt eget liv, hvem vtet. Resten av oss (dvs vi som ikke innbiller oss at barnet har lært halve leksikonet utenat og kunne gå ved 6 mnd) er bare stolte av barnet vårt akkurat som det er.
Nicole06 Skrevet 18. juni 2008 #15 Skrevet 18. juni 2008 Ja helt enig med det alle sier, men det er jo heller ikke noe galt i at barna kan mye heller. Min datter er ikke "tidlig" ute med ting, men hun har vrt tidligere enn de på hennes alder. Hun begynte å gå når hun var 10 mnd, hun kunne si mamma lenge før det. Når hun var 12 mnd snakket hun masse, og nå er hun 19 mnd og kan nesten føre en samtale. Men selv hadde jeg en lillesøster som snakket ALT når hun var 18 mnd. På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at hun var en eksemlarisk ettåring, siden hun klarte alle oppgavene hun fikk på 1 års testen. Men syns ikke man skal sammen ligne barna, fordi noen barn oppserverer alt og plutselig kommer alt på en gang. Men tror også mye ligger i hva man lærer barna. Jeg har lært henne å kle på seg buksen og skoene. Genseren har hun ikke klart nå. Hun kan telle ti 10 og sier i-e på bokstavene i navnet sitt. Har navneskilt på døren sin. Tror mange skryter av barna sine når de gjør noe bra og kanskje de ønsker oppmerksomhet, men det kan jo også være fordi man rett og slett er stolt av det barna gjør. Jeg pleier ikke å fortelle alle hva min jente har gjort, men når de spør så svarer jeg.
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #16 Skrevet 18. juni 2008 Ikke syns jeg det er rett å å snakke nedlatende om oss foreldre som har pratsomme barn heller. Selfølgelig er det sikkert en del som ønsker de hører kjente ord ut av bablingen, men det er jo faktisk de som sier ekte ord også. Som jenta mi, når hun får noe, da sier hun takk. Det er da ikke noe jeg innbiller meg Det er da bare morsomt med slike tråder (refererer til den pratetråden) hvor man kan lese (gjerne med en klype salt) om det barna sier. Komisk rett og slett! Ingen der sa da heller noe stygt om barn som ikke sier stort. Hmm..blir alltid krangling ut av slike små ting. Som tråder hvor man "skryter" av barna sine fordi de sover hele natten osv.. Jeg pleier heller ikke fortelle alt min jente har gjort, men svarer gjerne på sånne tråder fordi jeg syns det er hyggelig og morsomt.
Søtnosmamma Skrevet 18. juni 2008 #17 Skrevet 18. juni 2008 Jaja, så mitt oppmerksomhetsbehov gjennom min datter er sinnsykt fordi jeg svarte på en koselig tråd om hva slags ord min ettåring kunne si? Det er nå en gang slik at man leser tråder som er aktuelle for ens situasjon. Nå for tida er det mye nye ord som kommer hver dag og jeg er derfor naturlig nok interessert i ettåringer og snakking i tillegg til at jeg synes det er utrolig morsomt. Tror det er noe som heter engasjement? Men men - for all det - om det er viktig for deg å kalle meg oppmerksomhetssyk... Slike innlegg som dette gjør det utrolig lite koselig å være her inne!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #18 Skrevet 18. juni 2008 Nå var vel dette ingen skrytetråd i utgangspunktet, men ei som lurte (var bekymret) for om hennes barn var litt seint ute. Det må da være lov til å ile til å avkrefte bekymringer, like mye som en har lov til å skryte? Og hyggelig og morsomt er det, men det er greit å minne hverandre på hva som er vanlig. Det er ikke nødvendigvis det som gjenspeiles her på Dib. Og vi alle er jo opptatt av ungene våre!
*ønsker nr 2* Skrevet 18. juni 2008 #19 Skrevet 18. juni 2008 hehe.. min er 14 mnd.. sier mammam... papa. baba(bæ bæ), og puwww(pus) hehe.. resten er bare babling.... ikke et eneste forståelig ord fra min nei, hehe..
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #20 Skrevet 18. juni 2008 Nei, det er kanskje det som skaper "problemene", at det stort sett er de med barn som kan mange ord som gjerne svarer raskest på f eks slike tråder, og da får man jo gjerne inntrykket av at det er slik det burde være.. :/
Gjest Skrevet 18. juni 2008 #21 Skrevet 18. juni 2008 Vår eldste jabba i vei da hun rundet året, og hadde allerede et stort ordforråd og tydelig uttale. Vår yngste har ikke kommet lengre nå når han runder TO år. Så det er veldig stor forskjell på unger - selv unger med samme foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå